"היה צימאון גדול בנישה הזאת": ראיון עם הרב אלי עמר

הרב אלי עמר, מהמרצים הפופולרים בערוץ הידברות, מציין 40 תכניות מרתקות של "תנ"ך עכשיו", משיק דיסק mp3 עם מבחר הפרקים, ומתכנן גם להוציא ספר המבוסס על סדרת השיעורים

אא
כיום כבר קשה לדמיין את ערוץ הידברות ללא הרב אלי עמר, ששיעוריו משודרים בערוץ מאז יומו הראשון, אך מסתבר שכמו כל דבר טוב, גם ההיכרות הראשונית שלו עם הידברות אירעה באופן "מקרי" כביכול. הרב העביר דרשה בבית כנסת באלעד, בין מנחה לערבית בערב שבת, ובין הנוכחים נמצא גם מנכ"ל הידברות, ר´ דוד תופיק. לאחר ההרצאה ניגש המנכ"ל אל הרב הצעיר והנמרץ, החמיא לו על הדרשה ואמר שלדעתו הוא יוכל להצליח גם בפלטפורמה הטלוויזיונית.
תוך זמן קצר הגיע הרב עמר אל אולפני הידברות, צילם פיילוט שנשלח אל הרב זמיר כהן, ראש הארגון, וזכה לאישור גורף ולתמיכה ישירה מהרב זמיר. במקביל החל הרב עמר לשמש כמרצה בארגון ערכים, וכיום הוא לומד בכולל הלכתי במגמת רבנות, ומשמש כרב קהילת מגן יוסף באשדוד.
"אני מוקיר תודה עצומה לראשי הידברות על האכסניה ועל הבמה", פותח הרב את דבריו. "וכמובן שגם לצוות האולפן, שפועל במסירות על מנת להפיק שידור איכותי, מעניין ומועיל".
החיבור של הרב לסדרה "תנ"ך עכשיו" החל אף הוא ביוזמת המנכ"ל תופיק, שהציע לרב לטפל באופן מקצועי בנישת התנ"ך. "היה צימאון גדול בנישה הזאת, לצד בורות מסוימת", מספר הרב עמר. "הקו שעליו החלטנו ללכת היה הבאת סיפורי התנ"ך באופן אקטואלי. כלומר, ניסינו לחבר חלק מהסיפורים בתנ"ך ליום-יום. הדבר נעשה גם לפי התפיסה היהודית שכל דבר שנכתב בכתובים הנו בעל משמעות עד סוף הדורות".
נראה שבנוסף להבאת הסיפורים בזווית האקטואלית, אתם גם מנסים לנפץ מיתוסים שגויים.
"נכון, יש לאנשים כל מיני סטיגמות על דברים שאירעו בתנ"ך, דוגמת הרקע התורני של שמשון הגיבור, ריבוי הנשים של שלמה המלך ומקרה דוד ובת שבע. הסטיגמות האלה עוטפות דמויות מרוממות שאין לנו השגה לגביהן, למצבים לא מתאימים ולא נכונים כלל. מייחסים להם מעידות מוסריות כאלו ואחרות, וכאן יש אתגר גדול לנפץ את המיתוסים השגויים, כאשר אני משתדל להיצמד לטקסט ולהגדיר את הדברים כפי שהם התרחשו באמת. חשוב מאוד לתת את ההגדרה הנכונה לאנשים שאין לנו השגה ממשית לגבי הרוחניות והקדושה שלהם".
ואיך באמת מגיבים הצופים לנוכח ניפוץ המיתוסים השגויים?
"התגובות שקיבלנו על הפרק בנושא דוד המלך ובת שבע, לדוגמה, היו טובות מאוד, והסבו לי סיפוק רב. הרבה אנשים הרגישו שבמקומות מסוימים נעשה עוול מסוים לדוד המלך. לא יתכן שבמשך 2,500 שנה עם ישראל, בכל צרה ובכל בעיה, קרא בספר התהילים שאותו חיבר דוד המלך, ומאידך באים אנשים וטוענים שאותו דוד חטא בניאוף. יש כאן פרדוקס. מצד אחד אתה מדבר על קדושה נוראה, ומצד שני מאשים אותו בדברים מאוד חמורים. כך נוצר צורך לתת את הזווית הנכונה. בפרק אחר ניסינו להשיב על השאלה, כיצד העם חטא בחטא העגל - כביכול אירוע שמאוד לא מתאים לדור דעה שנכח במעמד הר סיני. בפרק אחר דיברנו על צורת החיים של שמשון הגיבור, וענינו על השאלה - האם הוא היה בעל גבורה פיזית או שהגבורה הרוחנית שיחקה תפקיד מרכזי יותר? וכן הלאה והלאה. יש בכך אתגר. מדובר בדמויות של אנשים קדושים שהרבה פעמים מה שנתפס בקרב הציבור הכללי הוא הסיפורים הבסיסיים והלא מדויקים הזכורים לנו מהגן".
הרב עמר מתכנן להמשיך את סדרת "תנ"ך עכשיו" עוד ועוד, ובינתיים משחרר צמד תקליטורי mp3 של מיטב שיעוריו. הראשון שבהם מכיל את הפרקים הנבחרים של "תנ"ך עכשיו", והשני מאגד הרצאות שונות בנושאי אמונה, ביטחון, התמודדויות והתחזקות. בטווח הרחוק יותר מתוכנן לצאת ספר המבוסס על תכני הסדרה, ובדיוק כמו התוכנית - יוכל לשפוך אור על פרשיות לאו דווקא ידועות בתנ"ך, בייחוד בחלקי הנביאים-כתובים. "אמנם כרגע הספר נמצא רק בתכנון, אך אני מאמין שבסופו של דבר זה יקרה, כך שהספר יעזור להגיש את הסיפורים המרתקים מהתנ"ך במעטפת אקטואלית, נכונה ומרתקת", מסכם הרב עמר.
את תקליטורי ה-mp3 ניתן להזמין בטל´ 052-7668876.

 

תגיות:הרב אלי עמר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה