הרב יצחק זילברשטיין

קנה ממתקים בשווי 500 ש"ח על סמך זיכוי מזוייף

כשקיבל ראובן את המכתב שמח שמחה גדולה, ומיהר לחנות בכדי לרכוש באמצעות ה'זיכוי', שהיה מזוייף באופן משכנע ביותר, חבילות שלימות של ממתקים מממתקים שונים, ואף הזמין את ידידיו כדי לאכול עמו...

אא

מעשה שהיה בראובן שסיפר לחבירו שמעון כי אתמול שלח לחברת "עלית" שוקולד פגום. שמעון, שהיה 'ליצן' גדול, הלך ונטל מכתב עם "בלאנק" (מסמך ריק) של חברת "עלית", ושם כתב: אכן מצאנו כי השוקולד ששלחת היה מקולקל, אי לזאת, יש לכבודו זכות לקבל מוצרים השייכים לחברתנו בסך חמש מאות שקלים!...  בשולי המכתב זייף שמעון את החתימה של חברת "עלית", ושלחו לראובן בדואר.

כשקיבל ראובן את המכתב שמח שמחה גדולה, ומיהר לחנות בכדי לרכוש באמצעות ה'זיכוי', שהיה מזוייף באופן משכנע ביותר, חבילות שלימות של ממתקים מממתקים שונים, ואף הזמין את ידידיו כדי לאכול עמו...

אולם עד מהרה נודע לבעל החנות כי המסמך שהציג ראובן היה מזוייף! אך היה זה מאוחר מדי, משום שהמוצרים כבר נאכלו על ידי ראובן וחבריו. וכעת בא בעל החנות ותובע את כל כספו בחזרה, דהיינו 500 ש"ח!

מי חייב לשלם עבור המוצרים - ראובן או שמעון?

תשובה

מורינו הרב שליט"א טען, כי נראה שיש לחייב את שמעון מפני שנחשבים מעשיו כ'גרמי', שכן ברי (-מזומן) היזיקא הוא, וכעושה מעשה בגוף הממון של חבירו, שהרי על סמך המסמך המזוייף בוודאי שילך ויאכל את המוצרים. ודומה הדבר לדין ששנינו בשולחן ערוך (חושן משפט סימן שפ"ח ס"ב): "המוסר ממון בידי אנס, בין אנס עובד כוכבים בין אנס ישראל, חייב לשלם", שכיון שממציא ממון של ישראל לאנס, ברור הוא שיטלנו ואין לך מעשה בגוף הממון גדול מזה, שהרי מראה לו את גוף הממון ומיד בא ההיזק, ולפיכך הרי זה כמי ששרפו. והוא הדין לנידון דנן.

ועל כל פנים, צריך גם ראובן לשלם עבור הנאתו מהממתקים, ואמר הרב שמסתבר שיש לחייבו בתשלום שליש מהסכום[1].


[1] והנה במסכת כתובות (דף ל"ד עמוד ב') נאמר: "בנים שהניח להן אביהן פרה שאולה, כסבורין (אם טעו הבנים וחשבו כי הפרה) של אביהם היא וטבחוה (שחטוה) ואכלוה - משלמין לבעלים דמי בשר בזול" - דהיינו שני שליש משווי בשר הנמכר בשוק. הבנים אינם חייבים לשלם את המחיר המלא של הבשר, היות ואילו היו יודעים כי יצטרכו לשלם עבור הבשר יתכן שלא היו אוכלים אותו. אולם, מכיון שבדרך כלל אפילו אנשים שאינם קונים בשר במחירו המלא, משום שזה יקר מדי עבורם, קונים הם אותו אם מזדמן להם לקנותו בשני שליש ממחיר השוק, ויש להניח שגם בנים אלו היו עושים כן, לפיכך עליהם לשלם תמורת ההנאה מהבשר, (יעויין ברש"י בב"ק קי"ב. ד"ה בזול, ובסמ"ע בסימן שמ"א סק"י). מכל מקום בנידוננו מסתבר שלא היה מוציא ראובן סכום כה רב (אפילו בהנחה של שליש) עבור ממתקים שאינם מצרך כה הכרחי, ואינם בריאים ואולי גם מזיקים, ולכן יש לשום את הנאתו בכשליש.

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה