הרב יצחק זילברשטיין

לסמוך על רופא חריף או על בקי ובעל ידיעות

ההתלבטות היה קשה ביותר. אמנם שני הרופאים הינם מומחים ובעלי שם, אולם אצל כל אחד קיימת תכונה בולטת, ובה יש לו 'יתרון' על עמיתו

אא

שאלה גורלית, העוסקת בפיקוח נפש, הגיעה לפתחו של מו"ר הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א.

חולה מסוכן, לא עלינו, הובהל לבית-החולים, ולאחר שנבדק, החליט מנהל המחלקה לנתחו. אולם, פרופסור מומחה נוסף שנכח במקום, טען כנגדו כי ניתוח יעמיד את החולה בסכנה מוחשית, ולכן הציע לטפל בו בדרך אחרת. השניים התווכחו והתווכחו, ולבסוף הוחלט שיכריע החולה בעצמו, ויבחר את אחת מב' הדרכים.

ההתלבטות היה קשה ביותר. אמנם שני הרופאים הינם מומחים ובעלי שם, אולם אצל כל אחד קיימת תכונה בולטת, ובה יש לו 'יתרון' על עמיתו. הרופא האחד הוא חריף ומפולפל מאד. ולעומתו, השני הינו בעל ידע ובקיאות רבה בכל שטחי הרפואה. 

מעתה שאל החולה: על מי מהם אסמוך, על החריף או על הבקי?

תשובה

שאלה זו באה לפני רבינו ה'חידושי הרי"ם', אשר קשר נידון זה באופן נפלא לסוגיית הגמרא בברכות [דף ס"ד ע"א], שם מסופר, שכאשר הוצרכו רבותינו למנות ראש-ישיבה, לאחר פטירתו של רב יהודה, לא ידעו להכריע בין שני המועמדים למשרה: רבה ורב יוסף. רבה היה "עוקר הרים", הווי אומר שנון חריף ומחודד. לעומתו היה רב יוסף "סיני", כלומר בעל בקיאות עצומה. אשר על כן, פנו בני הישיבה, לחכמי ארץ-ישראל בשאלה: סיני ועוקר הרים - איזה מהם עדיף?

התשובה היתה, שיש למנות את רב יוסף, משום ש'סיני' עדיף לתועלת הישיבה, שהרי הכל צריכים לבעל שמועות והלכות רבות.  

 ומכאן, אומר החידושי הרי"ם, נוכל להסיק שגם בשאלתנו יש להעדיף דעתו של הבקי!

אולם סיפר מורינו הרב, שכאשר הציע את הדברים לפני מרן הגאון רבי יוסף שלום אלישיב שליט"א, העיר מרן, כי ניתן למצוא הבדל וחילוק בין שני הנדונים.

הנידון במסכת ברכות היה, את מי למנות 'ראש-ישיבה', ובזה הכריעו שהבקי עדיף, מאחר ובני הישיבה יצטרכו לו ביותר, לפי שקיבץ שמועות רבות, ויאיר את עיני תלמידיו בכל נושא שהם זקוקים לו. אבל כשדנים בעניין הבנת טיב המחלה, מסתבר יותר שבעל השכל החריף והמחודד, יעמוד יותר על האמת בבירור הסתום, יחתור הוא היטב לעומק הבעיה וידלה בע"ה חוות-דעת מועילה יותר.

והוסיף מורינו הרב, שבכל המחלוקות הרבות שבש"ס בין רבה לרב יוסף, אנו מכריעים כרבה, חוץ משלשה הלכות (כמבואר במסכת בבא-בתרא דף קי"ד ע"ב), והרי לנו, כי לעניין הוראה רבה עדיף, שכן הוא השנון והחריף[1], ומה שהכריעו חכמי ישראל ש'סיני' עדיף, הדברים נאמרו רק בנוגע למינוי ראש ישיבה, בו יש להעדיף את הבקי לתועלת הלומדים.

מי נחשב לרופא המוסמך ביותר?

שאל הגאון רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל: מדוע מתעניינים חולים אודות רופאיהם, ומבררים היטב סגולותיהם, ואין מוסרים עצמם לטיפולם טרם קיבלו מידע ברור ואמין, ואילו העוברים אורחות ימים ונתיבי אויר, אינם מתעניינים כלל וכלל אודות טיבו של הטייס או רב-החובל, האם בקי הוא במלאכתו אם לאו?

והשיב: הטייס, אף הוא נוסע במטוס, על כן אין צריך להתעניין אודותיו, שהרי ודאי ידאג לעצמו על הצד הטוב ביותר.

מכאן למדנו איפוא, כי הרופא המרגיש שהוא עצמו "נוסע" יחד עם החולה וקושר גורלו עמו - הוא הרופא היותר מוסמך (ספר תורת היולדת).


[1] ויעויין בתוס' במסכת עירובין דף מ'. ד"ה אדעתא, ברא"ש במסכת שבת פ"ב סי' כ"ג, ובשו"ת יביע אומר חלק א' בדברי-פתיחה (אות ו'-ז').

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה