מפתחות לחיים

מפתחות לחיים: תוסיף קצת צבע לחיים

לאיזה צבע אתם נמשכים במיוחד? מה זה אומר עליכם? מדוע עולם הצומח הוא ירוק? מדוע מומלץ ללבוש ביום הכיפורים בגדים לבנים? מה קרה כאשר הכניסו תלמידים בבית ספר לחדר הצבוע בכחול? הרב זמיר כהן בכתבה מרתקת וצבעונית במיוחד על השפעתם של הצבעים השונים בעולם על אישיותנו, על פי מקורות התורה ודברי חז"ל

אא

העולם שסביבנו מעוטר בשלל צבעים: מרבדי דשא ופרחים, בעלי חיים ססגוניים, וקשת מרהיבה הנפרשת בשמיים.

בעבר סברו החוקרים כי מדובר במערכת מרנינת לב מבחינה אסתטית, שלעיתים יש בה גם תועלת בעולם הטבע, כגון צבעי האזהרה וההסוואה שבבעלי החיים. אולם, מחקרים רבים שנערכו במקומות שונים בעולם העלו כי בצבעים טמון מנגנון בריאותי, שבכוחו להועיל רבות לבריאות נפשו ולמצב רוחו של האדם, לסייע לו לפתור מועקות, חסכים וחסימות נפשיות, ואפילו לרפא את גופו. תוצאות המחקרים העלו בבירור כי צבעים מסוגלים לגרום לתגובות פיזיולוגיות של הגוף. צבע אחד יכול לגרום לדופק מואץ, וצבע אחר יכול דווקא להנמיך את לחץ הדם. בנוסף, באמצעות מבחני צבעים ניתן ללמוד רבות על אישיותו של אדם המעדיף צבע אחד על פני צבע אחר, משום שהצבע המועדף משקף את מצבו הנפשי של האדם.

* * *

במחקר על הפסיכופיזיולוגיה האנושית שערך ד"ר רוברט ג'רארד מאוניברסיטת קליפורניה, נבדק האם צבעים מעוררים בבני אדם תחושות ורגשות, והאם דפוסי התגובה תואמים לאנרגיה היחסית של הגירוי הצבעוני. החוקר מדד אצל הנבדקים את לחץ הדם, רמת זיעה, קצב נשימה, תדירות מצמוצי עיניים, קצב הלב, הפעלת שרירים וגלי המוח.

תוצאות המחקר העלו בבירור, כי הצבעים גורמים לשינויים במערכת העצבים האוטונומית בפעילות המוח וברגשות.

הצבע הכחול יוצר בנפש האדם הרגשת רווחה, רוגע ומחשבות נעימות, בעוד שאדום יוצר התרגשות, גירוי ומתח. לדברי החוקר, הצבע הכחול מובטח כמרגיע פסיכולוגי במקרים של מתח וחרדה.

מחקרים נוספים העלו, כי אדם שקט ורגוע מאד בטבעו, שיתבקש ללבוש חולצה בצבע אדום או אפילו רק עניבה אדומה, יחוש מיד כי דורשים ממנו להיות נועז. אם יישמע לבקשה הוא יעמוד נבוך ומבויש. לעומתו, אדם בלתי רגוע באופן קיצוני, היוצא מביתו לפגישה בה יצטרך לקבל החלטה שקולה וחשובה, מומלץ לו, כך לפי החוקרים, ללבוש בגד בצבע כחול. צבע זה יסייע לו לשמור על רוגע נפשי כדי שלא יקבל החלטות שגויות. אצל אדם אפרורי וחסר מוטיבציה, טוב דווקא שיגוון את סביבתו בצבעי אדום שיעוררו אותו הן מבחינה פיסיולוגית והן פסיכולוגית.

לפנינו פירוט תוצאות מחקרים שנערכו אודות השפעת צבעי היסוד: אדום, כחול, צהוב וירוק, על נפש האדם.

 

צבע אדום

ד"ר שריל קירשנבאום מאוניברסיטת טקסס, מציגה בספרה The Science of Kissing ממצאים מחקריים המוכיחים שכאשר האדם מסתכל על הצבע האדום, מתרחש אצלו תהליך של זירוז קצב הלב והאצת הדופק, וכתוצאה מכך הוא יחוש סוג של התרגשות וקושי בנשימה.

לצבע האדום ישנם השלכות פיזיות נוספות. במחקרו של פרופסור אנדרו אליוט מאוניברסיטת רוצ'סטר שבניו יורק שפורסם ביוני 2011 בכתב העת המדעי Emotion Journal, התברר כי הצבע האדום מעורר באדם תגובה פיזית נמרצת בעת פעילות גופנית ספורטיבית וכדומה, וגורם להגברת המהירות בפעילותו השוטפת.

עוד התברר, כי קיים קשר בין ראיית הצבע האדום להתעוררות כעס. מחקר נוסף של פרופ' אליוט והחוקרת דניאלה ניאסטה העלה, כי בגדים בצבע אדום מושכים את העין וגורמים לתגובה רגשית יותר מכל צבע אחר.

לעומת ההתעוררות הרגשית שגורם הצבע האדום ויתרונותיו בהמרצת ספורטאים, מחקרים הוכיחו כי בתחום האינטלקטואלי הצבע האדום דווקא גורם לרפיון במוטיבציה וברמת הביצועים.

 

צבע כחול

לצבע הכחול ישנה השפעה מרגיעה על נפש האדם. ההסתכלות בכחול גורמת להגברת פעילותה של מערכת העצבים הפאראסימפתטית השולטת במצבי רגיעה של האדם. מחקרים מצאו, כי צפייה באור כחול יעילה בטיפול במצוקות נפשיות, בשיטה המוכרת בשם "פוטותראפיה". בנוסף, כידוע, אור כחול מסייע להתאוששות תינוקות חולי צהבת, הנובעת מרמת בילירובין גבוהה.

במחקרו של פרופסור הנרי וולפרט שפורסם בכתב העתThe International Journal of Biosocial Research תועד מקרה בו שונו צבעיהם של קירות בכיתת לימוד - מִלבן וכתום, לכחול. כתוצאה מכך לחץ הדם של הילדים ירד מ-120 ל-100, הילדים התנהגו טוב יותר, היו קשובים יותר ופחות עצבניים ואגרסיביים. כאשר צבע החדר שונה בחזרה לצבעיו הקודמים, שב ועלה לחץ הדם של הילדים והם חזרו להרעיש.

עוד התגלה, כי הצבע הכחול מגביר גם את הריכוז וכושר היצירתיות. במחקר שערכו ראבי מהטה וג'ולייט זוּ מבית הספר לעסקים סאודר בקנדה ושפורסם בכתב העת Science, התברר כי השימוש בצבע הכחול הגביר את כושר היצירתיות של הנבדקים.

מסיבות אלו, וגם עקב הגילוי כי אנשים הופכים להיות פרודוקטיביים יותר בחדרים בעלי צבע כחול, משרדים רבים כיום עוברים להיות מעוטרים בצבע זה. מחקרים נוספים הראו, כי כאשר בני אדם לובשים בגדים כחולים הם נתפסים כאנשים אמינים ואחראים.

 

צבע צהוב

החוקרת והסופרת האוסטרלית ג'ודי סקוט-קמיס כותבת, כי הצבע הצהוב מעביר מסרים של שמחת חיים, תקווה, אושר ועונג. הצהוב הוא צבע מאיר ומקרין חום, ולכן מעורר שמחה, מחשבה וסקרנות מקורית.

אנשים שאוהבים את הצבע הצהוב חותרים באופן תמידי לעתיד טוב. צבע זה נותן תחושה של השתחררות ממעמסות רגשיות, עוזר להיפטר ממצבים מטרידים, וגורם לעליזות.

אכן, אצל תושבי מקומות בהם השמש אינה נראית ימים רבים בשנה, מצויה בסתיו ובחורף מחלת נפש בשם(Seasonal Affective Disorder) SAD , שהיא הפרעת רגש עונתית, וסימניה אי יציבות רגשית, חרדה, עצבנות יתר ודיכאון. בפוינט בארו שבאלסקה, חשוך במשך 67 ימים, כמעט כל עונת החורף. בתקופה זו מופיעה אצל התושבים תסמונת SAD שמשנה בקיצוניות את התנהגותם. אולם, עם בוא אור השמש באביב, התסמונת נעלמת והם חוזרים לחיי שגרה נמרצים. תושבים החושפים את עצמם בימי החורף לאור מלאכותי הקרוב בתכונותיו לאור השמש, מקלים מעל עצמם את התסמונת החורפית.

 

צבעירוק

חוקרים מצאו כי תרגול פיזי בסביבה ירוקה עשוי לשפר את מצב הרוח וההערכה העצמית, וכן ליצור מוטיבציה. לדעתם, הסיבות להשפעות החיוביות הללו קשורות יותר לצבע הירוק מאשר לעצם השהיה סמוך לצמחים. מסתבר שעבודה במקומות ירוקים מייצרת יתרונות פסיכולוגיים יותר מאימון בחדר הכושר. הצבע הירוק נחשב כצבע נינוח. קביעה זו גם הגיונית מבחינה מדעית מכיוון שהעין ממקדת את מראה הצבע הירוק ישירות על הרשתית, וכך נוצר פחות לחץ על שרירי העיניים.

פרופ' ארנולד ווילקינס מאוניברסיטת אסקס גילה במחקריו הרבים, כי הצבע הירוק משפר את יכולת הקריאה. תלמידים שהניחו גיליון שקוף בצבע ירוק על חומר הקריאה, הגבירו את מהירות קריאתם ואת רמת הבנתם.

מחקר נוסף העלה, כי הצבע הירוק מגביר את היצירתיות. ד"ר סטפני ליכטנפלד, חוקרת באוניברסיטת לודוויג-מקסימיליאן במינכן טוענת, כי הצבע הירוק עשוי לשמש כאות שמעורר את המוטיבציה ליצור, שכן הוא מאותת על צמיחה פיזית ונפשית.

* * * 

עוד טרם נערכו המחקרים בנידון, נהוג היה בעולם לצבוע פריטים שונים בצבעים מסוימים דווקא, משום התחושה הפנימית הטבעית כי אותם צבעים מייצגים משהו. כך, למשל, הוקפד שבגדי השופטים יהיו שחורים – צבע המשרה רצינות וכובד ראש, ואילו בגדי הרופאים לבנים – צבע המייצג ניקיון וטוהר. על בגדי השוטרים הוקפד שיהיו כחולים – צבע שנועד לשדר סמכותיות אמינה, אולם עם זאת הוא מרגיע ולא קשוח כמו השחור. המתבונן בצבעי דגלי מדינות העולם, מבחין מיד כי הם מייצגים את אופי העם והמדינה.

עולם המדע לא הכיר בצבעים ככוח מרפא לנפש, ובודאי שלא לגוף, אולם מאז נערכו ופורסמו המחקרים המדעיים הרבים אשר בחנו את השפעת הצבעים באופן מעשי על האדם, התגברה המודעות הכללית לתועלת הרבה שניתן להפיק מעולם הצבעים והתוצאות נראות היום במקומות רבים בעולם בכל תחומי החיים: ברפואה (פריטים רבים בבתי חולים צבועים בירוק – צבע המזרז ריפוי, ויש שאפילו צובעים תרופות בצבעים מוגדרים לצרכי ריפוי ולא רק כגורם שיווקי), בחינוך (צבעו של לוח הכיתה הוחלף לירוק. ילדים הסובלים מקשיים לימודיים, קולטים טוב יותר את החומר הנלמד בחדר שיש בקירותיו מוטיבים רבים בצבע צהוב – צבע השמחה), בתחבורה (רמזור האזהרה בכביש הינו אדום – צבע מלחיץ, ואילו אישור הנסיעה ניתן באור ירוק – צבע הטבע המשחרר), בעיצוב הבית (צבעי חום וסגול, לדוגמא, החלו להיות מומלצים לשילוב בקירות חדרי השינה. התברר כי הם יוצרים אווירה שקטה, ומסייעים בכך להירדמות בזמן ולשינה שליווה), ואפילו בבישול (מטבח צבוע בצהוב משפיע על שפים לבשל מתוך חדוות היצירה ומסייע בכך לביצועים ולתוצאות טובות יותר).

התברר, אפוא, כי לכל אחד מהצבעים ישנה השפעה שונה על נפש האדם, הן על האדם הלובש את הבגד והן על העומד מולו וצופה בו, והוא יוצר תגובה נפשית אחרת.

* * *

הגילויים המדעיים החשובים הללו נחשבים כה חדשניים, עד שרבים מהעוסקים בטיפולי גוף ונפש באמצעות צבעים פותחים את מאמריהם בהבעת התפעלות מהתגליות שהתגלו בדורנו בזכות המחקרים אשר חשפו את השפעתם הרבה של הצבעים על בריאות האדם, והם מלינים על חוסר המודעות שעדיין קיימת בציבור אודות תגליות מרשימות ותועלתיות אלו.

אך האם באמת מדובר בתגליות חדשות?

ובכלל, מדוע דווקא צבע זה משפיע על גוף ונפש האדם בדרך אחת, ואילו צבע אחר גורם לתוצאה שונה לחלוטין?

הבה נתבונן בדברי המקובל הגדול הרב משה קורדוברו המכונה הרמ"ק, בספר הקבלה הנודע "פרדס רימונים", פרק "שער הגוונים":

תחילה מקדים הרמ"ק כי "פעמים רבות ימצא המעיין בספרי המקובלים ובזוהר ייחוס גוונים ידועים [צבעים מסוימים] אל כל ספירה וספירה. ראוי למעיין להיזהר ואל יעלה על ליבו ומחשבתו שיהיו דברים כפשוטם חס ושלום [כאילו לכל ספירה ישנה מציאות ממשית של צבע]. לפי שהגוון הוא דבר הגשם [עניין גשמי], והוא אחד מתארי הגשם ומקריו. ומה שאינו גשם, אין ראוי שיתואר במקרי הגשם [לתארו במה ששייך לעולם הגשמי] חס ושלום. והחושב שהגוונים ההם בספירות [ממש] כפשוטי המאמרים, הוא מחריב העולם, ונמצא מגשים חס ושלום. לכן ראוי למעיין להיזהר בעניין זה".

לאחר הקדמה חשובה זו כותב הרמ"ק:

"והנרצה בגוונים [מה שנכון לגבי הצבעים] הוא משל אל הפעולות הנמשכות מהשורשים העליונים. המשל בזה, הגבורה הנוצח במלחמה, ראוי שיתייחס אליו האדום, להיות שדרכו לשפוך דמים אדומים. וגם כן האדום [הוא] הוראת [מייצג את] האכזריות והחימה ושטף-אף. ועניין זה מבואר [ברור]. וכן מקום הדין החזק [ספירת גבורה], נייחסהו באדמימות.

ועוד, שאין ספק שהדברים האדומים נמשכים מכוח השורש ההוא [כלומר, הצבע אינו רק מייצג באופן סמלי את הדין והגבורה, אלא כל מה שאדום בעולם הטבע, צומח ונובע מהשורש הרוחני של מידת הדין שבספירת גבורה], כאשר בארנו בשער מהות והנהגה".

כעת עובר הרמ"ק לקיצוניות האחרת, המנוגדת לאדום:

"וכן הלבן, מורה על הרחמים והשלום [זוהי ספירת חסד]. ומדרך הלבנים להיותם בעלי רחמים, כמו הזקנים ובעלי השיבה אשר אין מדרכם לצבוא צבא". ולכן כאשר נרצה לייחס [לציין מה שמייצג את] השלום והחסד והרחמים, נייחסהו בלבנינות.

ואין ספק שהדברים הלבנים הם נמשכים מכוח השורש ההוא, כאשר בארנו בשער הנזכר. ואין ספק שיש לגוונים מבוא אל פעולות הספירות והמשכת שיפעם [שיש לצבעים גישה אל הפעולות המעשיות של הספירות, ובכוחם למשוך ולהוריד לאדם את השפע של אותן ספירות שהם מכוונים אליהן]".

ומבהיר את המשמעות המעשית של העניין:

"ולסיבה זו כאשר יצטרך הממשיך [האדם שרוצה למשוך על עצמו] להמשיך [אליו] שפע רחמים מהחסד יצייר נגדו [במחשבתו] שם הספירה וכיוצא בזה כמו שנבאר בשער הכוונה. וכן כאשר ירצה לפעול פעולה ויצטרך אל המשכת הדין, אז יתלבש האדם ההוא בבגדים אדומים ויצייר ההוי"ה באודם. ולנו בזה ראיות ברורות מהכוהנים שהמשכתם מצד החסד, ובגדיהם בגדי לבן, להורות על השלום. וזה עניין כהן גדול ביום הכיפורים שהיה מעביר זהבים [מסיר את בגדי הזהב הצבעוניים] ולובש לבנים [בגדים שכולם לבנים בלבד] מפני שעבודת היום בבגדי לבן"

"והעד הנאמן בזה אבני החושן, לפי המשכת י"ב שבטי ישראל ממקום גבוה. וזה טעם הלבנת לשון של זהורית ביום הכיפורים [שבזמן כפרת עוונותיהם של ישראל היה משתנה צבעה מאדום ללבן]. כי בהתבטל הדין בשורש העליון, יתבטלו הענפים התחתונים. וכמו שהמקור אשר בו עיקר היתלות האודם היה מדין לרחמים כן הענף התחתון היה משתנה מאודם ללובן."

וראה עוד את דבריו שם אודות המלאכים. שגבריאל אשר הוא השר הממונה על הגבורות בעולם, צבעו אדמדם כצבע הנחושת. כמבואר בספר דניאל שראה אותו כצבע נחושת. מיכאל – צבעו לבן. מלאכי חבלה – צבעם שחור. וכן הלאה.

מוסיף הרמ"ק ומציין שלא רק הסתכלות ממושכת בצבע משפיעה על גוף ונפש האדם, אלא אפילו ריכוז מחשבתי באותו הצבע יכול לפעול את פעולתו! (כשם שאדם שעוצם את עיניו ומתרכז במחשבתו במיץ לימון, מסוגל לפתע להרגיש שפיו מגיב בהפרשה כאילו טעם מחמיצות הלימון. זהו כוח המחשבה המסוגל להשפיע על הפיזיולוגיה של הגוף כאילו חווה מציאות מסוימת).

הנה דבריו:

"כי מהגוונים הנראים לעיניים או המצטיירים בשכל, יתפעל [יושפע] הרוחני. והנפש תעורר לרוח [הראיה או המחשבה בשכל משפיעה על הנפש, והנפש על הרובד הרוחני הגבוה יותר הנקרא רוח] עד שתתעלה אל מקום יניקתה".

* * *

טרם ניכנס לביאור הצבע המייצג כל ספירה וספירה על פי דברי הרמ"ק שם, נקדים את הידוע כיום אצל כל העוסקים בתחומים השונים הנוגעים לעולם הצבעים, כי הצבעים מתחלקים לשלוש מחלקות:

 שלושת צבעי יסוד: כחול, צהוב ואדום.

 שלושת צבעי משנה, ירוק (מתקבל כתוצאה מחיבור ומיזוג של כחול וצהוב), כתום (מתקבל כתוצאה מחיבור ומיזוג של אדום וצהוב), וסגול (מתקבל כתוצאה מחיבור ומיזוג של כחול ואדום)

 צבעים נוספים רבים שנוצרים כתוצאה מתערובת צבעים שונים.

המתבונן בעיון בצבעי היסוד, יכול לחוש מיד שיש כאן שני צבעים קיצוניים: האדום הצעקני מול הכחול הרגוע. וביניהם נמצא הצהוב המאוזן שבשלושה. הוא קורן, אבל אינו עז וזועק. האדום צבע חם שמחמם ומעורר, הכחול צבע קר שמצנן ומרגיע, ואילו הצהוב הוא הצבע המאוזן והמפשר שנמצא באמצע.

 

מבנה הספירות

על פי תורת הקבלה, לא לחינם עשוי גוף האדם במבנה שיש בו שלושה קווים מאונכים, קו ימין, קו שמאל וקו האמצע. במקביל הוא עשוי במאוזן משלושה חלקים מחוברים: ראש, חזה עד המותניים, ומשם ומטה.

שלושת הקווים המאונכים הינם: קו ספירות החסד – מימין. קו ספירות הגבורה – משמאל. וקו האמצע – קו ספירות תפארת הממזגת בין שניהם.

שלושת הקווים המאוזנים מייצגים שלוש קומות בדרגות רוחניות שונות בסדר יורד, אשר כל אחת מהן מורכבת מספירה ימנית, ספירה שמאלית וספירה באמצע. שלושת ספירות הקומה העליונה - הראש – הינן שורשי שלושת ספירות שבקומה האמצעית, ושלושת אלה הינן שורשי הספירות שבקומה התחתונה.

במבנה הספירות למעלה נמצאת ספירת כתר, מתחתיה מימין ספירת חכמה ומשמאל ספירת בינה.

השפעת הצבעיםהשפעת הצבעים

ספירת כתר כשמה כן היא, כמו כתר המונח על הראש מחוץ לגוף, והיא בבחינת הצינור שמחבר בין האדם לבין בוראו.

הראש עצמו מכיל בתוכו את שתי האונות של המח. אונה ימנית ואונה שמאלית, וגזע המח שנמצא בין שניהם. האונה הימנית כנגד ספירת חכמה (המהווה את שורש ספירות קו החסד). האונה השמאלית כנגד ספירת בינה (המהווה את שורש ספירות קו הגבורה), וגזע המח שנמצא שם בין שניהם הוא ספירת דעת (המהווה את שורש ספירות קו התפארת. אולם, לעיתים מונים בעשר הספירות את ספירת דעת ללא ספירת כתר, ולעיתים את ספירת כתר ללא ספירת דעת).

ספירת חסד היא זרוע ימין, ספירת גבורה היא זרוע שמאל והתפארת שנמצאת כאן באמצע זהו החזה המחבר בין שניהם.

למטה מספירת חסד נמצאת ספירת נצח ולמטה מגבורה ספירת הוד. כנגדן יש לאדם שתי רגליים: רגל ימין - נצח, רגל שמאל – הוד.

מקום הברית-קודש זוהי ספירת יסוד, ואילו עטרת היסוד - העטרה שנמצאת בראש הברית כמו כתר - זוהי ספירת מלכות. הספירה שמוציאה מהכוח אל הפועל. בכל הבריאה, הן הרוחנית והן הגשמית, ספירת מלכות היא זו שמעבירה הלאה וזו שיוצרת את השלב הבא.

 

צבע הספירות והשפעתו הרפואית של כל צבע

צבעה של ספירת כתר הוא לבן בוהק.

לבן זה אינו צבע הלבן של ספירת חסד, אלא לבן בוהק ומאיר בבחינת אור עליון, שהרי ספירת כתר נעלית משאר הספירות, עד כדי שמקומה הוא למעלה מהגוף, מעל ראשו של האדם, ולא כשאר הספירות המקבילות לחלקי הגוף. ספירה זו מחברת בין האדם לבין הבורא והיא סוד התפילין של ראש המונח ככתר על הראש. (התפילין השחורות בעולמנו החומרי מהוות כלי לקליטת האור העליון והזרמתו לנשמת היהודי). 

• צבעה של ספירת חכמה, שכנגד האונה הימנית של המוח הוא סגול-כחול תכלת, כצבעה של אבן ספיר.

מיקומה של ספירת חכמה בקומה העליונה ביותר, שהיא בבחינת המחשבה העליונה, מעל הכחול-תכלת המייצג את ספירת חסד בעולם הרוחני הנברא. ספירה זו היא הספירה הראשונה מעשר הספירות הקיימות במקביל לגוף עצמו. כלומר, במושגינו האנושיים, הסגול הוא הצבע הנעלה ביותר.

לפיכך, אדם הנמשך מאד לצבע סגול, הינו אדם הצמא לרוחניות בעוצמה, ולעולם לא יבוא על סיפוקו אלא רק לאחר שיתמלא ביידע תורני ויישם בחיי היום יום את מצוות הבורא בתורתו. נזכיר שבאבני החושן אבן ספיר היא האבן של שבט עמל התורה, שבט יששכר.

הצבע הסגול נוצר כתוצאה משילוב של אדום בכחול, והוא מבטא את איכויות השילוב של חשיבה שקולה (כחול), עם מרץ פעילות (אדום). שילוב זה מהווה מתכון להצלחה לאורך כל הדרך, עד המימוש למעשה.

• צבעה של ספירת בינה הוא ירוק.

בעוד שספירת חכמה היא כנגד עולם האצילות הבלתי נתפס ומייצגת את הזכר, ספירת בינה היא כנגד עולם הבריאה שבו התחיל העולם להיות מורגש, בבחינת מעבר מאין ליש, והיא מייצגת את הנקבה.

ב"פרדס רימונים" שם מסביר הרמ"ק כי זו הסיבה הרוחנית לתופעה הרווחת בעולם הטבע, שצבעם של הפירות בתחילת ברייתם הוא ירוק, משום שהירוק מייצג את תחילת ההתהוות בבריאה. לכן בכוחו לרפא את הגוף ואת הנפש באמצעות חידושם והשבתם למצב בו היו בעת ביאתם לעולם. אכן, גם בתהליך הפוטוסינתזה, התברר כי הירוק שבטבע מנקה ומטהר את האוויר מפסולת הפחמן שאנו פולטים ומייצר חמצן לטובת בני האדם. את אותה פעולה עושה הצבע הירוק לנפש האדם.

לפיכך, אדם שנולד בריא ובמהלך חייו התפתחו בגופו מחלות, קלקולים או פגיעה במערכת החיסון, יסתייע בצבע הירוק לחזור שוב לנקודת המוצא כבשעת היווצרותו ברחם אמו, באמצעות שהייה במרחבים ירוקים, שתיית מיצוי ירקות עליים ירוקים, ואכילתם. בכוחם של אלו ליצור טיהור פנימי, ולהשיב את הגוף לנקודת ההתחלה.

גם נפש כאובה ומיוסרת תמצא מנוח בעת שהייה במרחבים ירוקים, בפרט אם הדבר ייעשה בחברת אדם קרוב ובשיח נעים תוך כדי הליכה ופעילות. מאחר וכל כוח השפעתו של הירוק נעוץ בספירת בינה שהיא נקודת המוצא של הטבע, נכון יהיה בשעות אלו להתנזר משימוש במכשור אלקטרוני ודומיו, ומהבטה בפיתוחים טכנולוגיים ואפילו בעמודי חשמל מעשי ידי אדם.

 צבעה של ספירת חסד - זרוע ימין, מתחיל בלבן (חסד גבוה), עובר לצבע כסוף, ומסתיים בתכלת.

היד מחולקת לשלושה חלקים. חלק אחד רחוק יותר מהחזה, חלק שני אמצעי, וחלק שלישי המחובר לחזה. כך גם בצבעים הללו, הרחוק הוא הצבע הלבן ומייצג חסד קיצוני, ולעומתו בשמאל האדום הוא הקיצוני ביותר. צבע הכסף הוא חסד פחות קיצוני מהלבן, ואילו הכחול תכלת הקרוב לספירת תפארת, הוא החסד החלש יותר.

הצבע הלבן מחזיר, כידוע, את כל גלי האור שמגיעים אליו ואינו משאיר לעצמו מאומה. זהו חסד קיצוני. לפיכך הוא מסמל טוהר וניקיון כפיים. צבע הכסף משאיר אצלו מעט מגלי האור שמגיעים אליו, אך מחזיר את רובם. והוא צבע המשדר אצילות. לצבע הכחול, המייצג את החסד המתאים ביותר לאדם מן השורה (מעצם היותו ברמה הקרובה ביותר למיזוג המאוזן שבחזה, הלא היא ספירת תפארת הממזגת בין חסד לגבורה), ישנה השפעה מרגיעה על נפש האדם.

 צבעה של ספירת גבורה – זרוע שמאל, מתחיל באדום כהה, עובר לזהב אדמדם, ומסתיים באדום בהיר נוטה לכתום.

לפיכך, הצבע האדום גורם לחום ולתבערה פנימית, כפי שורשו הרוחני בספירת הגבורה שהיא מידת הדין.

אדום זהו צבעו של עשו שעליו נאמר "וְעַל חַרְבְּךָ תִחְיֶה". במדרש נאמר עליו: "הוא אדום ותבשילו אדום, ארצו אדומה, גיבוריו אדומים, לבושיו אדומים, פורע ממנו אדום, בלבוש אדום". חז"ל מביאים שם פסוק המוכיח את כל אחד מאלה.

אגב, נמצאנו למדים ששורשם הרוחני של הזהב והכסף הוא ספירות הגבורה והחסד, וזהו סוד שילוב הזהב והכסף בבניית המשכן.

אדם הסובל מחוסר מוטיבציה, לחץ דם נמוך וכל תחום אחר המצריך אותו להיות ערני ופעיל יותר, ישתמש בצבע אדום להפעלת גלי חום בנפשו ובגופו, באמצעות הסתכלות במה שמכסה את כל מראה העין באדום, או אפילו באמצעות דמיון מחשבתי מעמיק בצבע זה.

 • צבעה של ספירת תפארת - החזה המחבר בין שתי הזרועות, בין חסד לגבורה, הוא הצבע הצהוב. איזון זה שבין נתינה ללא גבולות (חסד), לבין עמידה על האמת לפי עיקר הדין (גבורה), מעניקה שמחת חיים לאדם הנוהג על פי הכלל האמור במשנה בפרקי אבות: "איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם? כל שהיא תפארת לעושה ותפארת לו מן האדם".

לפיכך, לצבע הצהוב יכולת השפעה להכניס שמחת חיים לאדם עצוב. מאידך, חסרונו - כגון בימי חורף אפרוריים ארוכים, כאשר אורה הצהוב של השמש נעדר זמן רב, עלול לגרום לתחושת דכדוך ועצבות.

נמצא ששלושת צבעי ספירות: חסד גבורה ותפארת, הם שלושת צבעי היסוד: אדום, כחול וצהוב, כאשר הצהוב הוא האמצעי. לא חם ומבעיר, ולא קר ומצנן, אלא מאוזן.

השלב הבא יורד לקומה התחתונה, מהמותניים ומטה. בעוד הקומה האמצעית מורכבת מספירות שצבען הוא צבע יסוד, הקומה התחתונה מורכבת מספירות שצבען הוא תערובת צבעי היסוד (הקומה העליונה היא שורש הבריאה בבחינת המחשבה העליונה, הקומה האמצעית היא העולם הנברא הרוחני, והקומה התחתונה היא העולם הנברא הגשמי. לכן, תערובת הצבעים שבקומה העליונה היא שורש התגלות הבריאה, כאור לפני התפצלותו במנסרה, הקומה האמצעית לאחר הפיצול, ואילו הקומה התחתונה היא התערובת כפי שהיא מתגלה בעולם):

• צבען של ספירות נצח והוד - רגל ימין ורגל שמאל, הוא תכלת-ורוד. צבעים המבטאים ריכוך של חסד (כחול) וגבורה (אדום). אלא שצבעה של ספירת נצח השייכת לספירות קו ימין (חסד), הוא תכלת כהה בשילוב ורוד בהיר, ואילו צבעה של ספירת הוד השייכת לספירות קו שמאל (גבורה), הוא ורוד כהה בשילוב תכלת בהיר.

בתרשים הספירות הנודע, נראים כמין צינורות מחברים, היוצרים קישורים והשפעות בין הספירות. לפיכך, ספירת נצח, הנמצאת בקומה הנמוכה, מקבלת ומושפעת בחוזקה גם מחסד וגם מגבורה, מעצם היותה מחוברת לכולם. כך גם ספירת הוד. אלא, שנצח הימנית מושפעת יותר מספירת חסד, ואילו הוד השמאלית מושפעת יותר מספירת גבורה.

לצבע ורוד, כשהוא לבדו, ישנה השפעה מרגיעה על נפש האדם. אלא שבעוד הכחול מרגיע מתחים כתוצאה מעומס רב בעבודה ובחיי היום יום, הורוד מרגיע זעם וכעסים.

הסבר הדבר על פי תורת הסוד: צבע ורוד נוצר כתוצאה מערבוב לבן באדום. בעולם הספירות, שהוא השורש הרוחני של הבריאה, משמעות ריכוך האדום על ידי לבן, הוא מיתוק הגבורות בחסדים. לכן, כאשר אין האדם מוכן להתרכך (לבן, חסד) בעת כעס וזעם (אדום, גבורה), יתבונן ויתרכז לזמן מה בצבע הורוד ויירגע. התחושה המתקבלת בנפשו היא כי אמנם מבינים אותו, שהרי יש כאן אדום, אבל האדום הולך ונעשה בהיר לנגד עיניו. או אז נפשו הרוחנית מגיבה בהתאם לשורש הרוחני שבספירות, אשר הורוד מייצג אותן בעולמנו. היא הולכת ונרגעת, ואף משתמשת בספירת הגבורה לחיוב, להתגבר על הכעס. בשלב הבא גם תגובת הגוף משתנית כפי מצב הנפש. נשימתו הולכת ונעשית רגועה יותר, ליבו מאט את קצב פעימותיו, וגופו חדל להזיע. זהו כוחה של ספירת גבורה ממותקת בספירת חסד, אשר הורוד מייצג אותה.

אכן, פסיכולוגים התנהגותיים משתמשים כיום בהשפעותיו המרגיעות של ורוד לטיפול בתחום הגריאטריה, גיל ההתבגרות ותרפיה משפחתית. בקליפורניה, התקינה הנהלת בתי הכלא תאים מיוחדים בצבע ורוד לכליאת אסירים בעת התקפי זעם. בתאים אלו, שקיבלו את השם 'תאי הרגעה', שוהה האסיר לפחות 30 דקות והסוהרים מעידים כי כוח השפעתו ניכר בבירור. מנהל התוכנית, ד"ר אלכסנדר שאוס, טוען כי: "גם אם אדם מנסה להיות תוקפני או כועס בנוכחות ורוד, הוא לא יכול. שרירי הלב לא מסוגלים לרוץ כל כך מהר. זה צבע מרגיע שכנראה מחליש את כל האנרגיה שלך".

• צבעה של ספירת יסוד - מקום הברית קודש, הוא כתום.

כתום נוצר כתוצאה משילוב של אדום עם צהוב. של עוצמה (גבורה, אדום) עם שמחה (תפארת, צהוב). שכן לשמירת הברית נדרשת עוצמה והעומד בניסיון זוכה לשמחת חיים, בעוד פגם הברית מצביע על חולשה ומביא לעצבות. יש הנכשלים בפגם הברית מתוך תכונת החסד שבהם. הם מרחמים מידי על עצמם ועל אחרים, ואינם יודעים כי את החסד יש לשמור לפעילות בעניינים אחרים, שהרי חסד פסול מכרית את האדם מן העולם.

לפיכך, בצבע הכתום טמונה אופטימיות, בטחון בטוב שיגיע מתוך עוצמה ושמחה. אדם הנמשך לכתום הוא אדם הבורח ממריבות ומחלוקות גם כאשר הצדק עמו, ומסוגל לסלוח ללא קושי למי שציער אותו. הוא אינו נוטר בליבו כעס וטינה, ומלא שמחת חיים.

כדי לסלוח ולא לשמור טינה, נדרשת עוצמה המשולבת בשמחה, וזהו סוד החיבור שבין האדום (גבורה, עוצמה) לצהוב (תפארת, שמחה), היוצרים יחדיו את הכתום. צבע ששורשו בספירת יסוד המשלב בין גבורה לבין תפארת.

• צבעה של הספירה האחרונה ספירת מלכות – עטרת היסוד, הוא אדום כהה נוטה לשחור.

על ספירה זו אומר הזוהר הקדוש כי "לית לה מגרמה כלום" (אין לה מעצמה כלום), ואת כל כוחה היא מקבלת משש הספירות שמעליה. לפיכך, צבע זה נוטה ליטול מהאחרים, וגם כאשר ייתן לאחרים הוא ייתן רק ממה שקיבל.

לגבי הצבע השחור נציין בקצרה כי כנגד הספירה העליונה, ספירת כתר, הנמצאת מעל מבנה הספירות שבאדם ומשמשת כצינור רוחני המקשר בינם לבין אור האין-סוף, נמצאים כוחות הסטרא אחרא שצבעם שחור. צבע המקבל אליו את כל גלי האור ואינו נותן מעצמו כלום. כוחות אלה, שבבחינת הכתוב (משלי ה, ה) "רַגְלֶיהָ יֹרְדוֹת מָוֶת", הם המתעים את האדם ומנסים להפילו לתהום. מאידך, ניתן להשתמש בכוח הסופג שבשחור לספיגת קדושה (על הצבע השחור ניתן לשמוע מידע נוסף בהרצאה "סוד הצבעים על פי הקבלה", באתר "הידברות").

* * *

לאור האמור נוכל להבין מה פשר ההמלצה ללבוש ביום הכיפורים בגדי לבן, שהרי לכאורה מה שחשוב ביום גדול זה הוא להתחרט מתוך הצום ולשוב בתשובה, ומדוע יש לייחס משקל לצבע הבגדים? אולם, כאשר האדם הצם ומתחרט על חטאיו לבוש בבגדי לבן, הוא מושך על עצמו טוהר רב ושפע של חסדים.

על פי תורת הסוד, צבעי עולם הטבע אינם במקרה, אלא עשויים על פי משמעות פנימית ועמוקה: שמיים מול אדמה, הם כחול-תכלת מול אדום-אדמדם. חסד מלמעלה המשפיע לגבורה שלמטה. דבר שבא לידי ביטוי מוגשם בעולמינו באמצעות מי הגשמים (חסד – זכר) המרווים ומפרים את האדמה (גבורה – נקבה).

שילוב המים והאדמה, החסד והגבורה, מצמיח מרבד ירוק – צבעה של ספירת בינה המהווה את יסוד הבריאה, ומהירוק מתפתחים כל הצבעים האחרים. לפיכך, כל פרי ירוק בתחילתו ומשתנה לצבעו הסופי (אלא שלכל שורש רוחני ישנה גם השלכה תועלתית פשוטה בעולם. לדוגמא, הצבע הירוק של הפרי בהיותו בוסר מלמד את האדם הרואה אותו כי עדיין אינו ראוי לאכילה ומסייע לפרי שלא ייקטף בטרם עת, עד אשר ישנה את צבעו לצבע הפרי הבשל. בינתיים, בזכות צבעו הירוק הוא מוסווה בין העלים הירוקים, דבר המסייע לו שלא ייקטף טרם זמנו).

לאור לימוד צבעי הספירות יובן מדוע מומלץ על פי הקבלה למזוג שלוש טיפות מים (חסד) ליין הקידוש (גבורה עדינה, הבאה מעולם הצומח). אבל, אסור בשום אופן לבשל חלב (חסד קיצוני הבא מעולם החי) עם בשר (גבורה קיצונית הבאה מעולם החי), וקל וחומר שאסור לאכול תערובת כזו.

* * *

הרי לנו שתוצאות הגילויים המחקריים הרבים בזמננו אודות השפעת הצבעים על רגשות ובריאות האדם, כתובים וידועים זה מכבר בתורת ישראל. אלא, שבעוד שהחוקרים בוחנים את התוצאות ואינם יודעים להסביר את הסיבה השורשית להשפעת כל צבע על האדם, תורת ישראל, אשר ניתנה מאת בורא הצבעים, מבארת באופן נפלא מהפן הרוחני את שורשיהם הפנימיים, וממילא את סיבת השפעתו של כל צבע וצבע, באופן שונה על הפסיכולוגיה ועל הפיזיולוגיה האנושית.

יתירה מכך, המעיין במחקרי זמננו, ימצא לכל צבע הגדרות רבות ותיאוריות שונות אשר לא פעם סותרות זו את זו וחלקן שגויות, דבר האופייני לעולם המחקר העוסק בתחומים עדינים, משום שמעצם טבעם של אלו, החוקר משלב בתוצאות המחקר את דעותיו האישיות ובעיקר את האינטואיציות העולות אצלו מתוך החוויות שהוא עצמו חווה. משום כך מחקרים אלה מועדים לטעויות. אולם, תורת הקבלה ביהדות מבססת את דבריה על יסודות הבריאה על פי מבנה הספירות העליונות וכפי שהבורא עצמו גילה בתורתו, ובורא העולם – אינו טועה.

 

קשת בענן

כאשר קרני אור השמש נשברים בטיפות גשם היורד באותה שעה, מוצגת בשמים קשת צבעונית במגוון צבעים המסודרים לפי אורך הגל שלהם, החל באדום בצד החיצוני, דרך כתום, צהוב וירוק ועד לכחול ולסגול, כאשר בין צבע לצבע קיימים צבעי ביניים נוספים.

הקשת הנראית בשמים מתחלקת לשבעה צבעים ברורים ונגלים, ולשלושה עדינים ונסתרים, במקביל לעשר הספירות, הנחלקות לז"ת (ז' תחתונות) נגלות, ולג"ר (ג' ראשונות) גבוהות ונסתרות.

לימוד סוד הקשר שבין הצבעים השונים לבין הנהגת הדין והחסד בעולם, מאפשר לנו להבין במשהו מדוע כאשר מבקש האלוקים לרמוז לאנושות לאחר המבול שאינו משחית את העולם במבול נוסף - על אף מעשיהם הרעים של בני האדם - רק משום הבטחתו, הוא מראה זאת באמצעות קשת ענק הנפרשת מעליהם בשמים בשלל צבעים. ככתוב:

“אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ. וְהָיָה בְּעַנְנִי עָנָן עַל הָאָרֶץ וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר. וְלֹא יִהְיֶה עוֹד הַמַּיִם לְמַבּוּל לְשַׁחֵת כָּל בָּשָׂר".

כלומר, אף על פי שמראה הקשת בענן אינו אלא תופעת טבע, עיתוי הופעת הקשת אינו מקרי. ההשגחה העליונה מצרפת את התנאים הטבעיים היוצרים את מראה הקשת, רק בעת כעס וחרון-אף עליון, בגלל מעשיהם השליליים של בני האדם. זאת כדי ליידעם, שהנהגת הגבורה אשר על פי הדין והאמת הייתה אמורה לפעול כעת ולהוריד מבול על הארץ, משתנה בשעה זו ועוברת להנהגת חסד ורחמים, רק בזכות ההבטחה האלוקית שלא יהיה עוד מבול.

דירוג צבעי הקשת מורה על תהליך ריכוך הדין בעולם הרוחני באותה שעה, מהאדום, הרומז לדין - דרך שאר הצבעים, ועד הכחול - הרומז לחסד - כסדר הספירות.

אולם בניגוד לדרכו של עולם שהיורה בקשת מחזיק את צידה המעוגל של הקשת כלפי מי שאמור לקבל את החץ, צידה המעוגל של הקשת בשמים אינו כלפי האנושות, אלא כלפי השמים. לרמז כי הבורא בחסדו כאילו סופג את חיצי הצרות שהיו אמורים לרדת לעולם, בדומה לכתוב על עמוד הענן בצאת ישראל ממצרים, שהיה סופג את חיצי החיילים המצריים.

נמצא שמראה מרשים זה של קשת בשמים לעין כל, נועד להעביר מסר לבני האדם אודות מצבם הרוחני העגום באותה שעה, ולעוררם לשוב ממעשיהם הרעים, ובפרט מפגם שמירת קדושת הברית, ובכך יהיו מוגנים ושמורים מצד האמת, ולא רק משום חסד ההבטחה האלוקית. 

לרכישת הספר "מפתחות לחיים" של הרב זמיר כהן הקליקו כאן.

תגיות:מפתחות לחייםצבעים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה