חודר ללב: ראיון עם הרב הרצל חודר

הוא עוסק בהסברה יהודית מעל 30 שנה, מרצה בערוץ הידברות, מייסד כולל "הוד יוסף" ומנהל עמותת "ביום השישי". לרגל צאת ספרו "רבה אמונתך" לחנויות הספרים מעניק לנו הרב הרצל חודר הצצה אל עולם התשובה

אא

הרב הרצל חודר גר ברחוב רשב"ם בבני ברק, מרחק מספר פסיעות מביתו של גדול הדור, רבי חיים קנייבסקי שליט"א.

לראיון הוא מגיע בכוחות אחרונים, בשעת ערב מאוחרת למדי, כשזה עתה הוא חוזר מטבריה שבצפון הארץ. הרב חודר, חרדי מבטן ומלידה, עוסק בפעילות ציבורית מעניינת - הוא מרצה בפני יהודים רחוקים ממצוות, חודר לליבם ומקרבם למעיין התורה. כיום הוא מייסד וראש כולל "הוד יוסף" ברמת גן.

לא די לו, לרב חודר, בהיכרות נקודתית עם קהל שומעיו, והוא דואג להכיר את רובם, ליצור עימם קשרי ידידות ואף להזמינם לביתו בערבי שבת. כזה הוא הרב חודר, וזה, כנראה, סוד הקסם שלו.

מעבר לשיעורים קבועים אותם הוא מוסר בקרית אונו (מידי יום ראשון), ברמת גן (מידי יום שלישי) ובפרדס כץ (מידי יום חמישי), הוא גם מרצה בערוץ הידברות בשלל נושאים יהודיים, ביניהם פרשת שבוע, חינוך ילדים, מועדי ישראל, סיפורי צדיקים, עיון בספר "תומר דבורה", ועוד.

הכל התחיל כשכמה חברה, מהקהל הקבוע של הרב בפרדס כץ, החליטו להביא מצלמה ולהסריט את ההרצאה. הרעיון קרם עור וגידים, ולאחר שהיה בידם דיסק, העבירו אותו לארגון הידברות. הדיסק התגלגל לידיים הנכונות, תגובות חיוביות התקבלו מכל עבר, הרב הוזמן להקליט הרצאות באולפן, והשאר - היסטוריה. כיום, נמצאים באתר 193 שיעורים מצולמים של הרב, והיד עוד נטויה.

עוד הרבה לפני שנחשף הרב חודר על ידי המדיה של הידברות, עסק נמרצות בנושא קירוב לבבות. למעשה, החל הרב להופיע בציבור עוד בהיותו בחור רווק, כאשר את בטחונו קיבל מקהל שומעיו במסגרת הישיבה בה למד. בהמשך דרכו הקים הרב כולל אברכים ברמת גן, עוד כשתורה ובני תורה לא ממש קישטו את רחובות העיר. כמו כן, יזם הרב את מוסדות "ביום השישי" בבני ברק, אשר עיקר פעילותה הוא ללמוד בחברותות גם ביום שישי, שהוא יום פנוי מעבודה לרבים מאיתנו. היתרון של לימוד ביום זה מעניק לכל אותם יהודים העסוקים במרוץ החיים במהלך השבוע, מי בעבודה שוטפת ומי בפעילויות אחרות, לעצור ולהרוויח לפחות את הלימוד ביום השישי. למען אותם יהודים, נשארים אברכי הכולל, השוקדים על לימודם במהלך כל השבוע, לומדים איתם בחברותות, ולמעשה, מוסרים נפש בויתורם על יום חופשי.

בנוסף לשלל פעילויות אלו, הרב סיים לכתוב את ספרו, שרואה אור ממש לאחרונה. "רבה אמונתך" שמו. מדובר בחיבור על ספר בראשית, המקיף בהרחבה רעיונות וערכים הנשאבים הישר מן הפרשה. "הספר ערוך בלשון המתאימה ומובנת לכל נפש, גם לשוקדים על הספר בלימודם את התורה, וגם לכאלו המעוניינים לצלול אל עולם המודעות והמחשבה", אומר הרב חודר. "הנושאים חגים סביב עבודת המידות עם קריצה, פסיכולוגית אם תרצו, לנבכי הנפש".

הרב חודר, קירוב לבבות הוא אומנות, איך עושים את זה?

"החזון-איש אמר: חושך לא מגרשים במקלות, אלא מדליקים את האור. צריך לפעול מתוך אהבה ולעשות לשם שמיים. בסך הכל, כל יהודי רחוק הוא כמו בן שאבד לאבא שלו. הקב"ה נותן רוח טהרה ממרום לבנים שלו, כפי שנאמר וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם. צריך רק לדעת לנצל את זה".

ואיך באמת "מנצלים" את זה?

"מהניסיון אני רואה פעם אחר פעם שמה שצריך לעשות הוא להאהיב על השומעים את דרכה של התורה, ולהראות את יופייה ואת הדרך שבה זה מדבר אליהם באופן מעשי. הקשר הנכון עם הציבור הוא לא לתת שיחה ובכך לסיים את העניין, אלא לבסס קשר אישי עם הציבור. אני מכיר מהקהל שלי כמעט את כולם, ואף את משפחותיהם. הקשר המתמשך הזה הוא שבונה אותם הלכה למעשה.

הנה, לפני כשמונה שנים, התארחה אצלנו משפחה מרמת גן. הבעל החל להתחזק והאישה עדיין הייתה רחוקה. היא חשבה שנסתכל עליה בעין לא טובה, אבל קיבלנו אותה מאוד יפה, והיום היא אחת המחזירות בתשובה הגדולות בארץ. יש המון בעלי תשובה שאין להם משפחות תומכות, וכאשר משאירים אותם קרוב אלינו ותומכים בהם – רואים נפלאות".

עם זאת, בכל זאת ישנם כאלה שהתחזקו, לא נשארו קרובים לדעת תורה, והלכו לאיבוד...

"בעל תשובה הוא ללא ספק אדם ששומע, מקבל ורוצה ליישם. הוא בונה בית, עם כל השאיפות הגבוהות אותן לימדו אותו, אבל כשהוא נתקל בקשיים במהלך החיים, בפרנסה או עם הילדים – שם פתאום קורה משהו לא טוב. הוא משתמש בכלים ובהתנהגויות מהעבר שלו כדי להתמודד, והורס את מה שיש לו. כמו, למשל, שימוש בהתפרצות ובכעס".

אז מה עושים? האם יש עצה לאותם אנשים שבאמת רוצים לעשות טוב, אבל לא מצליחים?

"כל אחד הוא עולם, ואין אדם הדומה לחברו. ניתן להמשיל זאת לרופא, הנותן מרשם לפי מצב בריאותו הייחודי של כל אחד מהפציינטים שלו. כך גם בקירוב רחוקים - אסור לזרוק סתם עצות. האם הוא רווק או נשוי? לומד או עובד? יש אחד שעדיף שיעבוד וילמד מעט וטוב, ויש כאלו שחבל שיבזבזו את זמנם בעבודה במשרד. צריך להכיר את הרקע המשפחתי, והאם האדם מספיק בנוי או לא. לכן, יש לשקול היטב לפני שמעלים בקודש, כי אם אדם יישבר - שום טובה לא תצמח מזה.

על כל פנים, העבודה העיקרית היא עשה לך רב. התייעצות עם רב צמוד חוסכת המון בעיות ולבטים. אם חרדים מבית, שראו דוגמא אישית בבית צריכים הדרכה, קל וחומר אדם שמחליט להשתפר בגיל מבוגר, עם משקעים שונים מהעבר".

מה לדעת הרב, הוא הדבר הנחוץ ביותר לאנשים בדור שלנו?

"טעם של חיים. פשוט. לכן הם גם מגיעים בסוף לתורה, כי התורה מראה להם שהיא עץ חיים שמיטיבה עימם, עם הבית ועם המשפחה. אני שומע בלי סוף משפטים מאנשים שזכו להכיר את היהדות מקרוב, כמו: אני חי יותר טוב עם אשתי, החגים והשבת כבר אינם עול, אני יותר סובלני לילדים שלי וכו. יש להם חוסר וריק גדול בחיים, והתורה באה וממלאה להם את הכל באור הנכון".

האם יש חוט מקשר בין כל היהודים שהרב נפגש עימם לייעוץ, הדרכה, שאלה או שיחה בעלמא?

"הרצון. כל יהודי רוצה - אין יהודי שלא רוצה. הרצון לדעת הוא שמבעיר את הניצוץ. כבר נאמר כולך יפה רעייתי, מום אין בך. אל תראוני שאני שחרחרת.... זה לא שחור, זה רק צבע, שיזוף. כשמורידים אותו - מגלים יהלומים".

איזה מבין שלל הנושאים ביהדות מושך במיוחד את היהלומים?

"שלום בית. פשוט, כי זה מעשי. שני עולמות שונים בתוך הבית – איש ואישה, לא תמיד קל לגשר על השוני, להבין ולקבל אחד את השניה. פעם הגיע אלי אדם וסיפר לי שהוא עמד להיפרד מאשתו, אבל מאז שנחשף לסדרת השיעורים אש או אישה, זה עשה לו קורס לשלום בית, והחלטתו כמובן השתנתה.

מספרים על הרב אוירבך, שכשהיה מגיע לביתו היה מסדר את עצמו לפני כן. פעם ראה אותו המלווה שלו עושה כן ושאלו לפשר הדבר. ענה לו הרב אוירבך: יש אורח בבית - השכינה.

גם על רבי אריה לוין, המכונה רבם של אסירים, יש סיפור בנושא הזה. בתקופתו נהגו לתת מתנה לאישה בזמן החתונה בעת שנכנסו לחדר הייחוד. כשנכנסו וישבו לדבר יחד, אמר רבי לוין לכלתו הטריה: אין לי מה לתת לך, לא שעון זהב ולא כלום, אבל אתן לך מתנה אחרת - אהיה וותרן. במשך כל החיים - בוקר, צהריים וערב - אוותר לך. האישה הבטיחה לעשות את אותו הדבר, ומי נולדה להם? בת שזכתה להתחתן עם גדול הדור - הרב אלישיב. הנכדה היא לא אחרת מאשר הרבנית קנייבסקי ע"ה.

זהו סיפור שנותן לנו מושג מהן הליכות של בית יהודי. ככלל, לא רק בנושא זה, יש להרבות לקרוא ולשמוע על הנהגות של גדולי ישראל ולספר על כך לילדים".

אפשר להתחיל מסדרת ההרצאות סיפורי צדיקים שמעביר הרב בערוץ הידברות... מה באמת חושב הרב על תרומתה של הידברות ליהודים ברחבי הארץ והעולם?"הכי גדולה שיש. כמה שאדם ישתדל בקירוב רחוקים בציבור שלו, זה עדיין לא יתקרב למה שכלי תקשורתי כמו הידברות יכול לעשות. זה אדיר. אני שומע אנשים שמספרים כמה הידברות שינתה להם את קו החשיבה. לדוגמא, הגיע אלי יהודי שהינו אדריכל גדול בתל אביב, ובעל משרד מפורסם מאוד. כשנפגשנו, הוא אמר לי אני רוצה לספר לך שאתה אמנם לא מכיר אותי, אבל אני מכיר אותך כבר שלוש שנים. מסתבר שמדובר באדם שהיה חילוני גמור, שהגיע "בטעות" לאתר הידברות, הוקסם, העתיק את השיעורים שאני מוסר שם, ומאז יושב במשרדו, עובד קצת, ובשאר הזמן מסכם ועושה חיבורים מהשיעורים שלי. הוא טוען שזה הפך את הבית שלו. אם ה נתן את הכלי הזה לקודש - הרי זה עצום!

ישנו מקרה נוסף של יהודי מאטלנטה, שהגיע לדור בביתי שבוע ימים. הגעתי אליך במיוחד מאטלנטה, אמר, אני מרגיש שאני מכיר אותך וקשור אליך, ובאתי במיוחד כדי להגיד לך את זה. מהפינה הרחוקה שלי באטלנטה שמעתי אותך דרך אתר הידברות, עשיתי שינוי ובאתי לבשר לך שאני מתחתן עם בת ישראל כשרה....

מקרה מעניין נוסף קרה לי כשנקלעתי למושב בצפון הארץ לפני ראש השנה. חיפשתי מקום להתפלל בו מנחה. נכנסתי לאחד מבתי הכנסת באיזור, ומיד כשראו אותי אמרו הי, אנחנו צופים בך בהידברות, תדבר!. אני, שלא הייתי מוכן מראש לעניין, עמדתי ודיברתי על נושא של "בן אדם לחברו", וכמה שאסור שיהיה פירוד. לאחר התפילה שאלו אותי מתפללי בית הכנסת בפליאה מי שלח אותך לפה?, לא הבנתי את פשר השאלה. הסתבר, שהיה באותו מקום ויכוח עצום בין הגבאים, שגרם להפרדת כוחות וגרר החלטה לפצל את תפילותראש השנה לשני מחנות. לאחר ההרצאה, הם התחבקו והכל בא על מקומו בשלום".

* * *

"אין ספק", מסכם הרב חודר את הראיון, "שהידברות מגיעה לכל פינה חשוכה בעולם, בהיותה מדברת לכל יהודי באשר הוא, ועניין זה כשלעצמו - עושה את שלו. אני שמח מאד לקחת חלק בפעילות הארגון, מקווה ומתפלל שנזכה לחולל מהפכה של ממש בקירוב רחוקים ובהשבת לב אחינו הטועים אל אבינו שבשמים".

תגיות:הרב הרצל חודרקירוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה