אמונה

אם תכלית הבריאה להיטיב למה יש מלחמות?

  • ז' שבט התשע"ה
אא

שאלה

ידוע שתכלית הבריאה היא להיטיב לנבראים. מה שלא מובן לי איך זה שמתקופת אברהם אבינו יש רק מלחמות נגד עם ישראל עד היום הזה ורק המשיח יכניע את כל האויבים שלנו. האם זוהי תוכנית הקבועה מראש שיש לבצע את כל המלחמות האלה? ואיך זה מתקשר לתכלית הבריאה להיטיב לנבראים? אם צריך להטיב לכל נברא אז למה באו כל המלחמות מאז ועד היום?

תשובה

 

לכבוד השואל,

 

ענין המלחמה נגד הקדושה הוא על פי הכלל ברוחניות, שכל פעם שיורד קדושה לעולם, מתגברים כוחות ההתנגדות של קדושה כנגדה.

ולכן מאז זמן אברהם אבינו ולאורך כל הדורות, כאשר עמד לרדת קדושה ותיקון גדול לעולם, הקדימו התנגדות ומלחמות כדי לעכב את הקדושה מלרדת.

טעם פשוט לזה הוא משום שהקב"ה רוצה שהעולם הזה יתנהל באופן שיש לכל אחד בחירה חפשית; ואם הקדושה תתגבר יותר מידי בלי התגברות ההתנגדות שכנגדה, אז יתבטל הבחירה לבני אדם. ועוד טעם, כדי שהאדם יוכיח בכוחות עצמו עד כמה שבאמת הוא רוצה את הקדושה; וכאשר מגיע הקדושה  בקושי, אז מוכח כמה שהאדם באמת רצה בו, מכיוון שהיה צריך להתגבר כל כך נגד המניעות בכדי להשיגו.

כמובן, בבוא הזמן והקדושה תתרבה בעולם על ידי עבודת האדם, אז תתבטל ההתנגדות לגמרי, כי זהו בעצם התכלית: שהאדם, מתוך טוב בחירתו והשתדלותו, יגלה את כח הקדושה לעיני כל העולם; ולכן דוקא אז, האדם יהיה  ראוי לשכר מצד מעשיו, כי השיג מטרה זו מכוחות "עצמו" .

 

וההטבה השלימה לנבראים יגיע כשיתגלה בעולם כח המלא של הקדושה, ואז תתבטל הרע וההסתר לגמרי. כי אז תהיה זמן התשלום על בחירת האדם, מה שבחר בכוחות עצמו לאורך הזמן של כל ימי הגלות, בזמן שעדיין שרה ההסתר והספק בעולם. וההטבה השלמה לבני אדם היא דוקא כאשר מגיע להם שכר כתוצאה ממעשיהם ומכוחות עצמם; וזה בכדי שלא יתביישו בקבלת השכר [כמבואר בספר דרך תבונות לרמח"ל אות יח].

 

בברכה,

 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תכלית הבריאהמלחמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה