חברה והשקפה

פגם הברית אני לא מצליח לצאת

  • ה' שבט התשע"ה
אא

שאלה

שלום לך כבוד הרב! אני פוגם בברית כבר די הרבה זמן (שנה בערך אולי טיפה יותר) אני לא מצליח להפסיק פשוט לא מצליח , התייעצתי עם חברים שעוזרים לי להתחזק עם כמה כאלה , הם מלווים אותי כל הזמן בתהליך אבל אני לא מצליח להפסיק לפגום פשוט לא מצליח , אני מצטער על זה באמת מהלב אבל פחות... פעם הייתי ממש בוכה על זה , היום לפעמים... אני בדרך כלל לא מצליח לשמור על הברית יותר משבוע והרב , נמאס לי! אני לא מסוגל יותר לפגום לא רוצה את זה לא יכול לחיות עם זה רוצה להיות טהור וקדוש כמו שהרגשתי לפני הבר מצווה! אני גם יודע שעל חטא כזה התשובה לא מוחקת לגמרי אלא רק תולה ויום הכיפורים מכפר וזה עוד יותר מעציב אותי , פעם גם הרגשתי ממש אהבה להשם והיום לא ממש , אני לא יכול לסבול את זה יותר בבקשה ממך הרב אולי אתה תושיע אותי ותצליח לגרום לי להפסיק לפגום ולתמיד אשמח שגם תעזור לי לגבי להפסיק לפגום וגם איך לכפר לגמרי... אני כבר יודע את העונשים על החטא ופעם הייתי מפחד מאוד והיום פחות למרות שאני יודע שאני לא אצא מהגהנום (המדור השביעי) בגלל החטא האיום הזה , בבקשה ממך הרב עזור לי להפסיק לפגום! אני לא רוצה שהמשיח יגיע השנה כמו שהרבה אומרים ושאני עדיין אפגום בברית אני רוצה שאפסיק לצער את השם ואני רוצה להרגיש טהור בבקשה ממך הרב אני מתחנן עזור לי להפסיק עם המעשה המגונה הזה! תודה רבה!

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה ידידי היקר,
ראשית כל, אני בטוח שהקב"ה אוהב אותך מאוד, הוא רואה את מאמציך עבורו, ורצונך הטוב, וכאבך האישי על מצבך הרוחני, וכל אלה מעידים עליך, כי מאחורי כל הקליפות וכל הנסיונות - ניצבת נשמה טהורה וצדיקה שמבקשת להתחבר לבוראה באמת. ועל כך עליך לאהוב את עצמך מאוד.
  
אני מקווה מאוד שהדברים הבאים יוכלו להיות לך לתועלת. עליך לדעת שהמלחמה האמיתית מתחילה במחשבה.
קודם כל עליך לאהוב את עצמך. הנסיונות בדור הזה קשים מאוד, ועצם העובדה שאתה מנסה להתגבר, ואפילו רק רוצה להיות קדוש - הוא עצמו הישג אדיר המרומם את נשמתך.
  
כדי לאהוב את עצמך, עליך להלחם בכל מחשבה של שנאה עצמית -
דע כי היצר הגופני שלך הוא טבעי לגמרי (בלעדיו לא תוכל להקים משפחה וזוגיות), ודע כי היצר שלך הוא חיצוני לך (כלומר היצר איננו חלק ממי שאתה באמת, הוא משהו נפרד שהולבש עליך בעולם הזה לצורך תפקידך. עובדה שבתור ילד לא היו לך יצרים כאלה).
אל תיתן ליצר לשקר לך שאתה "מגעיל" או "דוחה", עליך לזכור שהיצר איננו חלק ממך, הוא אינו מגדיר את מי שאתה, הוא רק נסיון שקיבלת.
 
למה הקב"ה נתן לך יצרים כאלה?
דע לך שהיצר הוא דבר טבעי לחלוטין לנער בגילך, ולכל גבר. מה שאתה עובר - כל בחור בגיל שלך עובר אותו. כך הבורא ברא את האדם, עם יצר שיביא אותו להתחתן ולהקים משפחה - שהוא חלק חשוב מאוד בתכלית שלו. היצר נועד להביא אותך להתחתן בעתיד הקרוב. אם לא היה לך את היצר הזה אז היית בבעיה גדולה וקשה.
דע לך שבע"ה רוב ימי חייך אתה תהיה נשוי, והיצר ישרת אותך לעבוד את הבורא, לחיות עם האשה שלך באהבה ושלום, ולהקים משפחה כשרה בישראל. כך שהיצר שלך הוא דבר טבעי לחלוטין שנועד לשרת אותך, ולעזור לך לעבוד את הבורא בשלב הכי חשוב של חייך.
אך גם כיום יש תפקיד ליצר הזה - והוא הריסון שלך, כי כאשר אתה נלחם ביצר - אתה בונה את האישיות שלך, את הרוחניות שלך, ומתקרב מאוד לקב"ה. ולכן עליך לרסן את היצר שלך כמה שרק תצליח, כי אלו הן השנים הבונות ביותר של חייך. המאבק שלך ביצרי הנעורים יוצר אצלך בנייה של אישיות חזקה וחוסן נפשי לשלוט בעצמך וברצונותיך, ולהיות עבד השם כשתהיה לך אשה וילדים - בזכות המאבקים הללו אתה תהיה בעל טוב יותר, ואבא טוב יותר. רק כך תוכל להפוך לגבר אמיתי. גבר שמסוגל להקים משפחה, עם אישיות ושכל מעל התאווה המעוורת. כל המלחמות הללו ביצר הרע נועדו לחשל אותך, לחזק את האופי שלך, את הגבורה שלך כאיש ("איזהו הגיבור - השולט ביצרו").
 
* * *
 אתה ודאי שואל את עצמך איך מנצחים את היצר?
 
לשם כך, עליך קודם כל להגדיר ניצחון.
אין דבר כזה "אני מוצא את עצמי שוב נופל", פשוט כי אין שוב. אמרו חז"ל שבכל יום, יצר הרע מתחדש על האדם להפילו. כל יום הוא נסיון חדש לגמרי, שטח חדש שביכולתך לכבוש. כמובן שאתה צריך להתחרט על חטאי העבר ולתקנם, אך עליך גם להתייחס לכל יום בתור דף חדש, ובתור פרוייקט חדש להתמודדות עם היצר. אף פעם אל תביט בכשלונות שלך עד היום כערימה - הם קרבות שהיו, והיום אתה נמצא בקרב חדש. 
מה זה לנצח? חז"ל אמרו בפרקי אבות שאסור לאדם להאמין בעצמו עד יום מותו. אין דבר כזה "לנצח" את היצר, אתה נולדת כדי להילחם עבור הקב"ה, כדי לכבוש כמה שיותר ימים של נצחונות. במשך כל החיים שלך אתה צועד מעלה מעלה, במדרגות, וגם כאשר אתה נופל - אתה חייב לקום, אפילו אם נפלת מאה פעמים - אתה חייב לקום, כי כל יום היא מדרגה חדשה שאתה יכול לעלות או לרדת בה. אתה חייב להמשיך לטפס ולעולם לא להתייאש.
שמעתי פעם משפט חכם (זכור לי בשם הרב אליהו דסלר זצ"ל): הקב"ה לא מצפה ממך לנצח, הוא מצפה ממך להלחם!
 
עליך להשתדל כמה שרק תוכל. זו מלחמה שאין בה מנצחים או מפסידים, כל קרב הוא נסיון בפני עצמו, שאתה יכול לעמוד בו או להיכשל בו. עליך כמובן להמשיך ולשמור על עצמך, אך אסור לך להתאייש או לוותר בגלל שנכשלת. לימדונו חכמים: "שבע יפול צדיק, וקם!" - הצדיק נקרא צדיק לא בגלל שהוא נופל אלא בגלל שהוא קם, פעם אחר פעם. אסור להתייאש. 
 
* * *
 
אך בטרם תשאל איך מנצחים, עליך לדעת, איך לא מפסידים.
עליך לדעת מהו הפסד אמיתי. כדי שלא תיפול בו.
 
הפסד אמיתי הוא להתייאש מעצמך, לשנוא את עצמך, להיכנס למרה שחורה, להיכנס ליאוש, לומר לעצמך "אני אבוד", "איך אני יכול בכלל להתפלל?", "הקב"ה ודאי שונא אותי" וכדו'.
זה ההפסד האמיתי, כאשר היצר מצליח להרחיק אותך מהקב"ה.
אף פעם אל תיתן ליצר הרע להרחיק אותך מהקב"ה. כי זהו גם הניצחון האמיתי של היצר הרע: לגרום לך להתנתק מבורא עולם מתוך רגשי "בושה" מזוייפים, ולהתדרדר לחטאים כבדים יותר בגלל שאתה כבר "חוטא". הרבה פעמים קורה שאדם חוטא אומר לעצמו "אדם חוטא כמוני, מה כבר ישנה אם אחטא בעוד חטא" או "עם חטאים כמו שלי, מה כבר אפסיד יותר אם אדבר לשון הרע?" או "איך הקב"ה בכלל יסלח לחוטא כמוני או ירצה בכלל לשמוע אותי פונה אליו?" או "הקב"ה שונא אותי" - כל המילים הללו הם המילים של היצר הרע, והם נועדו להכשיל אותך במלחמה האמיתית, בקרב הגדול ביותר שיש - הקשר שלך עם בורא עולם, הנשמה הפנימית ביותר שלך. היצר מבקש לפגוע בקשר שלך עם הקב"ה. ולכן עליך להתחזק באמונה שהקב"ה אוהב אותך בכל מצב, ואינו מוכן לוותר עליך (והראיה: הוא נותן לך לחיות. כל עוד אתה חי הנר דולק ועוד אפשר לתקן. זאת אומרת שהמשימה שלך עוד לא הושלמה בעולם הזה, ושאתה עוד צריך לצמוח ולהתקדם. אם הקב"ה היה יודע שאין לך תקנה, לא היית כאן עכשיו). הקב"ה אוהב אותך, לכן הוא ברא אותך, ולכן הוא נותן לך חיים.
 
חשוב מאוד מאוד לקרוא את שתי הכתבות בשם "שוב נפלתי" שפורסמו במגזין הידברות. בבקשה:
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=2944041&forum_id=4142
 
* * *
  
דרך מצויינת להתגבר על היצרים היא למלא את הזמן שלך.
יש מי שממלא את הזמן שלו בעבודה, בלימודים, וסדר היום מרחיק אותו מהחטא.
אך בדור מלא פיתויים כמו שלנו, גם אנשים פעילים מסוגלים ליפול.
 
חשוב מאוד גם למנוע פיתויים מיותרים שגורמים ל"מעגל קסמים" של נפילות פעם אחר פעם. ולכן כדאי, בראש ובראשונה, לעבור לאינטרנט כשר, או לפחות מוגבל. 
קיים "אינטרנט רימון" שמיועד למסורתיים ודתיים, הוא פתוח לכל האתרים מלבד אתרי פריצות מובהקים.
וקיים "אינטרנט נתיב" שמיועד לחרדים ומתחזקים שרוצים למנוע עצמם לגמרי מהסכנות של האינטרנט, והוא מגביל את רוב האתרים, מלבד אלו הנחוצים. יש להם מסלול לחוזרים בתשובה, שמאפשר גישה מלאה לאתרים כמו הידברות.

לאחר שמנעת את הנסיונות, עליך לדעת כי הדרך הטובה ביותר לנצחון היא: להגביר את הקדושה.
עד עכשיו נלחמת בחושך, אך האם ניסית להגביר את האור? כאשר מוסיפים אור, החושך נמוג מאליו!
כך אמרו חז"ל (בבא בתרא, טז): "ברא הקב"ה יצר הרע, ברא לו תורה תבלין".
אם אתה רוצה שהמלחמה תהיה קלה יותר, ולהשיג יותר נצחונות מכשלונות, עליך להגביר את הצד התורני שבך.
עליך להיות קשור לעולמה של תורה. לשמוע שיעורי תורה, לצפות בהרצאות בכל יום, והטוב ביותר - להתחיל ללמוד בישיבה למתחזקים. בישיבה אתה נמצא בתוך עולם של תורה, והרבה יותר קל להתגבר על היצר הרע.
  
טלפון להתחזקות אישית מבית הידברות: 03-6106061 


אני מאחל לך הצלחה רבה בכל מעשיך!
 

בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה