שבת

האם מותר להוריד כביסה מהחבל בשבת?

  • ד' שבט התשע"ה
אא

שאלה

תליתי חולצה בערב שבת וברצוני ללבוש אותה בשבת האם מותר להוריד מהחבל? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

מותר לך להוריד את החולצה מהחבל בשבת על מנת ללובשה בשבת.

מקורות: אמנם דעת המשנה ברורה (סימן שח ס"ק סג) שאם הבגדים היו רטובים בשיעור טופח על מנת להטפיח בבין השמשות אזי אפילו אם הם התייבשו במשך השבת הם אסורים בטלטול, משום מיגו דאתקצאי לבין השמשות - וכדלעיל בדברי הרמ"א בסימן שא סעיף מו - איתקצאי לכולי יומא. ע"ש. וכוונת קדשו למה שכתב הרמ"א שם שאסור לטלטל בגדים השרויים במים בשבת אם מקפיד על מימיו שמא יבא לידי סחיטה. ע"ש.

אולם רבים מן האחרונים כתבו להתיר לטלטל בגדים שהיו רטובים בבין השמשות והתייבשו במהלך השבת כשיש לו בהם צורך בשבת, משני טעמים:

א. על פי דברי הבית יוסף אורח חיים (סימן שי) בשם הכל בו לגבי תמרים שנותנים עליהם מים בגיגית בערב שבת ואינם ראויים ובשבת נעשו ראויים דמותרים בשבת, משום דהוי גומרו בידי אדם, וכהא דאמרינן בביצה (דף כז עמוד א) סתם קדרות רותחות הם בבין השמשות וכו', דשמע מינה משם כיון דברי שיתקן מעצמו מיקרי גומרו בידי אדם. ע"ש. והובא במשנה ברורה (שם ס"ק יט). ע"ש. וממילא גם כאן אם ברור שהבגדים הרטובים יתייבשו במהלך השבת לא שייך בהם מיגו דאתקצאי (ראה בשו"ת אגרות משה חלק אורח חיים חלק ה' סימן כב אות כו, ובשו"ת מנחת יצחק חלק א' סימן פא אות ג, ובשו"ת מקוה המים חלק ג' סימן מח, ובשו"ת שבט הלוי חלק א' סימן סב אות ג, וחלק ג' סימן לג אות א, ובשו"ת באר משה חלק ב' סימן כד, ובשו"ת אבן ישראל חלק ט' עמוד פ, ובספר אור החמה על המשנה ברורה שם. ועיין בשו"ת מנחת שלמה חלק א', מהדורת תשס"ה, עמוד צא, ובשו"ת אז נדברו חלק א' סימן ה, וחלק ג' סימן מב, ובשו"ת משנה הלכות חלק ו' סימן סה מה שכתבו להסביר את דעת המשנה ברורה שסובר שלא הוי בכלל גמרו בידי אדם. ועיין במנחת יצחק שם שכתב, שאולי מדובר במשנה ברורה באופן שאין ודאי שיתייבש בשבת, ואף אם יתייבש על ידי חמה דומה לגרוגרת וצמוקים שגומרו בידי שמים, שספק שמא לא יהיה חמה).

ב. משום שלכאורה בגד רטוב מעולם לא היה בגדר מוקצה, שהרי כתב המגן אברהם (סימן שא ס"ק נח) שמותר לטלטל בגד רטוב על ידי עשרה בני אדם דמדכרי אהדדי ולא יבואו לסחוט. ע"ש. ולפי זה היות שיש אפשרות לטלטל בגד זה על ידי כמה בני אדם, נמצא שגם בבין השמשות לא היה בגדר מוקצה, וממילא אם נתייבש במהלך השבת מותר לטלטלו. ולפי טעם זה גם אם לא היה ברור שהבגדים יתייבשו במהלך השבת הם מותרים בטלטול ושימוש (ראה שו"ת מנחת יצחק שם אות ד, ושו"ת מנחת שלמה שם הערה 5, ושבט הלוי בשני המקומות הנ"ל, ובספר אור לציון חלק ב' פרק כו הערה ה. ועיין מה שכתבו ליישב דעת המשנה ברורה בשו"ת באר משה שם בשולי התשובה, ובספר אשרי האיש חלק אורח חיים חלק ב' פרק יז סעיף טו בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל. ועיין שם סעיף מא שהגרי"ש אלישיב פוסק כדעת המשנה ברורה).

וכן ראה עוד בספר גנזי שערי ציון (עמוד כח) שהובא מהרב בן ציון במברגר זצ"ל ששאל את החזון איש זצ"ל, כבסים התלויים על החבל, והיו רטובים בבין השמשות, האם מותר להורידם בשבת, והשיב לו, לצורך מותר. וכתב על זה הגר"ח קניבסקי שליט"א, מרן חולק בזה על המשנה ברורה שם.

וכ"כ הגר"ע יוסף זצ"ל בספריו לוית חן (אות לז) והליכות עולם חלק ג' (עמודים רכ-רכב) וחזון עובדיה שבת חלק ג' (עמודים פז-פט) להתיר להשתמש בכביסה שהתייבשה במהלך השבת מכוח שני הטעמים הנ"ל. וכן פסק עוד בקצרה בשו"ת יביע אומר חלק ז' (חלק אורח חיים סוף סימן לט) וחלק ט' (חלק אורח חיים סימן קח אות קנג).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כביסה בשבתמיגו דאיתקצאי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה