חברה והשקפה

האם אנחנו באשליה שאנחנו קיימים

  • כ"ג טבת התשע"ה
אא

שאלה

שמעתי ממישהו שיכול להיות שהכל פה זה דימיון שאנחנו יצרנו האם ניתן להוכיח שמוח לא יכל לדעת את כל הספרים והדברים פה בעולם ושזה לא אשליה?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 

השאלה שאתה שואל אינה רציונלית, ואף פילוסוף לא באמת האמין בה או חי את חייו לפיה.
 
1. ברור שהמציאות היא אמיתית, כי אתה נולדת לתוך המציאות הזאת. כתוב שאלוקים ברא את העולם והכין אותו לפני שהוא ברא את האדם. המציאות קדמה לאדם.
 
אתה לא "אלוקים נצחי ואינסופי חסר שינויים" שקיים תמיד, אתה רק אדם שנולד, יש לך הורים, ואתה נולדת לתוך המציאות הזאת - ואם לא היו מלמדים אותך לדבר - לא היית יודעת אפילו לדבר!
ראה כיצד תינוק צוחק כאשר מסתירים ממנו חפץ, ושוב מחזירים אותו מול עיניו, כי התינוק חושב בתמימותו שהחפץ "נעלם" כשהוא אינו רואה אותו... לכן ילדים קטנים מסוגלים לעצום את העיניים כשהם רוצים "להתחבא". הם עדיין אינם מבינים את חוקי המציאות, הם אינם יודעים לדבר וללכת ולחשוב בצורה נכונה - עד שמלמדים אותם את חוקי המציאות. גם אחרי שמתבגרים, המציאות ממשיכה ללמד אותך עוד ועוד שיעורים בבחינת "החיים הם בית ספר". ילד שחושב שהוא יכול "לעוף" יגלה מהר מאוד שהוא יכול רק לשבור עצמות. מי שנוהג בחוסר זהירות ובטיפשות, יגלה את האמת של המציאות בעל כורחו ובכאב. המציאות הזאת היא כמו קיר שאי אפשר להזיזו, ולא משנה כמה תנסה לעבור דרכו, הוא ישאר במקומו. המציאות הזאת היא לא חלום שמשתנה לפי רצוננו או לפי הבנתנו, זוהי מציאות שנשארת כפי שהיא בכל מצב - בין אם אנו מבינים אותה וגם אם לא. גם משוגע בבית משוגעים שמדמיין את הדמיונות המוזרים ביותר - עדיין נמצא בתוך המציאות הזאת שאדישה לגמרי לדמיונות שלו, ולכן הוא כלוא בתוך תא מרופד... המציאות לא משתנה לפי הדמיונות שלנו, היא נשארת אמיתית גם כשאנו עוצמים את העיניים, או טועים לגביה.
 
יצור שהוא מוגבל למציאות, לא יכול לשאול שאלות על "חוסר אמיתיות" של המציאות - זה כמו ננס שיושב על כתפיו של ענק ושואל "אולי אין כאן ענק"? אתה שייך למציאות, אתה נולדת לתוכה, ופעם לא היית בה, ויום אחד בגיל 120 גם תצא מן המציאות הזאת. פירוש הדבר שהמציאות היא ודאי אמיתית, כי בכוחה להשפיע עליך, והיא היתה כאן לפניך, והיא תהיה כאן אחריך. אתה בסך הכל "מבקר" כאן בתוך המציאות הזאת, העולם הזה, שהוא כפרוזדור בפני העולם הבא.
  
2. אתה כבר יודע להבדיל בין חלום למציאות, כי בחלום אין לך את יכולת החשיבה וההגיון. במציאות הזאת אתה חושב - ולכן את יכולה לדעת שהיא אמיתית.
 
3. ברגע שאתה מבין שיש אלוקים שברא אותך ואת כל המציאות הגאונית שאת רואה סביבך, כל השאלות האלה חסרות משמעות, כי ברור לך שאלוקים הוא אמיתי וכל מה שהוא בורא הוא אמיתי. חפש בבקשה בגוגל את המילים "שיחה גורלית". חשוב מאוד שתקרא אותו. תוכל להציע חוברת זו גם לחבר.
 
נ.ב.
רוב האנשים שמוטרדים מן השאלה הזו אינם יודעים כי הם למעשה סובלים מחרדות, בעיה ספציפית שנקראת גם בשם "הפרעה טורדנית כפייתית" (OCD). אם מחשבות מסוג זה מטרידות את החבר שלך, כדאי שתפנה אותו לייעוץ מקצועי (אפילו רופא משפחה). בדוק בגוגל: "הפרעה טורדנית כפייתית".
 
בברכה,
דניאל בלס 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה