חברה והשקפה

האם חייבים ללמוד כל היום?

  • א' טבת התשע"ה
אא

שאלה

שלום הרב, התווכחתי עם חבר על שאלה השקפתית ולא הגענו לעומק השווה. אני אשמח אם הרב יוכל לעזור לנו קצת. השאלה היא כזאת, האם כל אדם שבא לעולם נתבע ממנו להיות רב צדיק, ללמוד כל היום ולקיים מצוות בדקדוק ובשאר הזמן לעשות תשובה על כל מה שלא הספקנו? הרי לא כולם יכולים להיות ככה! אני יודע על עצמי שאם אני 'יתפוס' את עצמי יותר מידי זה רק יוביל אותי לדיכאון. ומאידך, טען חברי, שאכן באנו לעולם הזה כדי לעמול, אין לאדם רשות לעשות כלום חוץ מלעשות תשובה, ללמוד להתפלל וכנראה שבגן עדן יושבים רק צדיקי הדור, כי בעצם כל שאר האנשים הפשוטים (אפילו כשהם מקיימים מצוות) הם רשעים. מהי הגישה הנכונה? האם אדם שמקיים מצוות צריך להרגיש רשע שהוא לא מגיע לדרגה של הרב עובדיה יוסף זצ''ל? האם הקדוש ברוך הוא מקבל ואוהב אותנו גם כשאנחנו לא בדרגות גבוהות כאלה ואבד עלינו הכל? מצפים בכליון נפש לתשובתך! תודה רבה!

 

תשובה

שלום וברכה

כל אדם צריך להשתדל במקסימום האפשרי לפי כוחות נפשו ולפי כשרונותיו בעבודת ה'. כל אדם המנצל את כשרונותיו ואת יכולותיו לעבודת ה' כפי יכלתו זוכה להיות מנוחלי העולם הבא. אדם שעמל לפרנסתו כי הוא צריך פרנסה ומקדיש בכל זאת זמן ללימוד תורה ומוסר את נפשו ללמוד בזמנים פנויים וכו' הרי הוא נחשב לצדיק גמור ולתלמיד חכם של ממש ככל מי שעמל בתורה.

כבר בגמרא מבואר שלא כל אדם זוכה להיות כמו רשב"י שכל היום הם עוסקים אך ורק בתורה הקדושה אלא רוב בני ישראל נוהגים מנהג דרך ארץ שעסוקים מעט במלאכה לצורך פרנסה ובכל שאר הזמן עוסקים בתורה והם גם בוודאי ללא כל ספק מנוחלי העולם הבא לפי דרגתם ומעלתם.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה