אמונה

חילוקי דעות וכתות ביהדות

  • כ"ט כסלו התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אשמח לקבל הארות בנוגע לנושא שתמיד עניין אותי. ראשית, ארצה לציין שאין בי חלילה כל כוונה לפקפק, להתריס או להטיל ספקות כלשהן, אלא רצון טהור ללמוד ולהבין את הדברים כראוי. אז ככה: כיום אנו עדים לכך שישנם זרמים מחוץ ליהדות האורתודוקסית (שצצו לפני קצת למעלה מ-100 שנים), כגון יהדות רפורמית או קונסרבטיבית. זרמים אלו נתקבלו בהתנגדות חריפה בקרב חכמי ורבני היהדות האורתודוקסית, מסיבות מובנות בהחלט, בהן הטענה כי מדובר בהמצאת דת חדשה שהיהדות היא ממנה והלאה. כאן מתעורר אצלי הקושי: התפישה המקובלת ביהדות האורתודוקסית-רבנית היא שניתנה תורה בכתב ותורה שבע"פ - שתיהן במעמד הר סיני. וכפי שאין מחלוקת לגביי הראשונה, כך וודאי שאין מחלוקת לגביי השנייה. עם זאת, לאחרונה נחשפתי לחומר העוסק בהיסטורית העם היהודי, ובייחוד בתקופה בה נתגלעו בו חילוקי דעות דתיים. מן הכתוב ניתן להבין כי עד תקופת בית חשמונאי הייתה אחידות דתית בעם, ומעתה ואילך נחלק העם לכתות שונות: פרושים, איסיים וצדוקים. העולה מהדברים הוא שהיו אלה הפרושים (שהיהדות האורתודוקסית היא ממשיכת דרכן) ש''פרשו'' מן התפישה המקובלת דאז, לפיה רק התורה שבכתב היא זו שיש לפעול לפיה, להבדיל מהתושב"ע. טענת הפרושים הייתה כי בידם יש מסורת לכך שניתנה בהר סיני - בנוסף לתורה שבכתב - התורה שבע"פ. לאור זאת, שאלותיי הן: 1. איך ומדוע רק בשלב זה, של החלוקה לכתות, הועלה זכר לקיומה של התורה שבע"פ? הרי עברו מאות שנים ממעמד הר סיני ועד רגעי המחלוקת, בהן (לפי התפישה הרבנית) התורה שבע"פ עברה מאב לבנו וחוזר חלילה. הכיצד ייתכן שהכתות האחרות כלל לא שמעו על קיומו של חלק כ"כ מהותי ובלתי נפרד מהדת היהודית? 2. כפי שאין מחלוקת שניתנה תורה בכתב במעמד סיני, ההיגיון מחייב כי לא תהיה מחלוקת לגביי מתן התורה שבע"פ. העובדה היא שחרף המעמד הבלתי מעורער של התושב"ע כיום, הרי שמעמדה היציב דאז נשמר אך בקרב קבוצה מסוימת ביהדות (הכת הפרושית). 3. כאמור לעיל, הפרושים היו אלה שסטו מהקו המקובל ביהדות דאז (היינו קידוש התורה שבכתב בלבד), בכך שנתנו פירושים שלעתים נדמה כי אינם עומדים בקנה אחת עם הכתוב בתורה. אי לכך, במה הם נבדלים מהזרמים היהודים של ימינו (רפורמים וקונסרבטיבים) שסטו מהיהדות האורתודוקסית? 4. מאחר וסטיית הפרושים היתה משמעותית בהחלט גם בנושאי הליבה המהותיים ביותר, כגון אמונה בעולם הבא, תחיית המתים, השגחה פרטית, ביאת המשיח, הישארות הנפש וכו', מניין לנו לדעת כי אכן האמת מצויה עמם ולא עם אלה שקדמו להם? אודה לך מאוד על תשובותייך.

תשובה

שלום וברכה,
 
החשמונאים ודאי האמינו בתורה שבעל פה. כל הכתות שכפרו בתורה שבעל פה נוצרו בדורות מאוחרים יותר, כגון הקראים שנוצרו בתקופת חז"ל על ידי ענן בן-דוד. השומרונים היו גויים שהתגיירו למחצה, וכן הלאה.
 
חז"ל הנהיגו את עם ישראל, ועובדה שהעם נהג אחריהם, ולא אחרי הקראים. מעולם לא היתה תקופה בהיסטוריה שבה כל עם ישראל נהג אחרי כת שכופרת בתורה שבעל פה.
חז"ל נקראו בשם "פרושים" בגלל שהם פרשו מהעריות. זה היה כינוי, כמו שהיום מכנים את שומרי התורה בשם "חרדים", ואין פירוש הדבר שהשקפת החרדים שונה מהשקפת הישיבות הקודמות בגלות. אלא זהו רק כינוי שנועד לאפיין את שמירת המצוות המוקפדת בדור זה.
 
1. התורה שבעל פה היתה חלק אינטגרלי מלימוד התורה שבכתב. כלומר כל אב וכל רב היה מלמד לבניו ותלמידיו את התורה שבעל פה שקיבלו בסיני תוך כדי לימוד ספר התורה שבכתב. כשהיו מגיעים למצוות מזוזה בספר התורה, האב היה מלמד לבניו את ההלכות שקיבלו בנושא המזוזה, וכשהיה מגיע עם בניו בתורה למצוות תפילין, היה מלמד לבניו את המצוות שקיבלו בסיני בנושא התפילין, וכן הלאה בכל מצווה ומצווה היו זוכרים בעל פה ומעבירים את המצוות שקיבלו בעל פה תוך כדי לימוד התורה שבכתב. רק בתקופת רבי יהודה הנשיא הועלתה התורה שבעל פה לראשונה על הכתב, דבר שלא היה ברירה אלא לעשותו.
 
2. מעולם לא היתה מחלוקת בחז"ל לגבי התורה שבעל פה, אלא כל חז"ל וכל עם ישראל קיבלו את התורה שבעל פה ולא חלקו על קיומה כלל. היחידים שכפרו בתורה שבעל פה היו אותן כתות קטנות: צדוקים, בייתוסים, קראים ושומרונים. וכתות אלה היו קטנות ולא הנהיגו מעולם בהיסטוריה את עם ישראל.
 
3. נא לקרוא את המאמר: "מאיפה אנו יודעים שהקראים טועים?"
http://www.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=2791635&forum_id=4142
 
4. ביאת משיח ותחיית המתים מוזכרים במפורש בספרי הנביאים. הבייתוסים וכן השומרונים כפרו בדברי הנביאים האחרונים.
לגבי חיים לאחר המוות בתנ"ך, נא לראות כאן:
http://www.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=2656377&forum_id=4142
 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה