שמיטה

פירות שביעית

  • כ"ח כסלו התשע"ה
אא

שאלה

כבוד הרב שלום, אני בחורה שנוטה להתחלות, במיוחד כעת כשעברתי ניתוח קיצור קיבה והמערכת החיסונית שלי עוד לא לגמרי התאוששה. פניתי לנוטרפתית והומפאתית ואלה הציעו לי לעשות שייקים של ירקות ופירות ביחד בשביל הויטמינים. הפירות להבנתי הם גם לצורך מתיקות. קראתי בילקוט יוסף שאסור להשתמש בפירות שביעית רק לצורך המתקה, אך אם זה בהוראת רופא לצורך בריאות האם מותר?

תשובה

לכבוד השואלת, 

א. אין כרגע עדיין פירות שביעית. כל מה שאת קונה בסופרים הרגילים אין בהם קדושת שביעית כלל.

לגופו של עניין כך כתוב בילקוט יוסף: 

"אסור לערב פירות שביעית עם דבר מר, או לקלקל את טעמם בדרך אחרת, מפני שעל ידי זה הוא מפסיד אותם. וכן אסור לערב פירות שביעית עם תרופה, כדי להמתיק את טעם התרופה."

והכונה בזה, כי שמה הענין שאסור הוא, להפסיד את הפירות על ידי שגורם להם טעם מר, כי רוב התרופות הם מרים ומכניסים בהם משהו למתק את התרופה, ובאותו זמן של הערבוב הרי בחלקו הוא גורם קלקול לפרי.

אבל את מתארת מצב של ערבוב הפירות עם ירקות, שזהו דרך אכילה. ולא ידוע לי על ירקות כאלו שיהיה להם טעם כל כך מר כמו תרופה. ואם את משתמשת בכאלו ירקות, אז נכון שאין לערבב  בהם את הפירות; אבל ככל שיש לך  ירקות שאינם דוקא מרים, ואת מכינה אותם כדי לאכול אותם, ואת אוכלת אותם יחד עם הפירות, וזהו דבר שאנשים  רגילים לאכול ככה ואין הפסד לפרי,  לא נכלל זה בדבריו הנ"ל. 

בברכה, 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה