הלכות ומנהגים

חג החנוכה

  • כ"א כסלו התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב! אני לומד במכללה ואחד המרצים להיסטוריה שהוא אפיקורס מוחלט הסביר לנו את מקור חג החנוכה.. הוא טען שמדליקים את הנרות 8 ימים בכלל שלא יכלו לחגוג את חג הסוכות שהוא 8 ימים ואז הם חגגו את הניצחון על היוונים בזה שהם יכלו לחגוג את חג הסוכות סוף סוף ומשם התפתח החג לא בגלל פך שמן שהחזיק 8 ימים.. הוא הראה לנו את ספר המכבים ששם זה כתוב.. (נכון שהספר נכתב על ידי אחד המתייוונים אך הוא אומר שזה המקור הכי קרוב לזמן) ושחג החנוכה לא מופיע בשום מקום כמעט במקרא חוץ ממסכת שבת אשמח שתפריח את השטויות שהוא שדיבר שאדע מה להשיב לו בהרצאה הבאה תודה מראש

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
ראשית כל, לא מומלץ כלל ללמוד במכללות שמלמדים בהם דברי כפירה, ואין למורים יראת שמים.
 
לגבי טענתו המקורית של המרצה:
 
1. חנוכה הוא חג שנקבע בסוף כסלו, ואילו חג הסוכות נחגג בתשרי. אילו הניצחון היה בתשרי, אז היינו מדליקים בסוכה חנוכיה במשך שמונה ימים.
 
2. בספר מקבים א' (פרק ד' פס' נ"א- נ"ז) נאמר במפורש שהסיבה לשמונת הימים היא "טיהור המקדש". מאוחר יותר בספר מקבים ב' הוזכר טעם נוסף לזכירת חג הסוכות שחולל. כך שמדובר למעשה בשני טעמים שלא סותרים את זה, בעוד הטעם הראשון של "טיהור המקדש" הוא החשוב יותר, כי הוא הוזכר ראשון בספר מקבים א'. נא ראה כאן:
 
3. אין כל הגיון בטענתו של המרצה, מהסיבה הפשוטה שלא היו חוגגים בכל שנה ושנה את חג החנוכה אם הוא בסך הכל היה לזכר חג סוכות אחד שחולל. זו לא סיבה מספקת לחגיגת החג. זה עשוי להיות טעם נוסף, אך בשום אופן לא סיבה עיקרית. אין כל הגיון לחגוג בכל שנה ושנה חג בתאריך קבוע לזכר חג הסוכות. לשם כך קיים חג הסוכות...
 
כמו כן, חשוב לזכור שספר המקבים אינו כתוב בשפה העברית, שהיתה שפתו המקורית של הספר. זהו ספר חיצוני שעבר בידי הנוצרים, הם שינו את שפתו, הם היו מעתיקים אותו. מחברו של ספר המקבים אינו ידוע.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה