שאל את הרב - כללי

שונאי ישראל

  • י"ז חשון התשע"ה
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב! יש לי שאלה שמציקה לי עקב הפיגועים האחרונים שעושים הערבים ביהודים תמימים. אומרים שמשעה שנתנה תורה לישראל על הר סיני ירדה שנאה לעולם ועשו שונא ליעקב. אז לכאורה אין לשונאי ישראל בחירה אם לשנוא ולהרע לנו זה פשוט טבוע בהם כי הלכה היא עשו שונא ליעקב. ועוד שה' אמר לאברהם על ישמעאל שהוא יהיה פרא אדם ידו בכל ויד כל בו, ועל עשו נאמר על חרבך תחיה לכאורה עוד לפני שהעמים האלו התרבו כבר נגזר עליהם להיות חיים על החרב ולהיות פראי אדם אז אם הם בעצם משוללי בחירה חופשית בענין השנאה אז על מה להעניש אותם לכאורה? הרי נגזר עליהם להיות כאלו לא? יכול להיות שבאמת אין להם בחירה חופשית לבחור בין הטוב לרע? תודה רבה לרב!

תשובה

לכבוד השואלת, 

"אומרים שמשעה שנתנה תורה לישראל על הר סיני ירדה שנאה לעולם ועשו שונא ליעקב. אז לכאורה אין לשונאי ישראל בחירה אם לשנוא ולהרע לנו?"

- כפי שאני הבנתי את זה, הכונה, מאז שקבלו ישראל את התורה, והם נבחרו להיות העם בעולם שייצג מהו רצון השם בשביל האנושות שבעולם, אז ירדה שנאה לעולם הזה בתוך האומות כלפי ישראל - אם ישראל לא ייצגו את התמונה כראויה. כלומר, שלפני מתן תורה היה כל אחד בעולם אחראי על עצמו לשמור את ז' מצוות בני נח ולעשות את רצון השם; אבל כיוון שנתנה תורה ועכשיו זהו גלוי רצון השם בעולם, אז מעתה אין אפשרות לאומה להתקשר להשם יתברך אלא דרך ישראל. וישראל נעשו אמצעיים; ואם לא יתקשרו ישראל בעצמם להקב"ה ולא יעשו את שלהם, אז יש לאומות שנאה כלפי ישראל ח"ו על שהם עתה מעכבים גם אותם מלמצוא את מקום התקשרותם להשם דרך ישראל כאמצעי. 

"זה פשוט טבוע בהם כי הלכה היא עשו שונא ליעקב."

- וכמו כן הוא ענין ה"הלכה, עשו שונא את יעקב"; שהכונה במילה "הלכה", פירושו, שכך הוא הדרך ללכת בה הלכה למעשה. דהיינו שיתכן באמת שיום אחד ישראל יעשו את כל המוטל עליהם בעזרת השם ואז גם כל הגויים יבואו על מקומם וסיפוקם, ולא ישנאו את ישראל. אבל להלכה, כלומר למעשה, יש לתלות שכל זמן שעדיין לא הגיעו ישראל לזמן הגאולה ולתיקון השלם, שמסתמא מצד עשו יש שנאה אליהם, כי הם מרגישים שישראל מעכבים את ההתקשרות שלהם, הואיל וישראל הם אמצעיים. ולהלכה כל ימי גלות, כבר יש לתלות בכל השאלות והשיקולים האיך להתנהג עם הגויים, שקיים שנאה פעילה מהם  כלפי ישראל, השם יצילנו, ואפילו אם אינם מראים את זה מבחוץ. 

"ועוד שה' אמר לאברהם על ישמעאל שהוא יהיה פרא אדם ידו בכל ויד כל בו, ועל עשו נאמר על חרבך תחיה לכאורה עוד לפני שהעמים האלו התרבו כבר נגזר עליהם להיות חיים על החרב ולהיות פראי אדם."

- אין אלו דברים שנגזר עליהם, אלא הם טבעים של שתי אומות. לעשו יש את כח הגבורה, ולכן בירך אותו יעקב שהוא ישתמש בכח שלו כדי לשרוד - הואיל ואין לו שום ברכות כי הם כבר ניתנו ליעקב. כמו כן, פרא אדם הוא טבע - להתנחג בלי גבולות , וכך הוא דרך שרידתם בעולם של ישמעאל כשאין להם ברכה. אבל אין זה סותר שכאשר ישראל עושים את שלהם, שעושים את רצונו של מקום, שגם כל האומות יתברכו עקב כך, וכמו שכתוב: "ונברכו בך כל משפחות האדמה", וימצאו גם הם את מקומם בעבודתם את השם, ולא ישנאו את ישראל בפועל, ואז אין שום חכרח בשבילהם להשתמש בגבורה מופרזת (חרב) או בחסד מופרזת (פרא אדם). 

"אז אם הם בעצם משוללי בחירה חופשית בענין השנאה, אז על מה להעניש אותם לכאורה?"

- אין הם משוללי בחירה וכמו שנתבאר לעיל. ניתן להם הכוחות של גבורה מופרזת (עשו) וחסד מופרז (ישמעאל), בכדי לעמוד כשומרים על ישראל. אם ישראל מתנהגים יותר מידי בגבורה בלי איזון, אז עשו מזכיר להם את זה וכטבעו. אם ישראל מתנהגים יותר מידי בחסד בלא איזון, אז ישמעאל מזכירים את זה להם, וכטבעם. ולכן באמת אין להם עונש כאשר הם רק פועלים כתזכורות לישראל - ב"מידה כנגד מידה" להודיע לישראל מה שציכים לתקן. ומבואר בספרי קודש, שמה שאומות העולם נענשים, זהו משום שהם הוסיפו על עבודתם כמקיימי רצון השם בלבד, והם הוסיפו  גם לענות את ישראל מצד עצמם - יתר על המידה ממה שהיו ישראל חייבים להווסר מן השמים - ועל זה הם נענשים. 

"הרי נגזר עליהם להיות כאלו לא? יכול להיות שבאמת אין להם בחירה חופשית לבחור בין הטוב לרע? "

- אינו נגזר עליהם להיות משוללי בחירה וכנ"ל. יש להם בחירה כמו לכל בן אדם, ולכן הם נידונים על שלילות בחירתם. ולא נוצר מזמן מתן תורה אלא מצב שבו הם נתלים לתיקונם הטוב בישראל. וגם נעשו ל"מערכת האזעקה" של נשמות ישראל, כלומר, שהם מזכירים לישראל כאשר ישראל מתרחקים ממצוות הבורא ח"ו, וכנ"ל.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה