שבת

האם מותר לכוון שעון מעורר בשבת

  • י"ז חשון התשע"ה
אא

שאלה

האם אפשר לכוון שעון מעורר בשבת? סביר להניח שמותר לסגור את הצלצול של השעון אחרת יצלצל עד שתגמר הבטריה. כמובן מדובר בשעון מחוגים עם בטריה... האם הכוונה חשובה? צריכה שעון כדי לקום מספיק מוקדם לקריאת שמע או שרק לגבר שרוצה להספיק לבית הכנסת? תודה לכם על הכל

תשובה

 

לכבוד השואל,

 

 פסק להלכה הגאון רבי משה פיינשטיין בשו"ת אגרות משה (חאו"ח ח"ד סימן ע), שלמנהג האשכנזים ההולכים לדעת הרמ"א, יש לאסור הפעלת שעון  מעורר בשבת, אם הוא קול שנשמע גם מחוץ לחדר שהוא נמצא בו. (אבל אם אין הקול חזק כל כך, ואינו נשמע אלא באותו חדר שהשעון נמצא בו, אף הוא כתב להתיר).

 

אולם מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א [בתשובה שהובאה בספר ילקוט יוסף (שבת א' עמ' פט)] הביא דברי כמה אחרונים הסוברים שיש להקל בזה אף לשיטת הרמ"א. ועוד יש להוסיף על כך, שהרי רוב בני אדם אינם מכוונים בכל יום את השעון שיצלצל, אלא הוא מוכן אצלם בכל יום ויום להקיצם משנתם. ובאופן כזה בודאי שאין לאסור את הפעלת השעון בשבת, שהרי כתבו הפוסקים, (הובאו דבריו בבית יוסף סימן שלח) שמותר להפעיל מערב שבת שעון שבכל שעה הוא מצלצל בקול רעש, הואיל והכל יודעים ששעון זה הוא מוכן מאז ומתמיד, ואין מי שמפעילו בכל יום ויום, ובאופן כזה לא שייך איסור כלל.

 

וכל זה אינו אמור אלא לגבי כינון השעון שיצלצל - שכמובן חייב להעשות מלפני השבת.

 

אמנם לגבי ניתוק השעון או הפעלותו וכוננותו בתוך שבת, בזה אסור לכל הדעות, וכידוע לך, שככל שגורמים שינוי במערכת החשמל של מכשיר חשמלי בשבת, הרי זה אסור - ואפילו אם כח החשמל שבו מיוצר רק מבטריה.

ולכן אין שום היתר לנתק את פעולת הצלצול בשבת כאשר הצלצול נוצר מחשמל הנובע מבטריה. 

וכדי שכל הבטריה לא תגמר, ראוי להשתמש בשעון כזה אשר הצלצול שלו נמשך לזמן מוגבל ואח"כ מפסיק מעצמו. 

וכל זה מותר אפילו שלא לדבר מצוה - ולכן לא משנה הכונה בזה ; וכל שכן אם משתמש בשעון מעורר  לצורך כל דבר מצוה, וכגון לקרות קריאת שמע בזמן, שמותר.

 

 וכל המדובר לעיל אינו אלא בענין שכוננות השעון לצלצל היה הכל מבעוד יום של ערב שבת; כי אסור לשנות מחוגי השעון או המחוג של הצלצול כלל מזמן כניסת השבת.

 

בברכה,

 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה