שאל את הרב - כללי

השבת גזלות מצעירותי

  • ו' חשון התשע"ה
אא

שאלה

אני בת 29 שהתחזקתי לפני מספר שנים, יש גזלה אחת שביצעתי שמאוד מטרידה אותי מאז ששמעתי על הגזל וזה החזרת כסף למונית אומנם מדובר ב 5 או 8 ש"ח אבל זה מטריד אותי , בגיל 18 בערך עליתי למונית שירות , ובמהלך הנסיעה בכביש המהיר גיליתי ששכחתי את הארנק , עליתי עם נהג מונית עצבני וזועף וכל כך פחדתי שיצעק עלי ששכחתי את הכסף ויעצור לי באמצע שום מקום כשאני בלי טלפון או נייד , שפשוט לא אמרתי דבר. שירדתי לא זכרתי מה מספר המונית מי הנהג ולא ידעתי איך להשיב את הגזלה ועד היום איני יודעת למי ? נתתי סכום לתרומה וביקשתי שיחזור בדרך ניסית לאדם , אבל אני לא יודעת האם זה כיפר על מה שעשיתי . בנוסף, לפני כמה חודשים אבא שלי החליט להפוך את המרתף בביתו - אני לא גרה שם יותר ,ליחידת דיור ובגלל שסידר מצא ספרי ילדים שלפי החותמת הם היו שייכים לבית ספר יסודי, ונתן לילד שלי לשחק בהם בזמן שאמא שלי שמרה עליו והילד שלי בן שנתיים וחצי השחית אותם בקישקושים וצבעים . ואח"כ שהראה לי במקרה הבנתי שהיו של בית הספר שהייתי בו ביסודי שאולי שכחתי להחזיר או בגלל שהוא נסגר לא החזרתי אני לא זוכרת , אך הוא לא קיים יותר בערך מאז שאני בכיתה ו' , השאלה איך להחזיר את הגזלות הללו , אני מפחדת לקבל עונש כבד בגלל זה ואולי בגלל זה כמעט ואין לי יכולת להתקיים , אני מאוד מקפידה אפילו על שקל מאז שגדלתי פשוט אלו הגזלות שעדיין נותרו לי , תוכל לעזור לי ?

תשובה

לכבוד השואלת,

מבואר בהלכה שאם אין יכולת להחזיר את הכסף לבעלים, שיעשה עמו צרכי רבים. 

ופירש על כך בספר סידורו של שבת (שורש שישי, ענף ב'): 

שהקב"ה עוזר לאדם שרוצה לעשות תשובה בענין הזה. כאשר האדם עושה כל מה שיכול בענין התשובה, הקב"ה עוזר לו, ומשלים לו את תשובתו. ואפילו אם אדם גזל ממישהו שאינו יודע איפה הוא נמצא, הקב"ה - הרוצה בתשובה - בראותו את טוב רצון האדם להשלים את תשובתו, שולח לתוך לבו של הנגזל - אפילו אם הוא נמצא במדינה אחרת - שימחול לאותו אדם את מה שגזל ממנו. ואז החוטא מתכפר לו לגמרי.

וזכורני שבעוד מקום בכתביו אותו מחבר אומר, שכאשר האדם מנדב את הסכום שחייב לטובת צרכי הרבים, ואח"כ משתמשים בהם לדוגמא לבניית גשר, הקב"ה מזמין את הנגזל  שנלקח הכסף ממנו, שהוא ישתמש באותו צרכי רבים ויעבור על הגשר מספר הפעמים עד שיהנה ממנו באותו שוווי וסכום שנלקח ממנו; ובזה נחשב לגזלן שקיים בזה את החזרת הגזל.

ולפי זה, אם את כבר עשית את זה בנוגע לכסף מהמונית, ולא עוד אלא שאפילו התפללת בפירוש להקב"ה שיעזור ויוחזר בדרך ניסית והשגחתית את הסכום לאדם שצריך להחזיר אליו, אם כן יש   לנו לתלות שזה כבר נעשה, ואין להסתפק בזה שהקב"ה כבר עזר אותך לקיים את מצוות "והשיב את הגזלה", ונתכפר לך.  

וכן בנוגע לסכום הכסף השייך לאותו בית הספר, יש לך כעת להעריך כמה היתה סך הכל שווי הספרים, ולתת כסף לצרכי רבים או לסייע ללימודי קודש שבבית כנסת שבאותה שכונה שהיתה הבית ספר. ותוכלי שוב להתפלל שיגיע שווי סכום הכסף שצריך להגיע בחזרה לאדוניו האמיתיים; ואז אין ספק שהקב"ה יעזור שהדבר יוחזר.

וכמו שאמרו חז"ל  "הבא לטהר, מסייעין לו [-מלמעלה]"; ואז אין לך שוב לדאוג על זה כלל (כי אחרת נמצא שאת מסתפקת ברצונו יתברך לקבל את השבים, והרי הוא יתברך כל יכול), וכעבור קצת זמן אחרי שתעשי את זה, יש לך להסתכל על זה שבודאי כבר נתכפר לך על הכל.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה