שבת

סרט בטלויזיה בשבת

  • כ"ט תשרי התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב, אני חילוני עם זיקה לדת והתחלתי מאוד להתעניין בשבת ויש דבר שאני לא מצליח להבין... אני מנסה להבין את ההגיון מאחורי ההלכות וברור לי לגמרי שלהיות בשבת כולם יחד מאוד יכול לחזק את המשפחתיות והזוגיות. אני פשוט לא מצליח להבין מה ההבדל בין לשבת כולם יחד בסלון וכל אחד יקרא ספר שזה מותר לבין להיות כולם יחד בסלון ולראות סרט בטלויזיה שזה אסור אך לכאורה גם דבר שיכול לחזק את המשפחתיות. (אני מבין לגמרי שלפתוח את הטלויזיה גורר מתג חשמלי ועובר על הלכה הבערת אש). תודה, רון.

תשובה

לכבוד השואל, 

ענין השמירה מל"ט מלאכות בשבת, אינו חיוב מצד התועלת שמביא למשפחתיות או להתקשרות חברתית; ענין השמירה המחוייבת הוא משום שבורא העולם צוה כבר מזמן הר סיני שיש שלשים ותשע סוגי מלאכות שאסורים לעשות בשבת. ואכן, הבערה היא אחת מהם - ולכן אסור לפתוח טלוויזיה וכמו שכתבת.

ובזה כבר נענה שאלתך.

אמנם, יתכן שמעתה שאלתך, אבל למה צוה הבורא יתברך שלא לעשות גם מעשים כאלו שביכולתם לחזק את המשפחות? למה שלא יאסר רק את שאר המלאכות, ומה תועלת אם ישב כל אחד בפנה שלו לקרוא ספר?

והתשובה לענין הזה היא, שאין כוונת הבורא יתברך לאסור המלאכות כי הוא צריך שאנחנו נעשה את זה בשבילו; גם לא משום התועלת הטכנית שנרויח על ידי שמירתם כמו ייחוד המשפחות - כי את זה כבר אפשר להשיג בהרבה אופנים אחרים. רק שבאמת כוונת הבורא יתברך היא לתת לנו "מתנה" בכל שבת ושבת - וכמו שכתוב בגמרא ביצה (טז.) : "אמר לו הקב"ה למשה, משה, מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה, ואני מבקש ליתנה לישראל".

וצריכים להבין, איזו "מתנה" יכול בורא העולם לתת לנו? ועוד, מה פירוש הדבר שמקודם היא היתה מונחת "בבית גנזיו" של הבורא?

מובא בספרי קודש, ש"עולם" מלשון "העלם", שבורא העולם ברא כאן מקום אשר כבודו והרגשת מציאותו נסתר מאיתנו (כי זו היתה הכונה בבריאת העולם).

ובזמן מתן תורה, אמר בורא העולם למשה רבנו, "מתנה טובה יש לי... ואני מבקש ליתנה לישראל". ומהי המתנה? זוהי האפשרות לנבראים להמחיש את מציאות הבורא יתברך בידיעה ברורה ובודאות הרבה יותר מבאמצע השבוע, כאשר כבודו יתברך נסתר מעיני כל בני האדם.

וחויה זו היתה מונחת "בבית גנזיו" כביכול - כי זהו חויה של הרגשת מציאותו יתברך עצמו - שזו לא היתה באפשרות שום נברא עלי אדמות להשיגה, עד שניתנה השבת לישיראל במתנה.

ְונמצא, שעיקר הכונה והתכלית בכל שבת, היא ההרגשה והחויה הממשית בלב, עד כדי ידיעה בלי ספק במציאות הבורא יתברך.

~~~ ְְ

רק שבאותו זמן של נתינת המתנה של השבת, גם הודיע בורא העולם למשה רבינו, שישנם מספר תנאים לשיוכל האדם לזכות  להרגיש את מציאות הבורא יתברך בקרבו.

 

תנאי אחד הוא, ההכנה: שצריך להכין את ביתו וגופו כראוי לביאת מלך ביום הקדוש הזה. 

עוד תנאי הוא, הכרזת קדושת היום בתחילתו בעשיית קידוש; בזמן שבן אדם עושה קידוש הוא מודיע בקול על היות הזמן הזה מופרד ומיוחד משאר ששת הימים של ההסתר, להיות יום זה הזמן של הופעת המלך בביתם ובלבם של עמו.

ועוד תנאי הינו, שלאותם שעות של כל אותו היום,  לא יעשו שום מלאכה משלשים ותשע סוגות מלאכות האסורות (שהם אבות מלאכות לכל סוגי המלאכה שישנם בעולם) למי שרוצה לחוות בהרגשת לבו את קרבת המלך. רק מתוך השביתה מכל מלאכה, באמצע יום שביתתם, יבוא המלך ויופיע אצל כל אחד ואחד בלבו באיזשהו רגע מתוך אותו היום - בכל שבוע ושבוע.

ונמצא שזה שאסר לנו בורא עולם בל"ט מלאכות, אין הכוונה בשבילו, כי הוא לא צריך למעשינו כלל. הרי הוא הבורא. רק שהוא  

יעץ לנו לעשות כן לטובתינו - כי רק בדרך הזה נוכל לקבל את ה"מתנה" היקרה מכל - ביקור מאת מלך העולם - בכל שבוע ושבוע.

~~~

וממילא התשובה לשאלתך, שיש חילוק עצום בין משפחה שמפעלת טלוויזיה בשבת  - שאע"פ שזה טוב שהם מתאחדים כמשפחה, אבל זה לא עיקר הכוונה בחוויית השבת - שכאשר הם עושים מלאכה בהדלקתם, בכך כבר לא יוכלו לזכות לחוויה הכי מיוחדת באותה השבת; לבין אותה משפחה שכל אחד יושב בפינה וקורא ספר, אבל העיקר ששמרו את התנאים ולא עשו מלאכה, שהם יכולים לזכות בזמן מן הזמנים במשך אותו היום, להרגשת החוויה היקרה מכל, שהיא מתנה רק לישראל - להרגשת קרבת בורא העולם בודאות ובבירור למעלה מכל מה שאפשר להרגישו בששת ימי השבוע, ולמעלה מכל מה שניתן להשיג לכל אומה ולשון שבעולם.

בברכה, 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה