חברה והשקפה

מחשבה קללות וצבא

  • כ"ז תשרי התשע"ה
אא

שאלה

בס"ד התחזקתי לאחרונה, אני משרת בצבא ויש שם גם אנשים שמוציאים קללות מפיהם, הדבר הזה השפיע עלי וזה גורם לי לרוב מחשבות של קללות על בני אדם אני כבר מיואש לגמרי אני כ"כ פוחד שאין לי רצון לחיות בכלל מה אני יכול לעשות והאם זה נחשב לשון הרע ואם כן מה התיקון ? בבקשה תעזרו לי.

תשובה

לכבוד השואל, 

איסור קללות אינו נחשב ללשון הרע, אלא הוא לאו נפרד בתורה - שלא לקלל שום יהודי (ספר החינוך מצוה רלא). 

ואין העונש על לאו זה עונש מיתה, ולכן אין לך לפחד עד כדי כך שאין רצון לחיות ח"ו. 

גם אם האנשים הסובבים אותך באמת מקללים את הזולת, אין עבירה זו תלוי בידך אלא בידם; ולכן לא שייך שאתה תיענש משום זה, ולא שייך שתפחד. 

אבל גם אגלה לך משהו, שאקוה שזה יעזור לך בעזרת השם לצאת מן דיבורי הקללות שמסתובבים לך בראש. 

~~~

רוב רובם של אותם אנשים המשתמשים בקללות, הם באמת אנשים חלשים בפנימיותם.

חסר להם את הרגש של החשיבות בעצם מצד עצמם, והואיל והם מרגישים כל כך זול בעיני עצמם, לכן הם נהנים להרגיש קצת חשיבות דוקא על ידי השפלת הזולת.

הם כבר מצאו לעצמם, שככל שירבה בפיהם הקללות, ובפרט אם הם קללות כאלו שיותר חזקות אשר אנשים הרגילים מסתייגים מהם, כך תוגדל יותר אימתם וחשיבותם המסולפת אצל המסובבים אותם. 

~~~

ולכן תדע, שכאשר תראה מישהוא מסביבתך שמשתמש הרבה בקללות, זהו משום שבעצם הוא מרגיש כל כך זול וחלש אודות עצמו, שהוא מרגיש שהוא מוכרח למצוא עצה כזו בכדי שהוא ירגיש שהוא שוה משהו. גם הוא יודע שהדרך הזו של ביטוי קללות שבחר לעצמו  היא דרך שלילית, ושהדרך שלו הוא גם על חשבונם של אחרים, ושאין זה צודק; אך מ"מ, הוא במצב נפשי כל כך גרוע, עד שכל דבר שניתן לו לעשות בכדי שיקל קצת מצערו על רגשי הנחיתות והגריעות שמרגיש על עצמו, כדאי בשבילו לעשותו.  

ולכן כשתראה אנשים כאלו, אין לך אלא להרגיש רחמנות עליהם - שהם כל כך סובלים בתוך עצמם עד שזה מה שהם צריכים לעשות כדי להרגיש טוב על עצמם;

אבל בודאי שאין לך לחקות את התנהגותם, כי הרי אתה כן מרגיש מספיק טוב על עצמך - שהרי לפי דבריך במכתב,  לא היית מעוניין כלל בדיבורים כאלו מצד עצמך. לכן אין לך מה לחפש או להתייהר ע"י ההשתמשות בקללות כמוהם, כי הם טיפוסים מאד חלשים בפנימיותם, ואתה, כשתתחזק בחשיבות עצמך, עוד תוכל לעזור להם. אתה תוכל להשפיע עליהם, ולא שהם ישפיעו עליך.
 

 

ואברך אותך, שיתן לך השם את הכח כדי שתוכל להבחין מעתה בדעתך, שההשתמשות בביטויים כאלה רק מראה על חלישות, ואין זה דבר שאתה רוצה להימשך אחריה; אלא להיפך, אתה רוצה להתרחק ממנה. יתן לך השם הכח שתוכל לרחם על אותם נשמות חלשות שנקלעו למצב כזה, שבו הם נאלצים להשתמש בדברים כאלו, ואתה תתחזק בעצמך ובמחשבתך להיות עמוד של חשיבות אמיתית ביניהם, ושיהיה לך הכח שלא לענות להם כלום על כל הקללות שלהם, עד שעוד תראה שהם באים אליך בסודיות כדי לשאול ולקבל את עצתך איך הם יוכלו לצאת מן דכאון המצב שנקלעו אליה.

בברכה, 

רב נחום 

  

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה