שאל את הרב - כללי

רחל ולאה

  • כ"ד תשרי התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, השבת הזאת פתחתי ספרים של כל מיני מדרשים ופירושים (אחד מהם הוא של הרב רבנו חיים בן עטר- האור החיים) על ספר בראשית ודפדפתי הלאה לפרשת ויצא ויש לי על הפרשה הזו שאלה- לא שאני צדיקה גדולה כדי לשאול עליהם ח"ו אבל בשביל להבין. שאלה א' היא: האם יעקב שנא את לאה? כי בספר של ה"אור החיים" היה כתוב שהמיטה של יעקב הייתה רק אצל רחל, אבל יעקב אבינו היה צדיק הוא לא אמור להתנהג ככה, ולפי הפירושים שקראתי לבן בעצם הכריח את לאה ללכת ליעקב אז מה היא אשמה?! אני יודעת שה' בסוף פיצה אותה על זה כי אפילו כתוב שה' ראה שלאה שנואה (ואפילו כתוב שהיא הייתה שנואה) אני מקווה שהרב הבין. ושאלה ב': האם לאה לא ידעה מזה שרחל צריכה להתחתן עם יעקב? זאת הייתה חתונה בסתר? כי אם היא הייתה יודעת מזה שהם צריכים להתחתן היא לא הייתה מתחתנת עם יעקב, לא? תודה ושבוע טוב :)

תשובה

שלום וברכה
 
1. רד"ק בראשית פרשת ויצא פרק כט פסוק לא 
 
(לא) וירא ה' כי שנואה לאה - לא היה יעקב שונא אותה, אבל היה אוהב אותה, אלא לפי שהיה אוהב את רחל יותר מלאה קרא לאה שנואה, כלומר כנגד אהבתה של רחל היתה שנואה, וכן האחת אהובה והאחת שנואה (דברים כ"א ט"ו) ולפי שהית' עלובה בעיניה שלא היתה אהובה כאחותה ראה ה' בעניה ויפתח את רחמה. ובאמרו ויפתח, מלמד שהיתה עקרה וה' פתח רחמה, ורחל נשארה עקרה כמו שהיתה:
 
רבינו בחיי בראשית פרשת ויצא פרק כט פסוק לא
(לא) כי שנואה לאה. ח"ו שישנא יעקב את לאה, אבל יאמר עליה "שנואה" בערך רחל שהיתה אהובה ביותר. או אמר "שנואה" מרחל, והשנאה בעבור הקנאה.
 
2. לאה ידעה שרחל אמורה להתחתן ליעקב והתפללה תמיד שתיפול ביד הצדיק יעקב ותפילתה הועילה לה וזכתה להינשא ליעקב ואף להביא מחצית מהשבטים.
 
בברכה,
בנימין שמאולי
 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה