שאל את הרב - כללי

לגבי ענייני זיכוך טהרה וקדושה.

  • כ"ג תשרי התשע"ה
אא

שאלה

מה אפשר להסביר לי באופן כללי על ענייני זיכוך הנפש, טהרת הנפש, וקדושת הנפש והנשמה. וכן יותר לעומק... הבנתי שההבדל בין זיכוך לטהרה, הוא שזיכוך הנפש זה בבחינת מה שאמרו חז"ל "פנים חדשות באו לכאן". זיכוך זה משנה את עצם הנפש, ועצם אינו משתנה. הבנתי גם שחלק הנפש היא רוחניות עבה ומגושמת שיש בה קצת טוב וקדושה בעצמותה, אבל הרוב רע וטמא ומגושם. אך לא הבנתי, שהרי אם עצם לא משתנה, אזי איך יכול להיות שחלק הנפש הוא רע וטמא [שהנפש נזכרת בתורה לגריעותא, והנפש החוטאת היא תמות], ואפשר לזכך אותו, משמע כן אפשר לשנות עצם, שבעצמות שלו הוא נהיה ככה. או אולי הכוונה היא כמו שידוע שהנפש היא אור רוחני מעולם העשייה, והרוח הוא אור רוחני מעולם מעולם היצירה והנשמה מהבריאה וחיה מאצילות. וכיוון שחלק הנפש הוא אור רוחני, אזי על מה שנאמר 'עצם לא משתנה' זה נאמר על עצם קדוש, כי מה שהוא אור רוחני קדוש בעצמות שלו, שום פגם וטומאה לא יכולים לשלוט ולשנות אותו, לכן בכל יהודי ויהודי יש בפנימיות של הפנימיות של הנשמה, בעצם הנשמה, בחלק הכי פנימי בנשמה, יש בו כח טהרה וקדושה ולא משנה כמה עבירות הוא עבר. ולכן כשהנפש מזדככת, אזי נגיד 60 אחוז מהעביות והמגושמות של הנפש הזדככה ונהפכה לרוחניות קדושה בעצמותה. אך אם אדם פוגם בעבירות, אזי לאט לאט הנפש מתעבה ומתגשמת והאור הרוחני הנקרא נפש הוא מתגשם ומתעבה לעומת המצב הרוחני הנעלה שהוא היה בו אחרי הזיכוך. האם יכוּל להיות שהנפש תהיה מזוככת בתכלית הזיכוך בבחינת ביטול העביות והמגושמות שלה בתכלית בשלמות, במאה אחוז ממש? לדוגמא: כתוב בספר 'כוכבי אור' לרבי אברהם בן רבי נחמן מטולטשין ע"ה (תלמיד רבי נתן מברסלב), שמשיח בן דוד, מרוב שינקה ויזכך את עצמו, הוא יזכה לזיכוך הנפש בבחינת "ונקה" שהתבטלו מהנפש כל התאוות והמידות הרעות לחלוטין! ועוד הוא מוסיף שם, "שגם בידו ובכוחו לא יאונה לו כל און". מה הכוונה שגם בידו ובכוחו הוא לא יאונה לו כל אוון? היינו מחמת שהתאוות הרעות יבטלו אזי הוא לא יוכל לפגום? או שהכוונה היא שמחמת שהנפש הזדככה בתכלית הזיכוך בשלמות ממש, לכן כ כולה אור רוחני קדוש ונעלה, ואור רוחני קדוש כל כך, הוא לא יכול להיפגם, ואולי זו הכוונה שאמר שם הרב: "לא יאונה לו כל אוון גם בידו ובכוחו" ? ולפי זה צריך להבין מה זה טהרה פנימית וטהרה חיצונית? האם טהרה פנימית היא בעצם הנפש, וטהרה חיצונית שהיא לא בעצם הנפש אלא היא רק מסבבת את הנפש? ולפי זה צריך להבין, האם יש מושג כזה של טומאה פנימית וטומאה חיצונית? לדוגמא, אדם שזכה לזיכוך הנפש בבחינת "ונקה", שכל כולו טוב גמור... כנ"ל, ופתאום הוא נטמא באונס איך שהוא, גלגולו לו משמיים מאיזה שהיא סיבה שפתאום היה לו מקרה של טומאה באונס... אזי האם אצלו הטומאה תהיה רק בבחינה של מסובב, שמסבבת אותו? או שהיא תהיה גם כן עצם הנפש? כי לפי מה שהבנתי, זה תלוי בזה שהאם זיכוך הנפש בתכלית הזיכוך הוא גורם לנפש להיות אור רוחני קדוש בתכלית ואז שום פגם לא מזיק לו, או שעדיין פגם יכול להזיק? ומה עניין הקדושה? אם זיכוך זה שינוי בעצם, וטהרה זה ניקיון אבל לא שינוי בעצם... אז מה זה השפעת קדושה עליונה? הם זה שינוי בעצם או לא? אשמח אם תבארו לי את זה בביאור מעמיק ובהרחבה יתרה... תודה רבה.

תשובה

לכבוד השואל, 

1. "הבנתי גם שחלק הנפש היא רוחניות עבה ומגושמת שיש בה קצת טוב וקדושה בעצמותה, אבל הרוב רע וטמא ומגושם."

- זוהי הבנה טובה, אבל צריכים להוסיף לה: שמה שכתוב בספרים קדושים הלשון "הרע מעורב בה", אין הכונה לערבוב בעצם וכמו המערבב שתי סוגי משקאות ביחד, כי הרי זהו פעולה גשמית. וברור הדבר שהנפש הוא עצם רוחני ולא שייך בה השינוי כמו בגשמיים.

אלא הכונה לנטיה של הנפש.  

כלומר, בחלק הנשמה - רוב נטייתה לטוב; ובחלק הרוח - נטייתה בין טוב לרע שקול; ובחלק הנפש - רוב נטייתה הטבעית לרע. אבל אין רע כלל בתוך עצם הנפש.

2. "אך לא הבנתי, שהרי אם עצם לא משתנה, אזי איך יכול להיות שחלק הנפש הוא רע וטמא."

- נכונים דבריך, לא שייך להיות בעצם הנפש חלק שהוא רע וטמא, וכנז"ל תשובה 1. 

3. "שהנפש נזכרת בתורה לגריעותא, והנפש החוטאת היא תמות."

- זהו שדוקא חלק הנפש שנזכרת בתורה בקשר לענין החטא, כי הנטיה לפעולת הרע באה ממנה יותר מכל שאר חלקי הנשמה, וכנז"ל.

4. " ואפשר לזכך אותו, משמע כן אפשר לשנות עצם."

- הכונה ב"זיכוך", היינו שעל ידי הרגל המעשים טובים פעם אחר פעם, אפשר לגרום שנטיתה הטבעית של הנפש שרובו לצד הרע, יחלש, ותשאר עם יותר משיכה לטוב וכמו החלקים היותר עליונים של הנשמה. ואז הנפש "מזדככת", כלומר רצונה ונטייתה לרע היא עכשיו יותר עדינה ויותר קלושה מכפי מה שהיתה טבעה בשעת לידתה.

5. "אזי נגיד 60 אחוז מהעביות והמגושמות של הנפש הזדככה ונהפכה לרוחניות קדושה"

- הכונה לפי הנ"ל, שנטיתה של הנפש לצד הרע נעשתה יותר עדינה ב60% ממה שהיתה. אבל לעולם לא היתה שינוי בנפש בעצם, כי היא רוחניות טהורה. 

6. "אך אם אדם פוגם בעבירות, אזי לאט לאט הנפש מתעבה ומתגשמת והאור הרוחני הנקרא נפש הוא מתגשם ומתעבה "

- הכונה לפי הנ"ל היינו, שעל ידי כל עבירה שהנפש משתתף בה בפועל, נמשך נטייתה באופן יותר ויותר חזק לצד הרע; דומיא למי שמתרגל להרגל רע, שנעשה נטייתו לעשותה יותר ויותר חזק בכל פעם שחוזר ועושה אותה. אבל לעולם אין התגשמות בעצם הנפש הרוחני וכנ"ל.

7. "האם יכוּל להיות שהנפש תהיה מזוככת בתכלית הזיכוך בבחינת ביטול העביות והמגושמות שלה בתכלית בשלמות, במאה אחוז ממש? "

- כלומר, האם יכול להיות שהנפש תגיע למצב על ידי התרגלותה לטוב, שלא תהיה לה רצון ונטייה כלל לצד הרע ועבירה? 

והתשובה: כן. ומובא זה בספר תניא פרק יג, שכן היה מעלת דוד המלך ע"ה וכמו שאמר: "ולבי חלל בקרבי".

 8. "מה הכוונה שגם בידו ובכוחו הוא לא יאונה לו כל אוון?"

- לפי הנ"ל פירושו הוא, שעל ידי שעל ידו ובכוחו פעל להחליש את משיכת ונטיית נפשו  לרע כל כך, עד שאפשר לומר עליו שמצד משיכו הטבעית "לא יאונה לו כל און" - שלא ימשך כלל לצד הרע כבר.

9. "היינו מחמת שהתאוות הרעות יבטלו אזי הוא לא יוכל לפגום? או שהכוונה היא שמחמת שהנפש הזדככה בתכלית הזיכוך בשלמות ממש, לכן כ כולה אור רוחני קדוש ונעלה, ואור רוחני קדוש כל כך, הוא לא יכול להיפגם."

- הנכון הוא ההצעה השניה, ועל פי ההסבר הנז"ל.

10. "צריך להבין מה זה טהרה פנימית וטהרה חיצונית?"

- ענין ה"טהרה" פירושו, כאשר אדם שומר את מחשבתו ונטיית לבבו מלהתקרב לדבר חיצוני של עולם הזה המביא לידי חטא (וכמבואר במסילת ישרים פרק טז).

ופירוש שם המסילת ישרים, שישנו גם טהרה בפנימיות  בעבודת האדם את השם, והיינו כשתהיה עבודתו את השם לשמה ולא לכוונה של  איזו פנייה אישית שיש לו, ע"ש. 

11. "האם טהרה פנימית היא בעצם הנפש, וטהרה חיצונית שהיא לא בעצם הנפש אלא היא רק מסבבת את הנפש?"

- לפי הנ"ל, הטהרה היא סוג של התנהגות וכונה במה שעושה, ואינו שייך כלל לענין שב"תוך" הנפש, כי הנפש היא תמיד רוחניות טהורה בעצם, ולא שייך בה ערבוב כמו במהות גשמי, וכנ"ל.

12.  "אדם שזכה לזיכוך הנפש בבחינת "ונקה", שכל כולו טוב גמור... כנ"ל, ופתאום הוא נטמא באונס איך שהוא."

- בחינת "ונקה" היינו כנ"ל תשובה 7, שכבר אין לה רצון כלל לצד הרע; "ופתאום הוא נטמא באונס" פירוש הדבר שנמשך נפשו בעל כרחו להתקשר לדבר עבירה, שגלגולו לו משמיים מאיזה שהיא סיבה שפתאום היה לו מקרה , אז הטומאה הנגרמת עקב זה  בודאי אינו בתוכו, כי אין לה שום חלק אפילו בהרגל התנהגותו החיצונית. אבל לעולם אין ההיזק והפגם נכנס לעצם הנפש, וכנ"ל תשובה 1. 

13. ומה עניין הקדושה?

- מבואר במסילת ישרים שער הקדושה, שאדם אשר אפילו בשעת התעסקו במעשים הגשמיים המוכרחים לו מפאת גופו הנה לא תזוז נפשו מדביקותה העליון, הסוף הוא שהקב"ה ידריכהו בדרך הזה שהוא חפץ ללכת בה, וישרה עליו קדושתו ויקדשהו [בהשפעה של קדושה מלמעלה].

בברכה,

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה