חברה והשקפה

שאלה הקשורה באמא

  • כ' תשרי התשע"ה
אא

שאלה

שלום הרב, מקווה שהחג שלך שמח. ברצוני לשאולך שאלה הקשורה באמא שלי ואם תוכל להשיב עליה אשמח קצת יותר החג. השאלה מצריכה ממני למנות דברים שליליים על אמא, למרות שזה לא בסדר, אך לא הצלחתי למצוא דרך אחרת.

אני בשירות לאומי שנה שנייה מחוץ לבית ומגיעה חזרה הביתה בסופי שבוע ובחגים. כשאני חוזרת הביתה אני חוזרת להתמודדות לא פשוטה מול אמא שמתמקדת בדברים מאוד רעים, וחושבת רוב היום שלילי על החיים. כשאמא תשאל שאלה ואענה עליה בתמימות, היא כמעט תמיד תמצא דרך להבין את התשובה בצורה שלילית. אמא, ברוך ה' יכולה ללכת, תעצור את כל בני המשפחה באמצע עיסוקים (קריאת ספר, לימוד תורה, שיחת נפש, משחק) כדי להכין לה תה. היא תקים את אבא באמצע שהוא נח ותגיד לו להכין לה. (אם זה לא יקרה, היא תזכור לנו את זה לאורך זמן ותתייחס בהתאם). בשמחה אכין לאמא שלי תה, זאת מצווה לכבד אותה, אך הדרך שבה מבקשת מעידה על חוסר אכפתיות. אני רואה את הסיטואציה הזאת בצירוף של סיטואציות אחרות ואני מגיעה למסקנות שכואבות לי.

הייתי מביאה דוגמאות נוספות לו הדבר לא היה מצריך התמקדות בדברים פחות טובים אצל אמא שלי. אני מאוד מנסה למצוא דברים טובים ופחות להתמקד בדברים הכואבים אך מאוד קשה לעודד את עצמי לא לחשוב לפעמים כמוה ולא ללכת בדרכה. עד התחלת השירות שלי שמעתי 18 שנה רע וזה בעצם החינוך שקיבלתי. היום אחי הקטן נשאר עם אמא וצריך להמשיך לשמוע עד הצבא כמה העולם רע והאנשים רעים ושהוא עצמו לא בסדר וצריך לשרת אותה כי "כבד את אביך ואת אמא" ואם לא אתה תמות. או אני.

אנחנו גדלים עצובים ומתוסכלים. כשמגיעים החגים אני עצובה ולא מצליחה לשמוח. יש לי כמה שאלות: היום אני הולכת לפסיכולוג, אבל חשוב לי לדעת מבחינת התורה איך להתייחס לדברים. האם מותר לאור המצב לפעמים להעיר לאמא? מה התורה אומרת במצב כזה? אני יודעת שצריך להתרחק מדברים שליליים, האם זה אומר להתרחק סופית מאמא? יש לך עצה בשבילי, הרב? תודה על ההתייחסות מראש. ואם לא תהיה כזו, גם תודה. שיהיה יום נעים הרב.

תשובה

שלום וברכה

נראה לי שההתייחסות הנכונה לאימא צריכה להיות כפי המבואר ברמב"ם הלכות ממרים פרק ו 

הלכה ז
עד היכן הוא כיבוד אב ואם, אפילו נטלו כיס * של זהובים שלו והשליכו בפניו לים לא יכלימם ולא יצער בפניהם ולא יכעוס כנגדם אלא יקבל גזירת הכתוב וישתוק, ועד היכן מוראן אפילו היה לובש בגדים חמודות ויושב בראש בפני הקהל ובא אביו ואמו וקרעו בגדיו והכוהו בראשו וירקו בפניו לא יכלימם אלא ישתוק ויירא ויפחד ממלך מלכי המלכים שצוהו בכך, שאילו מלך בשר ודם גזר עליו דבר שהוא מצער יתר מזה לא היה יכול לפרכס בדבר, קל וחומר למי שאמר והיה העולם כרצונו. 
 
מותר לך להבין שאימך לא בריאה בנפשה וממורמרת מאוד מסיבות שאת לא יכולה לסייע לה להתגבר על המירמור שלה אולם אי להימנע מלכבדה וצריך ללמוד לדעת להתייחס לדבריה במנוד ראש מבלי להתווכח איתה רק לבטל את הדברים בליבך. כך גם כאשר את מכינה לה תה שהיא מבקשת ללא היגון, אין לך לחשוב על אימך אלא לחשבו שאת עכשיו עושה נחת רוח גדולה לאביך שבשמיים כשאת מכינה תה לאימך.
 
המלאכה לא קלה אבל ההבטחה של בורא עולם משתלמת כמובן למען יאריכון ימיך על הארץ..
 
עלי והצליחי,
בנימין שמואלי

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה