אמונה

התגלות המונית בעמים אחרים

  • י"ד תשרי התשע"ה
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב דניאל בלס, באתר שלך "האמת" כתבת בתמונות של מעמד הר סיני: "אם ניתן כל כך בקלות להמציא היסטוריה ולשקר לעם שלם לגבי "איזו תורה שאבותם קיבלו בסיני" אז כיצד זה שבכל העולם כולו, רק היהדות היא זו שטוענת למעמד לאומי בקבלת התורה?" כלומר כתבת שהיהדות היא היחידה שטוענת להתגלות המונית, אבל בסרטון הזה http://www.youtube.com/watch?v=fjoZt9BeqFA שמוכיח את אמיתות היהדות ב5 דקות האחרונות של הסרטון כתוב שיש עוד דת שטוענת להתגלות המונית (אמנם טענה מגוחכת אבל טענה) ולכן לא ברור לי אם היהדות אומרת שאין עוד עם שקיבל תורה מאלוקים מול כל עמו שזה נכון ואם זו הטענה אז אין לי שאלות או שאין עוד עם שיטען כך? מפני שאם יש עם שיטען כך זה סוטר את זה שכתבת שאין עוד עם שטוען על התגלות המונית מקווה שהבנת את כוונתי תודה רבה!

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
התורה טוענת שאלוקים לא יתגלה בפני עוד עם שלם.
גם בסרטון שציינת, מתואר שם שאין אף עם אחר בעולם שטוען מפי אבותיו - שהם חזו בהתגלות אלוקית בפני כל העם.
 
בסרטון מסופר שרק לאחר דורות רבים התגלה אותו "אליל" בפני אדם בודד, וסיפר לו על רצח-העם שנעשה דורות רבים לפניו. כך ששוב מדובר בעדות יחיד, ולא במסורת של עם שלם שטוען שכל אבותיו מסרו לו שראו בעיניהם את ההתגלות של האל בפני אומה שלמה.
 
אין בעולם כולו עוד עם שטוען שכל אבותיו חזו בהתגלות לפני כל העם כולו. וזוהי ההוכחה הגדולה והחזקה ביותר לאמיתות התורה.
  
כך נאמר בספר הכוזרי (מאמר א, קטע כה): "האמונה שאני חייב בה, התחייבנו בה כל האומה הישראלית, אשר התבררה להם מציאות הא-לוהים במראה עיניהם במעמד הר סיני. ומשם ממשיכה המסורת שנמסרה מדור דור, והיא בבחינת מראית העין לדורות הבאים".
ואכן התורה מתארת את ההתגלות האלוקית לעם ישראל כיחידה בהיסטוריה, המוכיחה ומלמדת על מציאות הבורא ותורתו.
 
בספר דברים (ד) אומר ה' את ההבדל בין הדת היהודית לכל דת אחרת בעולם: "כי שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך, למן היום אשר ברא א-לוהים אדם על הארץ, ולמקצה השמים ועד קצה השמים, הנהיה כדבר הגדול הזה או הנשמע כמהו (?!), השמע עם קול א-לוהים מדבר מתוך האש כאשר שמעת אתה ויחי (?!), או הניסה א-לוהים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי במסות, באתות ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה ובמוראים גדלים ככל אשר עשה לכם ה' אלוהיכם במצרים לעיניך (?!). אתה הראת לדעת כי ה' הוא הא-לוהים, אין עוד מלבדו, מן השמים השמיעך את קולו ליסרך ועל הארץ הראך את אשו הגדולה, ודבריו שמעת מתוך האש, ותחת כי אהב את אבותיך ויבחר בזרעו אחריו ויוצאך בפניו בכוחו הגדל ממצרים להוריש גוים גדלים ועצמים ממך מפניך, להביאך לתת לך את ארצם נחלה כיום הזה, וידעת היום והשבת אל לבבך כי ה' הוא הא-לוהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד, ושמרת את חוקיו ואת מצותיו אשר אנכי מצוך היום, אשר ייטב לך ולבניך אחריך ולמען תאריך ימים על האדמה אשר ה' אלהיך נתן לך כל הימים".
 
ובשפה פשוטה: "לך ותשאל על הימים הראשונים שהיו לפניך, מהיום שבו ברא א-לוהים את האדם על הארץ, ובכל רחבי העולם - האם היה דבר גדול כזה או אפילו רק נשמע כמוהו (?!), האם היה עוד עם ששמע את קול הא-לוהים מדבר אליו מתוך האש כמו שאתה שמעת וחיית (?!), או האם ניסה א-לוהים לבוא ולקחת לו עוד עם בנסים גדולים ועצומים כמו שעשה לכם ה' אלוהיכם במצרים לעיני כולכם (?!). אתה ראית וידעת כי ה' הוא הא-לוהים, אין עוד מלבדו, מן השמים השמיע הא-לוהים את קולו ללמדך, ועל הארץ הראה לך הא-לוהים את כוחו הגדול, ושמעת את הדברים שאמר מתוך האש, ובגלל שא-לוהים אהב את אבותיך הוא בחר בצאצאים שלהם והוציא אותך בכוחו הגדול ממצרים כדי שתירש עמים גדולים וחזקים ממך, להביא לך את ארצם של הגויים כדי לשבת בה, וידעת היום והבנת בלבך כי ה' הוא הא-לוהים בשמים ובארץ, חוץ ממנו אין עוד, ושמרת את החוקים ואת המצוות אותם אני מצווה אותך היום, כדי שיהיה טוב לך ולבנים שלך אחריך, כדי שתחיה זמן רב על האדמה אותה ה' א-לוהיך נותן לך לתמיד".
  
וכך כתב הרמב"ם (אגרת תימן):
"שהדבר הגדול הזה שנראה במציאות שהעידו עליו מבחר העדים שלא היה כמוהו וכן לא יהיה אחריו כמוהו, והוא שתשמע אומה אחת בכללה דבור הקב"ה, ושתראה כבודו עין בעין ודבר זה היה שתתחזק האמונה חזוק שלא ישנהו משנה ויגיע לנו על ידו האמת, כדי להעמיד רגלנו לבל ימעדו אשורינו".
 
אני ממליץ לך לחפש בגוגל את החוברת "שיחה גורלית", שעוסקת בכל נושאי האמונה, וגם בנושא חשוב זה.
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה