תפילה וברכות

האם מותר לבקש בקשות מצדיקים שנפטרו מן העולם?

  • י"א תשרי התשע"ה
אא

שאלה

דיברתי עם חבדניק הוא אמר לי שהוא מתפלל לרבי - וטען שצדיקים במותם נקראו חיים ולכן הוא עדיין יכול לבוא בעת תפילתו ולעזור לו, והביא לכך ראיה מהגמ' שמספרת שרבי בא לעשות קידוש כל ליל שבת והרי כתוב במתים חפשי אלא רואים שהם ממשיכים לחיות, האם הוא צודק, ומה ההסבר שם בגמ'? תודה רבה.

תשובה

שלום רב,

1. בוודאי שאסור לבקש משום צדיק שנפטר מן העולם בקשות, ורק מותר לבקש ממנו שימליץ יושר לפני ה' יתברך למלא בקשותיו (ראה שו"ת יביע אומר חלק ד' חלק יורה דעה סימן לה אות ו). 

2. ההסבר במה שכתוב במסכת כתובות (דף קג עמוד א) שרבי היה בא אחרי פטירתו לביתו בליל שבת - הוא כמו שכתב שם רבי עקיבא איגר בגליון הש"ס בשם ספר חסידים, שרבי היה נראה בבגדי חמודות שהיה לובש בשבת, ופוטר את הרבים בקידוש היום, ולא כשאר מתים שהם פטורים ממצוות, כי צדיקים חיים ופוטרים בקידוש.

אמנם כתב בשו"ת יחוה דעת חלק ו' (סימן ה בהערה השנייה) שמה שכתב בספר חסידים הנ"ל, הוא רק באופן שהצדיק נראה כמו בחיים חיותו, שאז נידון כאדם שחייב במצוות ופוטר את אחרים, מה שאין כן כשהם נחים על משכבותם. והוכיח כן ממה שכתוב במסכת שבת (דף קנא עמוד ב) שגם על דוד המלך אמרו את הדרשה על הפסוק (תהלים פח ו) "במתים חפשי", כיוון שמת נעשה פטור מן התורה והמצוות. 

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בקשותצדיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה