שאל את הרב - כללי

להתרחק מחבר רע מבלי לפגוע בו

  • כ"ד אלול התשע"ד
אא

שאלה

בסד שלום רב! ברצוני לדעת איך אפשר להתרחק מחברות שהסביבה שלילית מבלי לפגוע בהן. מאז שחזרתי בתשובה זה לא אותו דבר וזה חברות של 6 שנים אני נפגעת מהן המון אבל אני אישית רוצה להתרחק ולנתק את הקשר מבלי לפגוע בהן איך עושים זאת בחכמה? תודה

תשובה

לכבוד השואלת,

בכדי להשיג את מטרתך, הייתי מייעץ לתת לחברות תשומת לב שכלית ולא רגשית.

כלומר, אל תפסיקי באופן מיידי לדבר עם החברות, כי אז הן תפגענה; אלא, תמשיכי לדבר איתן - רק שבשעה שאת מדברת איתן, אז תשלטי על רגשותיך ואל תשקיעי רגש בתשובות שלך. 

לדוגמא, אם החברה אומרת: " או, את לא יודעת מה קרא היום בבוקר. שרה'לע היתה מדברת עם מירי, ופתאום הרגישה שהצמיד שלה נפל ממנה בדרך לבית ספר, את לא יודעת ...!!! אז אל תעני בהתפעלות הרגש, רק תאמרי באופן מאד מיושב: " כן? נו, נו. אני מקוה שהיא תמצא את זה". וככה בשאר דוגמאות . תנסי שמעתה אף פעם לא תשתף איתן את רגשותיך הפנימיים.

ומה שקורא כעבור כמה ימים ככה (או אפילו לפני כן), שהחברות תרגישו ממך שאין את "משתפת" אותן ברגשותיך כמו שהיית עושה מקודם - ובסופו  מעצמן יפרשו לאט לאט מלדבר כל כך אתך. את לא תצטרכי ליזם את  שבירת החברות או אפילו לדבר מזה כלל, רק עצם השינוי בקשר, תגרום להן שהן מעצמן תפרדנה ממך אחרי זמן די קצר. 

 

וההסבר לסיבה שהן יפרשו, הוא משום שהקשר ההדדי נגרם עקב זה שיש שיתוף בין החברות ברגשותיהן. וכל זמן שאת עדיין מדברת איתן ותשתף אותן ברגשותיך, אז הן ישארו בקשר אתך; אבל מכיוון שאת מפסיקה לתת להן את השתתפות רגשותיך, אז ידברו אתך פחות ופחות.

 

יכול להיות שהן או אחת מהן תנסה מספר השתדלויות כדי להכריח אותך שתחזור המצב לכמות שהיה, וכגון: שהיא תדבר איתך שיחה בחוזק או בכעס "למה את ככה"; או שהיא תנסה לשכנע אותך כמה רשעה את וכו' - אבל בסופו של דבר, אם את תעמדי חזק ותעני להן אותו דבר כל הזמן, שתגיד לה "אני כן מדברת אתך, ואני כאן בשבילך מה שאת  רוצה" ומ"מ את לא תשתפי בשום אופן את רגשותיך לדיבורים, ואז כאשר הן תראנה שכבר אין דבר שיכולות  לעשות לשנות את זה, אז הן מעצמן יבואו לדבר אתך פחות. 

וזה טוב בשבילך, מכיוון שבסופו של דבר את מצגת את עצמך כאלו את נמצאת במצב כמו מקודם, וכאשר הן מפרישות את עצמן ממך, זה עדיין נותן לך את האפשרות שכאשר יבוא זמן ואת תתחזקי, את תוכלי לבנות שוב את הקשר איתן מנקודה שונה, והן לא יסתכלו עליך כאלו שאת נתקת את הקשר הראשוני.

 

ואסיים בברכה, שהקב"ה יתן לך את הכוחות הדרושות לך לעבור את התהליך הזה ולצאת מן ההתקשרות השלילית, ושתזכי להתחזק כשאיפתך הטובה.

 

בברכת שנה טובה,

 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה