חברה והשקפה

האם יש לאדם בחירה?

  • י"ט אלול התשע"ד
אא

שאלה

אחד מעיקרי האמונה זהו שאני מאמין שיש שכר ועונש וברור שהכח המחייב פה זה מחמת שיש לאדם בחירה חופשית ומחמת זה היה לו לבחור אחרת אך במבט מעמיק אני נוכח שאין לאדם שום בחירה א.מחמת שבכל אדם יש ״טבעים״ שונים ומידות שונות ובג״כ פעל מה שפעל ב.״החינוך״ של האדם גם כן קובע המון שיכול ליהיות שיעשה דברים אף על פי שלא מבינים אלא אך ורק בגלל שזה הוטבע בו וא״כ איך שייך להביא לו שכר וכן עונש ג. מחמת מצבים שונים שגרמו לו לעשות זאת. וזה מה שאמרו חז״ל ״אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו״ שלא שייך לדון את האדם, מחמת שדברים שאצלי הם מושכל ראשון אצל חברי זה להיפך מחמת שלא זכה למידה זו או שלא חונך כך וכן הלאה תודה רבה ושתמשיכו לזכות את ישראל אמן.

 

תשובה

שלום וברכה

אמת שכל אדם מלכתחילה מושתל על ידי הבורא בבית מסויים ובצורך חינוך מסויימת ובטבע מסויים שיתן לו את נקודת הפתיחה שלו לבחירה שלו. אולם הקב"ה נותן לכל אדם את הכוחות ואת הכלים להגיע לתכלית שלו בעולם ולשמירת המצוות כראוי וכו'. האדם בבחירתו יכול להתקבע בצורה בה הוא נולד או להשתמש בכחות הנפש שקיבל מאת ה' להתעלות ולהתגבר על הניסיונות ולעדן את טבעיו השונים להשתמש בהם בדרך הנכונה לעבודת ה'.

אין כל ספק שאין אדם יכול לדון את חבירו, אבל מי שדן את האדם במלאת ימיו ושנותיו הוא הבורא ית' והבורא יודע ומכיר את כוחות נפשו של האדם והוא ידון את האדם על מעשיו ועל בחירתו.

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה