שאל את הרב - כללי

איך עובדים על להשליט את המוח לפני הרגש?

  • ט"ז אלול התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום כבוד הרב רציתי לשאול איך עובדים על להשליט את המוח לפני הרגש? האם פשוט לפני שאני מרגישה כל דבר לחשוב או כשאני עושה חשבון נפש ,קודם לראות אם יש טעם להרגיש בכלל להשקיע רגש בזה ואז זה עובד? ועוד שאלה, אני בן אדם שהשם ברא אותי שקשה לי עם חוסר אמת. וקשה לי לפעמים להבין שאנחנו אנשים שונים ואני מצפה הרים וגבעות מהצד השני לא משנה מי זה, אמא או כל אחד שקרוב אליי. ובאותו הרגע שאני רואה משהו חריג אני נסגרת או צובט או כואב לי, כי כשלי מפריע משהו אני ממש קיצונית בזה אני לא יכולה להתנהג לאותו אדם אותו דבר וגם אני מראה לו את זה, כי אני אוהבת שמדברים כל הכל ומלבנים הכל ,וגם כדי להראות שיש סיבה שלא סתם אני לא לגמרי מאה אחוז . אם אפשר עזרה גם בנושא תודה רבה

תשובה

לכבוד השואלת,

 

1. "איך עובדים על להשליט את המוח לפני הרגש? האם פשוט לפני שאני מרגישה כל דבר לחשוב או כשאני עושה חשבון נפש ,קודם לראות אם יש טעם להרגיש בכלל להשקיע רגש בזה ואז זה עובד?"

 

לפי הבנתי, פירושו של "מח שליט על הלב" היינו, דוקא בנוגע לזמן שמזדמן לעשות מעשה: ולמשל, כאשר האדם ניצב מול האפשרות לעשות משהו או שלא לעשות, ורגשתיו דוחפים אותו לעשות, אז ירגיל את עצמו לעצור רגע ולהתבונן בשכלו אם נכון הדבר לעשותו או לא. ואז, אם יראה שאינו נכון על פי השכל לעשות את הדבר, יפעל לפי מוחו והבנתו נגד רגשותיו.

 

2. "קשה לי לפעמים להבין שאנחנו אנשים שונים."

 

לא  אבין למה קשה לך להבין שאנשים נבראו שונים אחד מרעהו; הראיה לזה מדברי חז"ל בגמרא ירושלמי בברכות: כשם שאין פרצופיהם דומים, כך אין דעותיהם שוות. ואני בטוח שבאיזשהו מקום בתוכך שאת גם יודעת ומבינה את זה.

 

3. "באותו הרגע שאני רואה משהו חריג אני נסגרת או צובט או כואב לי, כי כשלי מפריע משהו אני ממש קיצונית בזה".

 

מותר שיכאב לך ההתנהגות של הזולת אם היא התנהגות כזאת שאינה ראויה; אך אסור לך להתנהג בקיצוניות בשום תחום. דבר זה מבואר בפירוש ברמב"ם בהלכות דעות פרק ב', שדרך התורה היא דרך הממוצע והאמצעית ולא קיצונית

 

4. "אני אוהבת שמדברים כל הכל ומלבנים הכל".

 

טוב שאת אוהבת כשאנשים פתוחים, אבל ישנם טיפוסים בעולם שהם לא ככה, וכמו שנזכר לעיל מספר 2. ועל כל פנים, אסור להתנהג בקיצוניות בשום  פעם.

 

בברכה,

 

רב נחום

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה