שאל את הרב - כללי

אני קונה בשר ועוף מהדרין איך אני יכול לדעת שזה באמת מהדרין?

  • י"ד אלול התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב. רציתי לשאול לגבי הכשרויות המהודרות בארץ. במידה ואכן יש בעיה של רמאויות והנושא של הכשרויות אפילו המהודרות ביותר מוטל בספק גדול , בעקבות תחקירים שנעשו ועדויות רבות של גורמים שקשורים לנושא שמעידים שאכן יש בעיה עם הכשרויות, מי נושא באשמה ומי ייתן את הדין בעולם הבא, הרוכשים את הבשר/עוף, הנותני כשרות וכל המעורבים בכך ואו היודעים ולא מגלים, המעלימים עין?או כולם? אנחנו מקפידים לאכול רק מהדרין השאלה היא האם אנחנו באמת אוכלים מהדרין עפ"י כל פסקי ההלכה של הכשרות של הבשר והעופות?תודה ושהשם יעזור לנו.

תשובה

לכבוד השואלת, 

ידוע לך שפעם היו היהודים כל אחד מכין את הבשר למשפחתם בעצמם; ואז כמובן, היה כל אחד יודע בבירור מה מצב הכשרות של הבשר שאוכל.

אמנם על פי הלכות שולחן ערוך,  אין חיוב על כל אחד שיכין הבשר בעצמו למשפחתו, ומותר לו לסמוך בזה על יהודי שני כשר המכין בשר, שאפשר לסמוך על דבריו שהבשר כשר. וזה נקרא בלשון הגמרא: עד אחד נאמן באיסורין.

לכן ברבות העתים, והתחילו יהודים לגור בעיירות גדולות ונפתחו מפעלים להכשרת בשר על פי הלכה - ובמעמדם של משגיחים על הכשרות שבקיאים בהלכות כשרות בשר, התחילו גם לסמוך על זה לבי כשרות הבשר. 

וכן היא ההלכה עד היום, שאם מישהוא קונה בשר עם הכשר של יהודים המוחזקים ככשרים, וכגון, הכשר "קהילה של קהל מחזיקי הדת", הכשר "הרב לנדא -ב"ב", ועוד, שנעשו  באמת כמהדרין עפ"י כל פסקי ההלכה של כשרות הבשר והעופות, אז מותר לו מדינא לסמוך על הכשרות למהדרין, ואין צריך לערער אחריו. 

ואם במקרה באחד הימים יצא תקלה ח"ו, אין נושא באחריות כלפי שמיא זה שאכל וסמך על ההכשר - כי הרי הוא עשה כדין, רק האחריות על אותן שלא עמדו על מלאכתן כראוי, והם ישאו את האשמה וההתחייבות כלפי שמיא בשביל כולם אם באה תקלה על ידיהם. 

ויהי רצון שהקב"ה תמיד ישמרנו מכל טעות ומכשול מעתה ועד עולם.

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה