הלכות ומנהגים

האם אני צריכה לשלם?

  • י"ד אלול התשע"ד
אא

שאלה

בתקופת עבודתי במעון פרטי זה 3 שנים, התבקשתי מגוף ממשלתי חוות דעת עליי מהעבודה. פניתי לאחות של הבוסית שלי שהיא גם אם לילדה בגן, היא במקצועה עו"ד- אם תוכל לכתוב בשבילי ולעשות לי את הטובה הנ"ל. כעת שהתפטרתי מעבודתי וסיום השנה, הבוסית קיבלה רק תשלום חלקי עבור השהות של הילדה בגן. לאחר שביררה לפשר הסכום, ציינה אחותה כי את סכום היתרה 700 ש"ח תגבה מהעובדת שלה עבור ה"שירות" שניתן לה. הבוסית שלי צלצלה אליי וסיפרה לי את השתלשלות האירוע וציינה שתוריד לי את הסכום מהמשכורת. כמובן שהטחתי את התנגדותי בעניין, ואמרתי לה שהיא צריכה לגבות את הסכום על הילדה בגן בנפרד כמו כל ילד אחר בגן. 1.שביקשתי את עזרת העו"ד, לא הוזכר אפילו לרגע שזה ייעשה בתשלום, אלא כטובה אישית, וזאת נענתה בחיוב, וגם לא הזכירה דבר על תשלום. 2.כל השתלשלות בקשת הטובה האישית וכתיבתה נעשתה גלויה בפני אחותה- הבוסית, ובשיתוף פעולה מלא. שאלתי היא: מיהו הגזלן בסיפור????.

תשובה

שלום וברכה

אכתוב הכללים בזה, הכלל הוא שאדם שביקש מחבירו לעשות לו פעולה או לתת לו איזה דבר, והמקבל סבר שהוא טובה או מתנה, אבל הנותן נתכוון ליטול שכר עליה, צריך המקבל לשלם. עוד כלל אם בשעת מעשה גם הנותן היה כונתו לעשות או לתת בחנם, ושוב נמלך ורוצה לבקש שכר אינו יכול לבקש שכר. עוד כלל בסתמא שלא דיברו כלום משכר אלא ביקש פעולה, נאמן הפועל או הנותן לומר שהיה כונתו לבקש שכר.(רמ"א סי' רמ"ו סי"ז).

ולכן בנידון דידן אם היה הוכחה מהדיבורים שדיברו בשעת מעשה או מנסיבות הדברים, שתעשה הפעולה בחנם, ורק עכשיו נמלכה ורוצה לבקש שכר לא מגיע לה כלום, ואפילו הוא מעכב התשלום עבור ילדה בגן, אין הבוסית רשאית לעכב תשלומיה.

אבל אם עשתה סתם ולא היה שום הוכחה שנתכוונה לעשות בחנם, חייבת לשלם לה שכרה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה