שאל את הרב - כללי

מספר שאלות ציונות וסאטמר

  • י"ג אלול התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב יש לי מספר שאלות אשמח אם הרב יענה לי עליהם, שלחתי שאלות אלו דרך המייל ישירות אך לא נעניתי וע"כ אני מנסה בדרך זו: 1. הקב"ה החריב ביהמ"ק כעונש לכ"י במקום להוציא חמתו על כ"י הוציא חמתו על עצים ואבנים - קשה לי להבין מדוע זה נובע מרחמיו שהרי אם היה מחריב את האומה הישראלית לא היה העולם מגיע ליעודו וא"כ מהי התועלת בביהמ"ק? 2. רבינו יונה מונה בחלק השלישי לספרו ש"ת איסורים רבים הנובעים מהתעסקות עם הרשע - מהי ההגדרה לרשע? 3. מה המשמעות של מושב לצים? 4. מהי ההגדרה לפריקת עול? 5. האם טוב יותר לגור במדינה המונהגת ע"י רשעים - ציונים חילוניים - מאשר לגור מחו"ל? מהי ההשקפה של חסידי סאטמר? במה שונים מהם הנטורי קרתא? ומה גרוע כ"כ במעשיהם? תודה רבה

תשובה

 

לכבוד השואלת,

1. כפי שהבנתי, הכונה שהיה "מוציא חמתו על כ"י ח"ו" היינו כפי חטאתם; אבל לא עד כליה ממש ח"ו. אלא שהיו נשארים היהודים שדבקו בהשם ובתורתו, ועל ידם היתה המשך לזרעם של האבות. וכמו שאירע בימי משה רבע"ה, שרצה הקב"ה לכלות בכלל ישראל ח"ו ואמר "ואעשה אותך לגוי גדול".

וע"י שכלה השם את חמתו בעצים ובאבנים, נשארו רוב בנין ומנין של כלל ישראל לפליטה.

 

2. הנה השערי תשובה הגדיר את זה בעצמו בשער ג אות קפט: "העובר על דבריה [של תורה] ומפר מצוותיה".

ולגבי הלכה, החזון איש פסק בימינו שעל פי רוב אין העוברים על דברי תורה היום בבחינת רשעים שמפירים דברי תורה בכונה למרוד, רק שהם בגדר "תינוק שנשבה" - שעדיין לא היה להם האפשרות בימי חייהם לדעת באמת מה הם דברי התורה.

 

3. כך פירש המלבי"ם לתהילים א: "הלצים הם יושבי קרנות אינם פועלים רע, אבל גם לא יעשו טוב - רק רודפים רוח והבל ולצנות ואינם עוסקים בתורה."

4. פירש הרבי עובדיה מברטנורה (פרקי אבות פרק ג משנה ה) : פורק ממנו עול - "האומר קשה עולה של תורה ואיני יכול לסובלה".

 

5. עדיף לגור בארץ ישראל מפני קדושת הארץ. הגמרא (יבמות פב:) אומרת על כך שעדיין קיימת הארץ בקדושתה אפילו בימי הגלות.

 

דעת האדמו"ר מסאטמאר ז"ל מחבר ספר שלש שבועות - שעל פי הגמרא כתובות (קיא.) - שאסור ליהודים לעלות מן הגלות כחומה (פירש רש"י: יחד ביד חזקה) [כלומר, לקחת בחזקה את ארץ ישראל מיד אומות העולם].

 

ה"נטורי קרתא" דולגים בשיטת האדמו"ר מסאטמאר ז"ל הנזכר לעיל, ודעתם כיום שאע"פ שכבר לקחו חילונים מישראל את הארץ בחזקה מיד אומות העולם ושלא לפי הגמרא הנז"ל, הדרך הראוי הוא להפוך את המציאות חזרה למה שהיתה מקודם. זה שונה משיטת שאר החרדים - כולל חסידי סאטמאר היום - שדעתם שלאחר שנוצר מציאות חדשה, יש לפעול לשמירת התורה בתוך המציאות הנוחכית.

הטעות במעשה הנטורי קרתא הוא, כי הם חושבים שהם מצילים נפשות ישראל ע"י שהם מראים לערבים כי זהו רק החילונים הציונים שלקחו את הארץ מהם, ואין זה דעת היהודים הדתיים - ולכן אין להם ללחום או לפגוע ביהודים חרדים. הטעות הוא, שאמונת הערבים מנגד בחלקו לאמונת היהדות, ולכן זה לא רק ענין לקיחת הארץ שיפייס את הערבים באופן נצחי.

 

ויהי רצון שיעזור השם יתברך לכל יהודי ויהודי לצאת מן הגלות הזה במהרה בימינו אמן.

 

בברכה,

רב נחום 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה