שאל את הרב - כללי

כיצד מציבים גבולות לאנשים שהתרגלו לכך שאני כל הזמן מוותרת

  • ח' אלול התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד ערב טוב , רציתי לשאול לגביי דילמה שיש לי בהתנהגות כלפי אחרים על ויתורים למעשה לא פעם ניקלעתי למצב שנפגעתי מאחרים והבלגתי ברוב המקרים אותם אנשים "התרגלו" שאני מבליגה ושותקת או שפשוט אפשר עליי אני לרוב עושה זאת כי אני יודעת שצריך לוותר וכי אני לא אוהבת להיכנס לעימותים השאלה שלי איך אני אמורה להתנהג? האם אני אמורה להציב גבולות בדרך כלשהי ואם כן איך? כי זה דברים שפוגעים בי נורא גם ברמה הריגשית שאלה נוספת באותו הקשר עקב המצב הזה לאחרונה פשוט הפכתי קיצונית בנושא ופשוט התחלתי להעיר על כל דבר שמפריע לי באפן אישי בהתייחסות כלפיי וגם זה לא אפקטיבי כי פתאום נראה לכולם שהשתנתי ולא מבינים מאיפה החוסר סבלנות הזה זה פשוט הצטברות של שנים אני מבולבלת ביחס שלי כלפי אנשים אני ממש צריכה הכוונה בדחיפות תודה רבה

תשובה

לכבוד השואלת, 

הרמב"ם כותב בפרק רביעי משמונה פרקים שיש תכונת הנפש שנקרא "רך לבב".

ושמה בתחילת הפרק הוא מסביר שהדרך הכי טוב והראוי לתיקון המדות הוא דוקא בדרך הממוצע של כל מדה - לא בחוסר השתמשות של מדה מסוימת  ולא ביתר השתמשות של המדה - כי הקצוות האלו שתיהם רע.

א"כ כשיש "יתר רך הלבב" זהו לא טוב, בדיוק כמו שהיינו אומרים שאם אין למישהו בכלל רכות הלב זה היה נחשב לא טוב. 

~~~  

והרמב"ם מסביר שם, שדרך תיקון המדות היינו ע"י עשיית פעולות הנוטים לקצה השני.                              

אם כן, כאשר תחזרי על היסוד הזה, ותדעי בבירור שהמטרה שלך היינו להגיע להשתמשות של רכות הלב דוקא באופן הממוצע, תתחילי לאט לאט (אולי בתדירות של פעם ביומיים) לעשות מעשים שהם לכיוון השני של ההרגשה שלך.

כי הרב יעקב עמדין ז"ל והגאון מווילנא ז"ל  כותבים, שלא טוב לנפש ללכת לקצה השני יותר מידי מהר כי זה יוכל  להזיק.

~~~

ולכן מה שהתחלת לעשות מעשה שהוא בעצם ההיפך ממה שהיית נוהג עד עתה זה טוב; אבל אם הוא מתהפך לגמרי לקצה השני, אז נמצא שאין ההנהגה יותר טובה מן הראשונה - כי זהו ה"קצוות" ששתיהן רעות.

אבל כאשר עושים את זה לאט - וכגון שתעירי רק על דבר אחד שמפריע לך בכל 24 שעות - ולא יותר, ובשאר היום תתנהגי כמו שהיית נוהגת לפני כן, אז זה יגרום כעבור זמן שהתגובה המעשית שאת עושה פעם אחרי פעם  יהפך את הריגשות הפנימיות להיותם יותר ויותר מאוזנים ופחות רגישים במידה יתירה, עד שתגיעי לנקודת הממוצע והטוב בעזרת השם.

בברכה,

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הצבת גבולותהרמב"םויתורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה