שאל את הרב - כללי

אבר מן החי

  • ז' אלול התשע"ד
אא

שאלה

אחת מ7 מצוות בני נוח היא האיסור לאכול אבר מן החי. ראיתי פה באתר טעם לאיסור- שהאדם יהיה בעל רחמים כמו בוראנו. אני לא חס ושלום שואל מכוונה להטיף אבל רק מבקש מכבוד הרב שיישב לי מהו ההבדל בין אכילת אבן מן החי לבין שחיטה כשרה.ברור לי שבשחיטה הכשרה-לבהמה לא כואב אפילו שניה.אבל הגוים רואים את היהודים שוחטים ולא יודע אם הם מעלים בדעתם שזה ציווי אלוקי ואולי הם מעתיקים מאתנו מחוסר ידע.. וחושבים שאם היהודים שוחטים אז גם מותר לשחוט .. 2}מה הסיבה שפרשת השבוע מוזכרת המילה נער {נערה} בלי האות "ה"? תודה לכבוד הרב

תשובה

לכבוד השואלת,  

כך כותב הרמבם (בהלכות מאכלות אסורות פרק ה הלכה א):

מפי השמועה למדו שזה שנאמר בתורה "לא תאכל הנפש, עם הבשר" (דברים יב,כג), לאסור אבר שנחתך מן החי; ועל אבר מן החי נאמר לנוח "אך בשר, בנפשו דמו לא תאכלו" (בראשית ט,ד).

כלומר, איסור אבר מן החי מתכוין למצב שאדם חותך ומפריד חלק מן הבהמה לאוכלו כאשר הבהמה עדיין חיה. משא"כ בשחיטה, דהוי חיתוך בצואר הבהמה הדומה לחבלה ולא חיתוך של הפרש חלק ממנה; ורק אחרי שמתה הבהמה מתוך החיתוך, אז אפשר להפריד את אבריה. 

וברור שדוקא כאשר מפרידים חלק מן הבהמה לאוכלו כאשר הבהמה עדיין חיה, יש בזה אכזריות; מה שאין כן אחרי שהבהמה כבר מתה. ולגבי השחיטה בעצמה, גם אני הבנתי ששחיטה כשרה היא הדרך הכואב הכי פחות לבהמה.

~~~

ראיתי מובא בשם הרב שמשון רפאל הירש ז"ל: ש"כל נער (נערה חס"ר ה"א) שבתורה, יש בכללה גם קטנה."  ונמצאנו למדים, שמדובר בפרשיות אלו אודות נערה כזו הנמצאת עדיין ברשות אביה, שהיא מבת 12 -12.5, וגם שייכים כל דיני הפרשה לאונס את הקטנה (מגיל 3 ומעלה) (כתובות מ:).

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה