נשים

מחיצה באירועים

  • ו' אלול התשע"ד
אא

שאלה

לכבוד הרב, לאחרונה קראתי כתבה במקור חרדי שאומר שאין חובה במחיצה באירועים ובריקודים שהם במעגלים. והם הדגימו את זה בכך שבעבר היה את העניין שבחורות היו רוקדות בכרמים. האם זה נכון שאין חובה במחיצה? כי אני יודעת שיש צורך במחיצה אפילו בישיבה באירוע. דבר נוסף , בקשר לזה שהבחורות היו מחוללות בכרמים והחורים היו בוחרים להם אישה מבניהם , האם אין בזה עניין של חוסר צניעות? תודה

תשובה

לכבוד השואלת,

1. "לאחרונה קראתי כתבה במקור חרדי שאומר שאין חובה במחיצה באירועים ובריקודים שהם במעגלים. והם הדגימו את זה בכך שבעבר היה את העניין שבחורות היו רוקדות בכרמים. האם זה נכון שאין חובה במחיצה?"

לא אדע לאיזה כתבה התכוונת. וזהו פסקו של הרב עובדיה יוסף ז"ל: 

"הדבר ברור כשמש, שבשעה שרוקדים בחתונה, ויש שם נשים שרוקדות, חובה גמורה לשים מחיצה באולם, שתפריד בין ריקודי האנשים לריקודי הנשים. מאחר וריקודי נשים לעיני האנשים הוא איסור גמור ללא צל של ספק" (http://www.halachayomit.co.il/displayRead.asp?ReadID=3065)

ושם מובא שמחלוקת הפוסקים אם צריכים מחיצה בשעת הסעודה. ודעתו ז"ל נוטה לחייב מחיצה גם בשעת הסעודה, אם לא בשעת הדחק גדול עקב מחלוקת, עיין שם.

2.  בקשר לזה שהבחורות היו מחוללות בכרמים והבחורים היו בוחרים להם אישה מבניהם , האם אין בזה עניין של חוסר צניעות?

זה לשון ספר התודעה:

"בימים טובים אלה לא היו צריכים לכך, שכל ישראל גדורים היו מאליהם בגדרי טהרה, צניעות וקדושה מפני קדושת הימים.

לפיכך הלשון במשנה: 'לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכיפורים - שבהן בנות ישראל יוצאות' וכו' ולא היה שם שום חשש כלל, ואילו בשאר ימים טובים, חששו שמא תיפרץ גדר הצניעות ולא היו בנות ישראל יוצאות, אלא כָּל כְּבוּדָה בַת מֶלֶךְ – פְּנִימָה.

ובעוונותינו שחרב בית המקדש ובטלה שמחה של מצוה ונפרצה חומת הטהרה והצניעות, בטלה גם שמחה גדולה וטהורה זו עד שיבָּנה בית המקדש במהרה בימינו". וכך מבואר בתרגום על איכה א' ד' (ד) כל זמן דהוה ירושלם מתבניא סריבו ישראל למיסק לירושלם לאתחזאה קדם יי תלת זמנין בשתא ועל חוביהון דישראל אצטדיאת ירושלם ואתעבידו שבילי ציון אבילן מדלית עאיל בה בזמן מועדיא כל תרעהא צדיין וכהנהא אנחין על די בטילו קורבניא בתולתהא ספדן על די פסקו למיפק בחמשא עשר יומין באב וביומא דכפוריא די הוא בעסרא יומין בתשרי לחינגא בחינוגין אף איהי מריר לבא לחדא.​

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:טו' באבצניעות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה