תורה ומדע

מספר הכוכבים ביקום- מדעי?

  • ה' אלול התשע"ד
אא

שאלה

שלום הרב, בגמרא רשום את המספר הכוכבים שה' ברא ביקום ( מסכת ברכות דף לב ע"ב) המספר שיוצא הוא 1 ו-18 ספרות.רציתי לשאול איך הדבר מסתדר עם המדע- כאשר היום המדע גילה כבר 1 ו 22 ספרות של כוכבים... איך אפשר לישב את הסתירה בין שני הצדדים.. תודה רבה :)

תשובה

שלום וברכה,
 
אני מעתיק לך תשובה שהגבתי בעבר לאתאיסט בנושא זה:
 
הגמרא טוענת שישנם 10 בחזקת 18 כוכבים, ואילו המדע טוען שיש 10 בחזקת 22 כוכבים. כפי שקל לראות, היחסיות שבין המספרים היא לא גדולה (לא מדובר על 10 בחזקת 8 לעומת 10 בחזקת 20), מה שכמובן מפליא מאוד: כיצד בימים בהם לא נראו לעין יותר מ-6000 כוכבים, תיארו חז"ל מספר כל כך אדיר, וכל כך קרוב (יחסית) למספר שגילה המדע רק בימינו באמצעות לווינים שנשלחו לחלל? אפילו בימי גליליאו גליליי לא תיארו עדיין מספר עצום כל כך של כוכבים, ואיש לא יכל אפילו להגות חישוב שיתאר מספר אסטרונומי כל כך גדול. הגמרא היא חלוצה בכך.
האתאיסט כל כך עסוק בזלזול ברבנים ובחז"ל, עד שהוא אפילו לא מבחין בדבר פלא - כי הוא הרי לעולם לא היה מסוגל להעלות בדעתו לפני אלפי שנים מספר גדול כל כך של כוכבים, ואפילו לא כאשר הומצאו הטלסקופים הראשונים.
לגבי רמת הדיוק במספר עצמו, אין בכך קושי רב. הרי מדענים בסך הכל מונים את אור הכוכבים המגיע אלינו מן הכוכבים הפיזיים, והם מודים בעצמם שרבים מן הכוכבים הללו לא קיימים בכלל במציאות, היות ולוקח זמן רב לאור לעבור מרחק אדיר של קילומטרים (ואין זה משנה אם האור נברא במקומו הנוכחי, אם היקום הואץ בבריאתו, או שבאמת חלפו מיליארדי שנים עד אז). המספר שמציג המדע הוא אינו מדוייק ואינו מחוייב המציאות. 
למען האמת, יתכן שגם המספר שמציגה הגמרא לא נועד להיות מדוייק (הרי אם נכונה הטענה שכוכבים נוצרים ומתכלים כל הזמן, המספר לעולם לא יוכל להיות מדוייק). מספר הכוכבים הוא מספר כללי, המתאר את רוב הכוכבים הקיימים ביקום, באופן ודאי ולא רק תיאורטי. המספר שסיפקו חז"ל קרוב עד מאוד למספר הכוכבים האמיתי שיש ביקום, ועל כן דבריהם מפליאים בשיא עוצמתם גם היום.
האתאיסט ממהר לצעוק "שקר, שקר" לגבי הטענה של הרב, לפיה האינציקלופדיה הגיעה למספר שטענו חז"ל, וזאת כאשר האתאיסט בעצמו הודה שמידי כל כמה שנים מגביהים מדענים את מספר הכוכבים בחזקה (מה שאומר שבעבר אכן פורסם המספר שהציגו חז"ל, אלא שמספר זה רק המשיך לגדול מאז למספרים גבוהים יותר, עד שהגיע בימינו ל-10 בחזקת 22).
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה