הלכות ומנהגים

מה פשר זמני ההמתנה בין בשר וחלב?

  • כ"ט אב התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אני וחברי יודעים ומבינים מהתורה כי לאכול בשר וחלב בו בזמן הינו איסור מוחלט. מהנושא הנ''ל נקלענו לסוגיה והיא על זמני ההמתנה בין שני המאכלים. ישנם רבנים שטוענים שצריך X זמן להמתין בין א' ל-ב' ויש האומרים אחרת. שאלתי אליך כבודו הרב היא, לפי מה קבע כל רב את זמני ההמתנה ה"מתאימים"? והאם חוץ מההיבט הבריאותי (הגשמי) ישנה משמעות רוחנית לסוגיית שעות ההמתנה? שאלה זו נובעת מהסיבה שלפי ידיעתי לכל אדם ישנה מערכת עיכול שונה וכך גם מהירות העיכול משתנה בין אדם לאדם... אז איך אדם מודרני כיום אמור להכתיב לעצמו זמני המתנה בין השניים...? אשמח ואעריך מאוד אם אקבל את תשובתך בנושא. תודה רבה, פיני.

תשובה

שלום וברכה

איסור התורה הוא רק שלא לבשל בשר וחלב וכן שלא לאכול בשר וחבל שבושל יחד. חכמים אסרו לאכול בשר וחלב יחד, אף אם לא בושלו יחד כהרחקה לאיסור אכילת הבשר וחלב שבושל יחד והוסיפו לגזור שלא לאכול חלב לאחר בשר אף בזה אחר זה 

חז"ל אסרו לאכול בשר המעורב בחלב אפילו לא בושל יחדיו.

עוד אסרו חז"ל לאכל חלב לאחר בשר מאחר ושמנונית הבשר עולה גם לאחר האכילה וכן מאחר ויש בשר שנתקע בשיניים וכאשר שותים חלב לאחר אכילת בשר נחשב הדבר כאילו אכלנו יחד בשר וחלב.

גזירה זו היא עד שיעבור זמן סעודה אחרת זאת אומרת בזמנם היה נהוג לאכול פעמיים ביום וגזרו שאם אכלו בשר בסעודת הבוקר לא יאכלו חלב עד סעודת הערב, על כך באה המחלוקת מהי זמן סעודה אחרת האם שלושה שעות או שש שעות. להלכה נפסק שיש להמתין שש שעות.

המקובלים מבארים שלכל גזירות חז"ל יש גם טעמים קבליים נוספים ועומקים רבים מלבד הטעם הפשוט שהם גילו לנו.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה