שאל את הרב - כללי

מתי נבראה השמש?

  • כ"ח אב התשע"ד
אא

שאלה

ברצוני להפנות את השאלה לרב דניאל בלס שליט"א. בהמשך לתשובה המעניינת כאן: אם כן מדוע לא נכתב בתורה שכבר ביום הראשון השמש נבראה והרמבן גילה לנו את זה?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
קודם כל, בתורה עצמה כתוב "ויהי אור" עוד לפני בריאת השמש והירח, כך שגם לפי הפשט מבינים שהשמש נבראה קודם לכן, כי היה אור בעולם עוד לפני הופעת גלגל השמש. ובסוף היום הרביעי גם נאמר "והיו לאותות ולמועדים ולימים ולשנים" כדי ללמדנו שמה שנעשה כעת הוא רק תיקון. גם הפועל "עשה" מעיד על תיקון, ולא על בריאה של יש מאין. המושג "ברא" מלמד על בריאה חדשה, אך הביטוי "עשה" פירושו לתקן דבר שכבר קיים. וביצירת השמש והירח כתוב "ויעש" ולא "ברא". כך שגם לפי הפשט הדברים מובנים.
הרמב"ן רק ביאר את הפשט, והמסר שבפשט, ואינו סותר את האמור במקרא. אלא שבימינו מילות התורה רחוקות מאיתנו, ולכן המפרשים עוזרים לנו להבין את הכתוב.
 
חז"ל מסרו לנו שפרשת בראשית לא נאמרה כפשוטה, וטומנת בה הרבה סודות. ויש דרגות בהבנת המקרא, כי ה' לא רצה למסור כל ידע בבת-אחת, ולעיתים פסוק אחד חובן בתוכו ארבע משמעויות ומסרים, ויותר. והתורה מצפינה בתוכה מסרים לחכמים.
 
לפי הפשט - מטרת הפרק היא ללמד אותנו שהכל נעשה על ידי ה', העולם, השמש, הירח, הכוכבים, בעלי החיים, הכל. כדי שלא נאמין לרגע באקראיות.
 
לפי העומק - יש סודות בסדר הבריאה, ואופן הבריאה, ודברים אלה נמסרו במסורת לחכמים, ולכן יש לנו פירושים על הפסוקים.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שמשבריאת העולם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה