חברה והשקפה

מה דעתך על רפורמים ודומיהם?

  • י"א אב התשע"ד
אא

שאלה

דיברתי עם רפורמית והיא טענה שהרפורמה בעצם מפרשת את היהדות בדרך מתאימה להיום ושבעצם כל הדתות עובדות את האלוקים ויש להם אותם סיפורי תנך אך עם דמויות ואמיתות משלהם ואף אחד מאיתנו לא מספיק עליון בשביל להחליט מה טוב ומה לא זה כאילו ה' העביר את עצמו בכל מיני וריאציות לכל מיני דתות כדי שכל אחד יעבוד אותו באמונתו שלו. היא טוענת שמי שהמציא את בתי הכנסת גם כנראה היה רפורמי כי הוא שינה את ההלכה אם עד אז היו אנשים מתפללים בבית המקדש וכשהוא נחרב בנו משו "מודרני יותר" -בית כנסת. ובו החליטו שיש קדושה כל דמויות ההוד כמו דוד המלך ושמשון הגיבור המכבים וכו' היו דמויות שחוץ מהתורה עשו עוד משו כמו לנגן בנבל להיות שר צבא וכו' שאול המלך היתה דמות חזקה מאד ולאו דוקא רבנית מי אמר שצריך לבחור אמת אולי הכל אמת ואתה רק צריך לחור באיזה דרך ללכת? הרגשתי בהסברים שלה שיש טענות אך הן לו עד הסוף האם היהדות עונה על זה?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
אם לא היתה אמת בעולם, אז אלוקים לא היה נותן את התורה לעם ישראל, ומצווה לשמור אותה "לדורותם - ברית עולם".
אם לא היתה אמת בעולם, אז אלוקים לא היה מצווה בתורה על עונשים ועל גזירות על המחללים את מצוותיו.
 
לא ראוי לדבר עם אנשים שמפרשים את התורה כפי רצונם. לרפורמים אין קוים אדומים. יש רפורמים שמאמינים באלוקים ורפורמים שכופרים באלוקים. יש רפורמים שמאמינים בתורה ויש רפורמים שכופרים בתורה. יש רפורמים שמחליטים לשמור שבת ויש רפורמים שמחליטים לחלל שבת. וכך הלאה בכל עניין ועניין.
 
הסיבה שאין דבר שכזה, "רבנים" רפורמים או "רבניות" רפורמיות, הוא מהטעם הזה שאין להם חוקים דתיים. אתה יכול לעשות מה שבא לך, ולהאמין במה שבא לך, ועדיין לכנות את עצמך "רפורמי". אין להם הגדרה דתית שמחייבת אותם.
 
בתי כנסת אינם סותרים את התורה או ההלכה, ולא צריכה בעיה להוסיף מנהגים לחיזוק הדת - הבעיה מתחילה כאשר כופרים בהלכה, מחללים שבת בפרהסיה, מחתנים גברים נגד איסור מפורש בתורה, וכיוצא באלה.
הבעיה היא לא עם "בית הכנסת" הרפורמי, אלא עם כך שהם כופרים במצוות מפורשות בתורה, וסותרים את ההלכה במעשיהם.
 
אין איסור לנגן בנבל או להיות שר צבא. שוב, זה לא סותר את התורה.
מה שכן סותר את התורה - זה לחלל שבת, ולעבור על איסורי עריות שאסורים במפורש בתורה: "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם", "ושמרת את יום השבת לקדשו" וכו'.
 
אני מציע לך לקרוא את החוברת "שיחה גורלית" מתחילה ועד סוף, כי היא מתייחסת בהרחבה לנושא עליו שאלת. חשוב מאוד שתקרא חוברת זו.
נא חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית".
 
ניתן להשיג אותי גם בטלפון 03-6764444
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה