חברה והשקפה

הוכחות מהתורה על כך שהנצחון הוא מלימוד תורה

  • כ"ט תמוז התשע"ד
אא

שאלה

אני מחפשת הוכחות מהתנך על כך שישראל מנצחים עם לימוד התורה וכמו שאמר הרב שלום כהן לא החיל מנצח אלא זה שלומד נדמה לי שיש משהו עם דוד המלך שלא היה יוצא להלחם רק אם היו מתפללים עליו אני צריכה עוד הוכחות כאלה אני יודעת שהן קיימות אך לא יודעת איפה אשמח להכוונה

תשובה

לכבוד השואלת, 

1. במלחמת יהושע לכבוש את הארץ מובא שהגיע אליו מלאך להענישו (ספר יהושע פרק ): ""אמר לו, אמש בטלתם תמיד של בין הערבים ועכשיו בטלתם תלמוד תורה. אמר לו על איזה מהן באת? אמר לו על "עתה באתי" (כלומר, על מה שבטלתם עכשיו תלמוד תוררה). מיד וילן יהושע בלילה ההוא בתוך העמק אמר רבי יוחנן מלמד שלן בעומקה של הלכה" (מגילה ג' ע"א).

והסבר הענין מבואר, כי תוצאות המלחמה תלויות בהתמסרות ללימוד תורה (אחרת למה בא המאך להענישו? למה היה ליהושע לדאוג על שמירת סדרי הלימוד באמצע של מלחמה?). 

2. אמרו חז"ל (סנהדרין מט, א): "אילמלא דוד לא עשה יואב מלחמה; ואילמלא יואב לא עסק דוד בתורה, דכתיב 'ויהי דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו ויואב בן צרויה על הצבא'.

מה טעם דוד 'עשה משפט וצדקה לכל עמו'? משום ד'יואב על הצבא'; ומה טעם 'יואב על הצבא'? משום ד'דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו'".

3.  "א"ר יהושע בן לוי מאי דכתיב (תהלים קכב, ב) עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלם. מי גרם לרגלינו שיעמדו במלחמה? שערי ירושלם שהיו עוסקים בתורה" (מכות י.). 

4.  "אשרי מי שמתחדש ד"ת על פיו וכל מי שמתחדש דברי תורה על פיו דומה כמי שמשמיעין אותו מן השמים ואומר לו כך אמר הקב"ה בני בנה לי בית המדרש ששכר גדול שיש לי באוצרי שלך היא ובשבילך אני מציל את ישראל שנאמר אח"כ יבחר אלקים חדשים אז לחם שערים מגן אם יראה ורומח בארבעים אלף בישראל מכאן אמרו ארבעים אלפים מישראל שנתקבצו יחד ויצאו למלחמה ויש ביניהם זוג אחד תלמידי חכמים דומה להם כאילו אחזו מגן ותריס וחרב פיפיות בידם לכך נאמר מגן אם יראה ורומח בארבעים אלף בישראל" (תנא דבי אליהו רבא פ"י).

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה