שאל את הרב - כללי

מבולבל עם כמה שאלות

  • כ"ז תמוז התשע"ד
אא

שאלה

אני מאוד מבולבל לגבי שבת, עכשיו אני שומר שבת. הלכות המוקצה, מי בעצם החליט שאם אני מפעי למקרר לפני שבת מותר לי להשתמש בו? הרי זה מכשיר חשמל! אם כך, אז למה אסור להשתמש במגהץ שמופעל לפני שבת? אם אני מדליק טלויזיה על מסך שחור כל השבת, מותר לי להסתכל עלייה? הרי גם אם היא מכובת היא על מסך שחור. במה זה שונה? במידה וכן האם מותר לי להסתכל על טלוייזיה דלוקה בשאר צבעים ( כחול,אדום). אם לא במה זה שונה מלמשל נורית שדלוקה מהמזגן, או אור מנר נשמה? תודה על התשובות.

תשובה

לכבוד השואל, 

1. "מי בעצם החליט שאם אני מפעיל למקרר לפני שבת מותר לי להשתמש בו? הרי זה מכשיר חשמל! אם כך, אז למה אסור להשתמש במגהץ שמופעל לפני שבת?"

כעקרון, אם מדליקים מכשיר חשמל מלפני שבת, אין איסור שיהא הולך ונפעל כל השבת, אלא אם כן יש אפשרות שתיגרם איסור של מלאכה אסורה באמצע השבת עצמה.

לכן מקרר מותר; מכיוון שמערכת הקירור עובד כל הזמן בלי שינוי, ואינה נפעלת דוקא ע"י שהאדם פותח את המקרר באמצע השבת ומוציא משהו ממנו. ובמקרה שמערכת הקירור או התיאורה או המאוורר שבמקרר וכדו' נפעל/ת בישירות ע"י פתיחת הדלת באמצע השבת, אסור להשתמש

במקרר כזה בשבת, לפתוח את הדלת או לסוגרו.

לגבי מגהץ, כפי שהבנתי, במגהץ יש בו טרמוסטט, הגורם באופן חשמלי להפעיל פעולות שונות תוך כדי ההשתמשות בו, ואסור.

2. "אם אני מדליק טלויזיה על מסך שחור כל השבת, מותר לי להסתכל עלייה? הרי גם אם היא מכובת היא על מסך שחור. במה זה שונה? במידה וכן האם מותר לי להסתכל על טלוייזיה דלוקה בשאר צבעים ( כחול,אדום)."

 הכלל הוא כנז"ל מספר 1 (כעקרון...), ולכן להשאיר טלויזיה פתוחה ורק להסתכל עליה בשבת, אין בזה איסור דאורייתא. ולא משנה אם בצבע או לא.

אבל הרבה מגדולי הדור אסרו לעשות כן מכיוון שחוויה זו מנכה מן החוויה הרוחנית בשבת, ונוגע לאיסור דרבנן של "עובדין דחול".

3. "אם לא במה זה שונה מלמשל נורית שדלוקה מהמזגן, או אור מנר נשמה? "

הכלל הוא כנז"ל מספר 1 (כעקרון...), ולכן מותרים דברים אל. וכן ליהנות מהמזגן עצמו שמופעל כבר מלפני השבת או שמופעל ע"י שעון שבת, מותר.

בברכה,

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה