שאל את הרב - כללי

קושי בכיבוד הורים...

  • כ"ה תמוז התשע"ד
אא

שאלה

שלום הרב... יש לי משהו שהרבה זמן רציתי להגיד\לכתוב לאדם שלא מכיר אותי (כי מי שמכיר אותי מבין את הסיטואציה) כי הוא יושב לי כמה שנים על הלב. יש לי אבא (ב"ה...) אבל אני אומרת בלשון המעטה:אני לא אוהבת אותו! ואני יסביר למה: הוא נורא מגעיל אלינו בבית, תמיד יש לו בעיות עלינו ועל אמא, הוא ממש בכיין הוא כל הזמן רב עם אמא ומתלונן על האוכל שלה (כי הוא החליט שהוא אוכל אוכל "בריא", אבל הוא ממש שקרן הוא אוכל את כל מה שאמא מכינה בלילה בלי שנדע!) אבל היא שותקת! הוא תמיד רב איתנו ועוקץ אותנו במשפטים שפשוט מעלים את העצבים. דיברתי עם אחותי על זה וגם היא מרגישה ככה. הכי מכעיס אותי איך שהוא יורד על אמא והיא לא מגיבה והיא אמרה לי שכבר אין לה מה לעשות איתו אז היא לא עונה כי זה לא יעזור. והכי אני לא יודעת איך היא מחזיקה מהעמד ונשארת שפויה. אני לפעמים בוכה כיאלו "בישבילה" אבל כואב לי שיש לי אבא כזה! הוא נראה חרדי (פיאות זקן שחור לבן)אבל הוא ממש לא! הוא רואה טלווזיה שועמ שירים חילוניים. נשאר עם החברים שלו מהעבר, כיאלו כמו שאומרים: החליף תחפושת. פעם הוא היה הולך ללמוד קצת תורה בצהריים והיום כבר בכלל לא הוא גם לא מתפלל במניין הוא מתפלל בבית כיאלו יש לזה היתר!! יש מצבים שביום שבת אני לא יושבת עם המשפחה בשולחן לאכול כדי לא לשמוע אותו ואת המשפטים שלו כי אני יודעת שאני יכעס ויקום בסוף מהשולחן ואני לא רוצה לכעוס בשבת אז אני מהתחלה לא יושבת. אני מצטערת שזה כזה מכתב ארוך ומנוסח בצורה מגעילה ונראית! אבל זה מה שאני מרגישה וזה מה שאני חווה יום יום. יש ימים שאני שומרת בפנים ויש ימים שאני מתפרצת כי הוא פשוט מעצבן וחושב שכולם נגדו. אני יודעת שזה חוסר כיבוד הורים אבל אם הייתה במקומי גם אתה היית מתפרץ. אני חייבת עצה אני לא יכולה להישאר ככה לפעמים בא לי לעזוב את הבית! זה גם גורם לי לפחד מלהתחתן שלא יהיה לי בית כמו שיש לנו ושלא יהיה לי בעל כמו אבא שלי! אני מפחדת! תעזור לי! אני באמת רושמת בדמעות! (באמת סליחה על האורך!!!) חן.

תשובה

לכבוד השואלת, 

קשה לשמוע על מצבך. 

קודם מגיע לך מחמאה - שזה טוב מאד שאת כותבת את המכתב הזה ונתת ביטוי לגשותיך האמיתיות. כי אין רוצונו של הקב"ה  שבן אדם יסבול ויתאפק (וזה ג"כ יכול לגרום כל מיני  בעיות אחרות אח"כ), אלא רצונו יתברך שהאדם כן יגיב ויבטא את עצמו למי שהוא מרגיש שישמע ויבין אותו. 

לגבי עיקר הענין שכתבת עליו והיחס לאביך, מה שאת צריכה לדעת, היינו,  שרצונו יתברך שכל יהודי יגיע בחייו האישיים שלו לידי איזון בכל חלקי חייו.

אנחנו אומרים בתפלה אודות התורה: "כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו" (משלי ד-ב) שפירושו היא: שהתורה מלמדנו אותנו לקח האיך להגיע ל"טוב"; ופירש הרמב"ם (שמונה פרקים, תחילת פרק רביעי) ש"טוב" פירושו: הדרך האמצעי והמאוזנת. ונמצא שכל התורה ומצוותיה מוליכות אותנו ל"מקום טוב" בחיינו, כלומר, למקום של איזון בכל חלקי חיינו.

ומי ששומר תורה ומצוות, אבל עדיין ישנם חלקים בחייו שהוא מתנהג בהם בקיצוניות, הרי שעדיין לא הגיע לתכלית שהתורה והמצוות אמורים לעזור לו להגיע אליה. 

והנה זה ידוע לך, שאין התורה "תרופה אוטומטית"; כלומר, אין אדם בעולם שקם בוקר אחד ואומר "אני אוהב תורה, אני מחליט לשמור את התורה", ובן רגע כבר הוא נעשה בן אדם מתוקן ומאוזן. אלא דרוש לזה עבודה והתאמצות רבה בתיקון המידות מצד האדם עצמו.

ואם האדם אינו משקיע התאמצות אמיתית, או אפילו אם כבר השקיע פעם התאמצות אמיתית אבל הוא לא המשיך בזה עד שהגיע לתכלית, אז הוא ישאר אותו אדם כמו שהיה מלפני כן. זאת אומרת, הוא ימשיך לנהוג באותו קיצוניות כמו שהיה נוהג מקודם שבא לקיום התורה באופן רציני; וזה, אע"פ שהוא אומר בפיו והוא נראה מבחוץ שהוא שומר תורה ומצוות. 

אם כן בנוגע לאביך, ברור מתוך מה שכתבת, שיתכן אשר אביך עדיין לא נשתנה לגמרי בפנימיותו כמו שדרוש על פי תורה - דהיינו שעדיין לא הגיע לאיזון בכל חלקי חייו, ולכן הוא עדיין נוהג בקיצוניות בהרבה חלקים מחייו, ואע"פ שהוא מקיים את מעשה התורה והמצוות. 

ולכן אין שום חסרון במה שאת מרגישה ש"אין את אוהבת אותו" - והכונה בזה, שאין את אוהבת את ההתנהגות שלו; וזה מותר לך, הואיל ואין ההתנהגות שלו מאוזנת ומתקבלת על לב כל אדם, אלא יש בה משום התנהגות קיצונית שכל אדם סולד ממנו באופן טבעי.

ויתכן שגם עקב ההתנהגות הקיצונית, נגרם בבית מצב של חוסר איזון גם בין האבא והאמא, וכמו שכתבת; וממילא קשה לך לראות גם את המצב שעובר על האמא. ומותר לך להרגיש ככה, כי באמת קשה מצב של קיצוניות בבית, ועל פי תורה אין זה דבר שצריכים להתפשר לקבל; באמת הבית צריך להיות מאוזן בכדי שתשרה בה אוירא נעימה. ולכן מותר לך להרגיש צער ובכיה בשביל מצבה.

אבל מה שאת צריכה ליזהר, שלא להרגיש כאב על עצמך "שיש לך אבא כזה". כי ההחלטות בחיים וההתנהגות של אביך אינם דברים שהם בכוחך או בידך לשנות. כל אחד יש לו את הבחירה החפשית שלו ואת ההשגחה הפרטית שלו. ההתנהגות שאת אינה אוהבת והדרך אשר בחר בו אביך בחייו, אינם שייכים לך ואינם אחריותך. אבל זה שהאבא הזו נתן לך הקב"ה להיות האבא שלך, זה הכל ההשגחה פרטית לגבך, וזהו בדיוק האבא שאת צריכה  בכדי להיות האדם הכי טוב בחיים שאת תוכלי להיות. ולכן אין לך להצטער על שיש לך אבא  "כזה",  רק יש להודות להשם על כל מה שהוא נתן - כי מוכרח שיש לאביך מדות מיוחדות בעצם שהם באמת טובות, שאולי אינם מתבטאים ככל הצורך בהתנהגות החיצונית - אבל מתוך אותם מידות הטובות יש משהו שגם עיצב את האישיות שלך להיות מה שהיא.

ולכן אין לך לפחד ג"כ,  שמא בביתך שתבני בעזרת השם בשעה טובה ומוצלחת,  שמא יחול ח"ו אותו מצב כמו אצל ההורים: כי אצל הוריך אין לך את האפשרות לשנות כלום, המצב שלהם זהו ההשגחה שלהם. אבל כשזה יבוא לידי בניית הבית שלך, שזה תלוי כבר בהשגחה שלך והבחירות שלך בחיים - את כבר תעמדי על המשמר שביתך תתנהל בעזרת השם על פי תורה ובאופן מאוזן - גם בהתנהגות שבין ההורים עצמם , וגם בהתנהגות כלפי הילדים, אם ירצה השם; ואין צורך שביתך יתראה אפילו כצל ממה שנראה אצל הוריך.

~~~

והפסיעה הראשונה לייסד בית שמאוזן על פי תורה, זהו שבבוא הזמן לשידוכין. את תתפללי להשם, ותלכי במתינות וביישוב הדעת, ותבחרי בעזרת השם בחור כזה עם יראת שמים שאת רואה עליו שבעיקר - הוא בן אדם מאוזן בחלקי חייו:  האיך שהוא מתיחס להשם ולקיום המצוות, האיך שהוא מתיחס לאחרים, והאיך שהוא מתיחס לעצמו ולאחריות פרנסת ביתו, וכו'. 

~~~

ולכן גם כן אל תצטערי שלפעמים את לא הולכת לשולחן שבת כעת - כי במצב שלך הנוכחי, יתכן שזהו האיזון הדרוש לך וזה מה שהשם רוצה - שלא להפסיד את האוירא החיובית של שבת.

וכן אל תחשבי שרגשותיך הם חוסר כיבוד הורים,  כי מותר להרגיש התרחקות מהנהגה קיצונית, שזהו תגובה טבעית, וכנזכר לעיל.

וזה שאת מרגישה עצבנית, ומתפרצת, ובוכה, זה הכל משום שאת כן מזדהה אם המצב ה"נומלי" המאוזן, וכואב לך להיות במצב הקיצוני.

~~~

ומה שצריך לתת לך חיזוק, זהו הידיעה שאת לא תשארי במצב הזה לעולם; אלא יבוא יום ואת תוכלי לבנות את הבית שלך עם החתן שלך

בעזרת השם, ואז תוכלי למצוא את האיזון הנכון שלכם.   

ואסיים בברכה, שיתן לך הקב"ה את הכח לעמוד במצב הנוכחי, ושתזכי להגיע לזמן שאת תוכלי להקים את ביתך בתוך הכלל ישראל, עם חתן ירא שמים, בעל תורה ובעל מדות טובות; ובזכות כל מה שעובר עליך, יפצך הקב"ה בבוא הזמן שתזכי למצוא חתן כזו שאפילו לא חלמת על בן אדם כזה.

בברכה,

רב נחום

 

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה