שבת

מה זה עירוב בשבת

  • כ"ה תמוז התשע"ד
אא

שאלה

בכל ערב שבת, ניתן לקחת מבית הכנסת שבו אני מתפלל עלונים לקריאה,הקשורים בד"כ לפרשת השבוע (לפעמים אפילו יש את העלונים המצוינים של "הידברות"). בתחתית כמה מהעלונים,מצוין "אין לטלטל את העלון במקום שאין בו עירוב". אשמח לקבל הסבר על ההוראה הזו. כלומר,אני מכיר עירוב שעושים בחגים,אבל עירוב של שבת, איני מבין מה הכוונה. אשמח לקבל תשובה בנושא. תודה :)

תשובה

שלום וברכה

אכתוב בקיצור את יסוד הדברים.

39 מלאכות נאסרו עלינו בשבת ואחד מהם היא להוציא מרשות לרשות דהיינו שאסור להוציא שום דבר מרשות היחיד לרשות הרבים. 

רשות היחיד היא רשות של אדם פרטי המוקפת מחיצות כדוגמת בית פרטי חצר פרטית. רשות הרבים הכוונה היא רחוב רחב לפחות כ9-10 מטר והוא פתוח לגמרי משני צדדיו, וכן שיעברו בו 600000 ביום, ולדעת הספרדים אין צורך שיעברו 600000.

כל שאר הרחובות אינם בגדר רשות הרבים ועל כן אין איסור תורה להוציא לתוכם. אולם חכמים אסרו כל מקום שרבים מצויים בו שיהיה דינו כרשות הרבים. כמו כן כל חצר שיש בו כמה שכנים שותפים אין דינו כרשות היחיד גמורה ואסור להוציא מהבית לחצר המשותפת וכנ"ל חדר מדרגות.

מאחר וכיום לא מצוי רשות הרבים , אין איסור טילטול מן התורה אולם בכל זאת אסור לטלטל מדרבנן כדלעיל אבל חכמים נתנו פיתרון איך לטלטל במקומות שיש בהם איסור מדרבנן פתרונות אלו קרויים עירוב.

הפיתרון הוא להקיף את  כל העיר בצורה של פתח דהיינו שני עמודים וחוט מעליהם וכך זה נראה כאילו כל העיר מוקפת במחיצה ואינה פרוצה לגמרי ודינה כחצר המשותפת.

אף בחצר המשותפת יש איסור טילטול כדלעיל אולם חכמים אמרו שאם כל השכנים משותפים בלחם אחד אין הם נחשבים אלא כמשפחה אחת, על כן המעוצה הדתית /הרב המקומי, מקנה לכל בני העיר מצות וכך מותר לטלטל.

אולם בחו"ל ברוב המקומות וכן מיעוט מקומות בארץ אין עירוב ואסור להוציא כל חפץ לרחוב או לחדר מדרגות ואף בחדר מדרגות עצמו אסור לטלטל יותר מארבע אמות - כשני מטר דברים המצויים ברחוב.

בברכה,

בנימין שמואלי

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה