תפילה וברכות

ברכה אחרונה- מספר שאלות-

  • כ"ג תמוז התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, רציתי לשאול כמה שאלות בנוגע לברכה אחרונה שאני ממש מתבלבלת בנוגע אליה ואני ממש חייבת סדר בבלגן: 1) ברור לי עניין הכמות שחייב לאכול כזית כדי לברך ברכה אחרונה,אך התנאי השני של הזמן לא ברור לי אני יודעת שאומרים עד 4 דקות צריך לברך הכוונה שלא מברכים אם אוכלים את האוכל יותר ממשך 4דקות? כי גם יש עניין שמותר גם לברך עד 72 דקות או אחרי שמתעכל האוכל אז זה סותר לי אחד את השני ומאוד מבלבל ולא הבנתי כ"כ במה מדובר .גם אצלנו בערבי שבת כשאוכלים ארוחת שבת זו ארוחה מאוד גדולה עם הרבה תבשילים ומדברים בין לבין ורק אחרי זה (ואפילו אחרי הקינוח) מברכים את ברכת המזון אז זה פסול? 2)ובנוגע לשתייה-לא ברור לי העניין של התנאי לברכה אחרונה קראתי מישהו שהסביר שחייב לשתות "בבת אחת" הכוונה בשלוק אחד? מהר? כי רוב האנשים לא שותים שתייה בשלוק אחד זה גם לא כ"כ אפשרי מבחינה גופנית(כנראה לא הבנתי נכון) . אם אני שותה אייס קפה או מילקשייק (שכמובן שהם יותר מרביעית)שנוהגים לשתות לאט בבית קפה אז צריך לברך ברכה אחרונה? 3)האם מברכים ברכה ראשונה ואחרונה על מים? ומה קורה שאני באמצע פעילות גופנית (כששותים תוך כדי מים)צריך לברך בסוף ברכה אחרונה על מים. תודה רבה מראש! מעריכה את כול הסבלנות שאתם עונים תמיד.

תשובה

לכבוד השואלת, 

1א."הכוונה שלא מברכים אם אוכלים את האוכל יותר ממשך 4דקות?"

או לא מברכים ברכה אחרונה, או אוכלים שוב מאותו אוכל הנשאר את כמות האוכל של כזית בתוך השיעור של זמן (אם לא הסחת דעת), ואז אפשר לברך ברכה אחרונה.

ב. "גם יש עניין שמותר גם לברך עד 72 דקות או אחרי שמתעכל האוכל."

הענין הזה מדבר בבן אדם שכבר אכל את הכשיעור לברכה אחרונה בתוך הזמן של 4 דקות, ואח"כ המתין משום מה מלברך את הברכה אחרונה . עד 72 דקות עדיין יוכל לברך כי מקובל אצלינו שבשיעור כה מועט של זמן עדיין לא נתעכל לגמרי מה שאכל מן הבטן, והוא עדיין נהנה משביעות המאכל - ולכן יכול עדיין לברך. אבל לא יוכל לברך אם נתעכל לגמרי האוכל ואזל כבר רגשת השובע.

ג. "גם אצלנו בערבי שבת כשאוכלים ארוחת שבת זו ארוחה מאוד גדולה עם הרבה תבשילים ומדברים בין לבין ורק אחרי זה (ואפילו אחרי הקינוח) מברכים את ברכת המזון אז זה פסול?"

זה בסדר, וזה לשון המשנה ברורה סימן קפד: "אבל אם היה הכל במשך סעודה אחת, כגון מה שרגילין בסעודות גדולות שיושבין כמה וכמה שעות ולפעמים יש שיעור עיכול מאכילת פת שאכלו בתחלה, אעפ"כ יוכלו לברך לבסוף ברכת המזון, כיון דבתוך משך הזה אוכלין פרפראות וכיסנין ושותין, הכל סעודה אחת היא וכלא נתעכל מזון הראשון דמי."

2א. "ובנוגע לשתייה-לא ברור לי העניין של התנאי לברכה אחרונה קראתי מישהו שהסביר שחייב לשתות "בבת אחת" הכוונה בשלוק אחד? "

בבת אחת, פירושה, כדרך שבני אדם שותים את השיעור [שהוא רביעית לברכה אחרונה על שתייה], שבדרך כלל אנשים שותים את בשני שלוק.

ב. "אם אני שותה אייס קפה או מילקשייק (שכמובן שהם יותר מרביעית)שנוהגים לשתות לאט בבית קפה אז צריך לברך ברכה אחרונה? "

יש להשאיר שיעור רביעית בסוף לפני שגומרים את הכוס, ולתת לו להתחמם קצת עד שתוכלי לשתות את השיעור שנשאר של רביעית בשני שלוק, ואז תוכלי לברך ברכה אחרונה.

3א. "האם מברכים ברכה ראשונה ואחרונה על מים?"

אם המים באים לרוות צימאון, כן - גם ברכה ראשונה וגם ברכה אחרונה. אם המים רק באים למלא צורך טכני, וכמו מי ששותה מים כי הוא מרגיש חנוק ויבשות יתר בגרון, ובאמת אין לו שום הנאה מן המים עצמם - אין צריך לברך לא לפני ולא לאחרי.

 ב. "ומה קורה שאני באמצע פעילות גופנית (כששותים תוך כדי מים)."

תלוי באותו כלל הנזכר לעיל, 3א; אם יש לך הנאה מן המים, את חייבת לברך ברכה ראשונה (אולי תברכי על המים קודם שאת מתחילה את הפעילות), ואם את שותה שיעור רביעית בתוך הזמן של שתיית רביעית וכנזכר לעיל 2א, אז את חייבת בברכה אחרונה אח"כ.

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה