שאל את הרב - כללי

18 דקות ותפילה

  • כ"ב תמוז התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב! רציתי לשאול שתי שאלות בבקשה. 1.אמרו לי שלאחר כניסת השבת יש 18 דקות שבהם מותר עדיין לעשות מלאכות..רציתי לשאול אם זה נכון, ואם כן למי הן תקפות ומה מותר לעשות בהן? 2. השנה ברוך ה' התחזקתי מאוד ולקחתי על עצמי הרבה דברים.. אחד מהם זה תפילה אחת ביום. אך עכשיו במסגרת החופש הגדול קשה לי מאוד להקפיד על התפילות. את האמת זה בעיקר מרוב עצלנות. מה אפשר לעשות וכיצד להתחזק בעניין זה? תודה רבה.

תשובה

לכבוד השואלת, 

1. אינו  מדוייק. אין 18 דקות לאחר כניסת השבת שבהם מותר עדיין לעשות מלאכה אלא

מזמן הדלקת נרות יש 18 דקות עד השקיעה של השמש שעדיין כולם יכולים לעשות את הכל - אם עדיין לא קבלו שבת - הואיל והשבת בעצם רק מתחיל מזמן שקיעת השמש. 

אבל אם את מדליקה נרות, אז אשה כשמדליקה נרות,  מקבלת אוטומטית על עצמה את השבת בהדלקתה; אז יאסר לך כבר לעשות את הכל - אלא אם כן את תעשי תנאי בפירוש שאין את מקבלת עכשיו את השבת בהדלקתך, רק אח"כ לפני השקיעה. 

[לידיעה: בירושלים והסביבה, הדלקת נרות שונה משאר מקומות שבעולם, והיא נעשית 40 דקות קודם השקיעה.]

[עוד לידיעה: אפילו למי שלא קיבלה שבת בהדלקתה, אין לעשות מלאכה ממש ל18 דקות שלימות עד השקיעה, כי ישנה מצוה מן התורה שכל אחד ואחת יקבל את השבת קצת מוקדם לשקיעה עצמה - ואפילו דקה או שתיים לפני כן. לכן ליתר דיוק, ישנם רק 16 או 17 דקות שעדיין אפשר לעשות מלאכה אחר זמן הדלקת נרות למי שהיא עדיין לא קיבלה שבת בהדלקתה.

2. עצה להמשיך בתפלה בזמן החופש כאשר קשה, היינו, שתגידי ברכות השחר כל בוקר ואח"כ תתפללי בימים אלו כפי שיטת הרמבם; דהיינו, שכל 24 שעות, תאמרי לפחות פעם אחת: 1)דברי שבח להשם; 2)בקשה מאת השם [או בשבת שלא אומרים בקשות פרטיות על ענינים גשמיים, אז תתפללי לזכות לטהרת הלב לעבוד את השם]; ו3)דברי הודאה ותודה להשם. ואין לזה זמן מסויים, ולא צריך להיות בנוסח מסויים, ומותר להביע את זה במילים ובשפה שלך. וזה לא יקח לך הרבה זמן, וגם אינו דבר קשה. 

ובזכות המשך תפילותיך בכל יום, אז כאשר תחזרי ללימודים תוכלי להרגיש טעם בתפילותייך ביתר שאת בעזרת השם .

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה