חברה והשקפה

האם צריך להיות טבעוני?

  • כ"א תמוז התשע"ד
אא

שאלה

שלום לרב! היום הרבה מדברים על להיות טבעוני כלומר לא לאכול בשר, עוף , דגים, ביצים, חלב וכו', כיוון שזו התעללות בבעלי חיים, בייחוד במהלך שחיטת הבהמות והעופות.

גם הבנתי שהקב'ה בבריאת העולם אסר על אדם הראשון לאכול בשר, אלא רק מה שצומח, ומימי נוח, כשבני האדם חטאו, רק אז ה' התיר לאכול בשר. זה כביכול לא מלחתחילה, אלא רק כיוון שכביכול הרים ידיים מבני האדם.

אז האם להיות טבעוני? מה דעת התורה בעניין ההלכתי ומה ההשקפה וההסתכלות הנכונה בעניין? תודה.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
לפי מה שבדקתי, הכשרויות החרדיות מקפידות הרבה יותר על צער בעלי חיים, כי הן אוסרות מומים מכל סוג - מה שלא מאפשר התעללות בבעלי חיים (אפילו צמא יכול להוביל להצטמקות של הקיבה בעופות, ולאסור אותן לאכילה).
 
לגבי שאלתך,
עלינו להתנהג כפי שמורים לנו גדולי ישראל.
עצם העובדה שגדולי ישראל בימינו אינם צמחוניים, ואינם מורים לתלמידיהם להיות צמחוניים, פירושה שאין זה מה שה' דורש מאיתנו כיום.
 
ותשובה שכתבתי במקום אחר:
 
התורה מלמדת אותנו שהבשר היא תאווה אנושית שהבורא טבע בבני האדם, וככזו היא חלק בלתי נפרד מהטבע האנושי (חז"ל לא הסכימו לגזור איסור על אכילת הבשר מכיוון שאין נותנים גזירה לציבור אלא אם רובו יכול לעמוד בה!), מכיוון שהבורא טבע באדם את ההנאה הגדולה מאכילת בשר, הוא יתברך גם מסר לנו אילו בעלי חיים מותר ואסור לאכול (כך לדוגמה, היהדות אוסרת לאכול את כל סוגי בעלי החיים האינטליגנטיים כמו הדולפינים, החזירים, הכלבים וכו'), וכן היהדות מלמדת באיזו דרך מותר ואסור להרוג בעלי חיים, כדי שיהיו מותרים באכילה.
 
גארי יורופסקי מזלזל בניצולי השואה, ומשווה בני אדם לבהמות. לטענתו אתה רוצח, אפילו אם תהיה צמחוני שאוכל רק ביצת עין או קציצת גבינה, שלא נדבר על אכילת דגים. גארי הוא אדם קיצוני שלא חושש להשתמש באלימות. הוא גם מסלף עובדות ונתונים בכל הרצאותיו, ולכן לא ראוי להקשיב לדבריו (כך לדוגמה, הוא ינסה להגעיל את הצופים בטענה שהביצים שאנו אוכלים מגיעים מהמחזור של תרנגולות, כאשר לתרנגולות אין בכלל רחם!). רוב מעשי ההתעללות האיומים שהוא מראה נעשים במשחטות לא כשרות באמריקה.
כמו כן הוא טוען שבעלי חיים מרגישים בדיוק כמו בני אדם, וזה כלל לא נכון. אמנם יש לבעלי חיים רגשות (ולכן גם אסור לצער בעלי חיים לפי ההלכה), אך בעלי חיים אינם סובלים כמו בני אדם. דוגמאות: בשונה מבני האדם, בעלי החיים כלל אינם נגעלים מלכלוך או סירחון. ואינם מבחינים בריח רע. בהמות מטבען מצטופפות בקבוצות דחוסות גם בטבע. בהמות מטבען יושבות במקום אחד במשך שבועות וימים, ומטבען אינם חשים שיעמום. בעלי חיים אינם מתאבלים (גם הסרטון על הקופה המתאבלת ביוטיוב היה עובדה מסולפת).
 
כל עוד אתה מקיים את דרישות ההלכה, אתה עושה את הדבר הנכון, ואינך צריך לחוש נקיפות מצפון. גדולים וצדיקים ממני וממך אכלו בשר כשר, ולא נמנעו מאכילת בשר בשבתות וסעודות מצווה
 
יש ברשותי מידע רב על צמחונות ויהדות. אם תרצה, בקש ואשלח לך מידע נוסף.
 
בברכה,
דניאל בלס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה