שאל את הרב - כללי

אלעד. שמעיה 30/3

  • י"ב תמוז התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. רציתי לשאול אותך שאלה. והיא- אדם צריך ליתחתן ולקיים את מצוות פרו ורבו, שלפי בית הלל זה בן ובת, וזה נלמד "וזכר ונקבה בראם"(ספר בראשית). וחוץ ממצווה זו יש גם מצוות "ישוב העולם" שהקב"ה חפץ ורוצה שניישב את העולם ונפתח אותו. ולכן יש כל מיני דעות של רבנים לדוגמה הרמב"ם אם אני לא טועה ועוד... שאומרים שאם יש לאדם כוח ימשיך להביא ילדים, וכל המביא נפש כאילו בנה עולם. ואדם גם בצעירותו יתחתן וגם בזיקנותו. בקיצור לומדים שחוץ מהמצווה עצמה יש עוד מצווה- "ישוב העולם". אז אם הק"בה רוצה שניישב את העולם וכו'.. ונביא עוד ילדים חוץ מהמצווה עצמה אז למה הק"בה גם לוקח את האנשים בחזרה?הוא יכול להגדיל את כדור הארץ ולמתוח אותו. הרי הוא חפץ ביישוב הארץ. אשמח מאוד אם תענה לי. תודה רבה ושבת שלום.

תשובה

לכבוד השואל, 

איתא גמרא יבמות: אין בן דוד בא עד שיכלו כל הנשמות שבגוף (יבמות סב.). 

ופירשו הספרים הקדושים, שישנו למעלה אוצר נשמות, וכל נשמה ונשמה ממנו צריך לרדת לעולם הזה כדי לפעול את תיקונו, וכאשר נזכה וכל נשמה יתקן את עצמו, אז תהיה סיום לגלות ותבוא הגאולה השלמה.

נמצא שכל נשמה צריכה להגיע לעולם בשביל תיקון הפרטי שלו. וא"כ זהו הכונה של "לא לתהו יצרה" - שחייבים יהודים בעולם הזה להמשיך בהשתדלותם בכדי להביא עוד נשמות הצריכות להשלים את תיקונן לעולם הזה. 

אמנם כאשר הקב"ה לוקח נשמה מן העולם הזה ח"ו, פירושו של דבר, היינו להיפך:  שהקב"ה רואה שהנשמה הזו כבר השלימה את תיקונו של חייו.

ונמצא שאין הכונה של "לא לתהו בראה, לשבת יצרה", שהקב"ה רוצה ב"יישובו של עולם" - ליישב את העולם בגשמיות; שאלמלי כן, אז היה הקב"ה מניח לכל מי שבא לעולם להישאר - (וכמו שהזכרת בקושייתך).

אלא הכונה במה שהקב"ה רוצה ב"יישובו של עולם", היינו, לתת את האפשרות של תיקון לכל הנשמות, לשיוכלו לרדת בעולם הזה בתוך גוף. ולכן צוונו הקב"ה להמשיך בהשתדלותינו  של הבאת נשמות לעולם - ואפילו לאחר שכבר קיים האדם את מצוות "פרו ורבו". 

בברכה, 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה