אמונה

כיצד ניתן לשבר את המידות הקלוקלות?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני חוזר בתשובה המון זמן ואני לא מצליך לעבוד על המידות שלי. אני כועס הרבה אני נילחם באישתי שתחזור בתשובה הייצר הרע מפרק אותי לגורמים אני יודע מה דרך האמת אבל אני לא מצליאך להגיע לשלמות בתשובה החלום החי גדול שלי זה לשבת ולילמוד תורה אבל איך עוסים את זה ? אני 6 שנים בתשובה אים המון עליות וירידות אני לא עיקבי אני תמיד נופל ואחרי כל נפילה יש לי חרטה עמוקה שמלובת בצער גדול זה פשות לא הולך לי ועל כל עברה שאני עושה אני מיצתער מחדש אבל לא עובר זמן ואני שוב נופל לידיים של הייצר הרע.החלום שלי זה להגיע לגאולה הגדולה וליראות משיח אבל קתוב בגמרה שרק מי שאיתן עול צוורו לתשובה איזקה ליראות משיח ומי שלא אז יובד.עול הקבנה הקול בלי יוצה מהכלל.אני חזק בלדבר תורה אבל לא בלבצע אותה.אני מיתחנן תנו לי שיתה איך להפיל את הייצר הרע ואייך להגיע למצב שאני מחזיר את אישתי בתשובה בלי לחץ ובלי עצבים.אני מאוד מפחד הזמן שלנו קצר והמלכה מרובה אני לא רוצה לפספס את הרכבת האחרונה יש לי המון מה לתת רחשתי ידע .אבל ידע בלי מידות טובות לא שווה כלום.אני מקווה שהקדוש ברוך הוא יעזור לי דרקחם לקבל עצה או דרך נחונה לעבודת השם .קי אני יודע שאין כלום בלי תורה ואני ניסיתי הכל שהאיתי חילוני.נשים.סמים.בילואים.אפילו בתיי סוהר.אבל רק במקום אחד יש לי נחת וסיפוק בתשובה אני לא רוצה כלום לא כבוד ולא קסף ולא שום דבר אחר חוץ מהשם איתברך רק אותו אני רוצה אבל אני לא מצליך להגיע לאן שאני רוצה הייצר עושה מימני צחוק הוא מישתלת עליי ואני נופל לרשת שלו.מקווה לקבל תשובה

תשובה

בס"ד שלום לך ניסן היקר!

אנסה לענות לך בע"ה לפי סדר השאלות:

כמו במלחמה כדי להצליח יש את הכלל של 'הכר את האויב' גם במלחמה עם  היצר צריך לדעת איך להילחם בו. יש לך שאיפות טובות ובע"ה תצליח רק כדי שתדע איך להילחם, ואיך באמת ?

כלל ראשון הוא, אנחנו לא אמורים לנצח ולכופף את היצר אנחנו חייבים להילחם, עצם המלחמה היא רצון הבורא, הקב"ה רוצה שנילחם בשבילו ומעצם המלחמה יש לו נחת רוח, לקצור הצלחות זה בצבא אבל לא ברוחניות. ולכן כל המושג של דרישת שלימות ולהצליח תמיד היא דרישה מצד היצר, תפקידנו הוא להילחם, התפקיד זה לא להגיע לשלימות לא זו המטרה, אם השגת את השלימות זה כבר בונוס.

על הנפילות שיש לך הרי כתוב בספר משלי שבע יפול צדיק וקם, ויש מסבירים פסוק זה שהדרך כדי להיות צדיק זה רק דרך הנפילות ובכל זאת קמים כך גודלים הרי שאין לך להישבר, כי הנפילות זה חלק מהתהליך ורק ככה אנו מתקדמים, אתה בכיוון הנכון. אחד הצדיקים התבטא פעם על החפץ חיים ואמר מי יודע כמה מעידות ונפילות היה לח"ח עד שהגיע לאן שהגיע.

זה שאתה מצטער, פה מצליח היצר ללכוד אותך כי הרי הוא לא רוצה את העבירה הוא רוצה את העצבות והתוצאות שיוצא אחרי העבירה, ולכן אל תיתן לו את זה, נפלת ! על זה נאמר שבע יפול צדיק וקם, תמשיך אל תסתובב אחורה, לגבי המידות כדאי שתלמד בספרי מוסר כגון מסילת ישרים ארחות צדיקים וכן ארך אפים על מידת הכעס, וקח לך מידה אחד ותעבוד על זה תקופה בעקביות, וכן הלאה.

בקשר לאשתך תתחיל לאט לאט, תהיה סובלני אל תרצה להפוך אותה בבת אחת תעודד אותה על כל דבר טוב שהיא כן עושה אפילו דבר קטן ותראה שתצליח, תנסה לשלוח אותה להרצאות חיזוק תעשה את זה בחכמה (אל תראה לאשתך שאתה רוצה שהיא תחזור בתשובה בגללך כי אז מרגישה שהיא עושה לך טובה אלא בגלל שזה רצון ה') בכל זאת כדי שתתייעץ עם רב שמכיר אותכם מקרוב.

אין ענין ואין אפשרות להפיל את היצר, תכניס הרבה חיובי ואז היצר יחלש, איך עושים זאת ? תנסה לנצל את זמנך הפנוי ללמוד גמרא בעיקר שזה מחליש את היצר , ה' אתך אל תפחד אתה בכיוון הנכון:

נ"ב מהשאלות אני מבין שאתה צריך עזרה מבחוץ רצוי להיעזר בחוגי בית או בשיעורים, או בייעוץ עם רב צמוד.

בהצלחה

מנחם מנדל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה