חברה והשקפה

אברהם אבינו- שאלות

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

2 שאלות לכבוד הרב: 1. לימוד תורה הוא לימוד חכמה אלוקית!!! מה ההבדל בתפיסה הפילוסופית/אמונית/חכמתית בין לימוד תורה כגון:תנ"ך,גמרא,מדרשים,הלכות,מוסר,אמונה לבין לימודי מדעים מדוייקים כגון: מתמטיקה, פיסיקה, מדעי המחשב, אלקרוניקה, חשמל וכו´? הרי גם למדען שלומד מחשבים יש "סיפוק" מסוים כאשר הוא מגיע לתוצאות או לגילויים מפתיעים בתופעות שטבע הבורא בטבע. מה ההבדל בין שני הגישות הללו? 2. אברהם אבינו- ידוע הסיפור שאברהם אבינו גילה את הבורא כאשר הוא היה בן 3. כאשר הוא יצא מהמערה, מה גרם לו להגיע למסקנה שיש בורא לעולם? כלומר למה הוא פשוט לא קיבל את העולם כמו שהוא בלי לשאול שאלות יותר מדי? זאת אומרת האם ידיעת הבורא זה משהוא שהבורא הטביע בתוך הרגשות שלנו? הרי הקב"ה התגלה אליו רק אחרי שהוא דרש ושאל מי ברא אלה. אבל לפני שהקב"ה התגלה אליו הוא לא ידע כלום. אז מדוע דווקא הוא הגיע למסקנה שיש בורא לעולם? הרי גם בזמן שלו כל העולם היה עובד אלילים. אז זה שאיפה שהוא מנח עד אברהם נעלם האמונה באל אחד כי הרי נח הכיר את הבורא. ואם בתקופה של אברהם הבורא לא היה מוכר לאף אחד והבורא לא התגלה לאף אחד איך משהו היה אמור להסיק שהוא קיים? אשמח לקבל תשובות ארוכות ומפורטות תודה רבה רבה

תשובה

בס"ד
שלום וברכה,
1) הפיזיקה ולימוד החומר עוסק רק ברובד החיצוני של האדם, בעוד התורה עוסקת בנשמה והמהות הפנימיים שבאדם - תיקון המידות והשגת דעת עליון.
המטרה היא לא "הסיפוק", בשביל זה אפשר גם לשחק שחמט ולפתור חידות מחכימות. המטרה של התורה היא להחכים את הרובד הרוחני שבאדם, כפי שאמרו חכמים שלא ניתנו המצוות אלא כדי "לצרף" בהן את הבריות, כמו שמצרפים זהב ויהלומים. התורה מלטשת את האדם על ידי עיסוקו ברצון הקב"ה. מטרת החיים היא להידמות לקב"ה ועל ידי כך להתקרב אליו.

מה משיג החוקר את הטבע מלבד עוד כלים לחיים חומריים נוחים יותר? אך מה המטרה והתכלית של החיים? המדען עוסק באמצעים ולא במטרה, בדומה לרופא שעוסק בתיפקוד הגוף אך לא במטרה שהגוף בכלל חי וקיים.

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה