הלכות ומנהגים

קיבלתי טיטולים ממעון האם זה גזל?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

יש לי חברה שעובדת בגן. היא הביאה לי טיטולים של ילדי הגן לשמש לילדי. הא הסבירה לי שיש הורים בגן שדורשים שיחליפו לילדים טיטול גם אם אין צורך. וכדאי לרצות אותם היא לוקחת טיטול במקום להחליף לילד ללא צורך.(בל תשחית) ונותנת אותו למי שיש צורך. עכשיו יש לי טיטולים בבית לא שלי חשבתי לתרום אותם לאישה חד הורית שיש לה 2 זוגות תאומים שמשתמשים בטיטולים. או שאני אשתמש בטיטולים? אני מפחדת מגזל מה לעשות? שאלה שניה ברשותך. יש לי ילד בן שנתיים וארבעה חודשים וילדה בת 4. אנחנו רוצים לנסוע לבית מלון ויש צורך לשלם הכל מגיל 2 סכום גבוה יותר מתינוק. הבן שלי לא תופס להם מקום כי הוא יהיה איתי בחדר ולא אוכל בחדר אוכל אין עליו שום הוספה מבחינת המלון. האם אני יכולה לשלם לפי זוג עם ילדה ותינוק? או להוציא הרבה יותר כסף ולשלם לפי זוג עם 2 ילדים? זה לא גזל מבחינת בית המלון שהם דורשים תשלום מלא לכל ילד מעל גיל שנתיים שלא גורם למלון לשום הוצאה כלל? תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

לגבי השאלה הראשונה. יש בכך איסור גזל. מכאן ולהבא אין לקחת טיטולים אלו. לגבי העבר יש להודיע לגננת שהיא עשתה שלא כדין ושחייבים להחזיר את הטיטולים להורים. אם הגננת תסכים לשתף פעולה ולקשר אותך עם ההורים, יש להשיב להורים את הטיטולים או לעשות כפי שהם יסכימו ביניהם. אם הגננת לא תסכים לקשר אותך עם ההורים או שכל ההורים ידרשו את הטיטולים לעצמם ולא יגיעו להסדר, יש לחשב את מחיר הטיטולים בחנויות באיזור ולרשום בפנקס את הסיפור ואת מחיר הטיטולים ולאחר מכן את יכולה להשתמש בהן לעצמך. בכל מקרה אסור להחזיר את הטיטולים לגננת ולא לתרום אותם לנזקקים.

לגבי השאלה השניה. חייבים לדווח למלון את האמת ולשלם כל מה שהם דורשים. גם אם הילדים לא עולים למלון הוצאות גדולות, כיון שבכל אופן הם משתמשים בשירותי המלון, אסור להכניס אותם למלון מבלי לשלם להם את מלוא המחיר שהם דורשים.
 
בברכה,
בנימין שמואלי

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה