חברה והשקפה

השתלבות החרדים בחברה החילונית

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, מדוע החרדים לא לומדים מדעי המחשב, הנדסת חשמל, רפואה, רפואת שיניים, הנדסה ומקצועות כאלה ונסמכים על הציבור החילוני שיתן שירותי רפואה, שיקים בתי חולים, שיקים תשתיות חשמל ויסלול כבישים? זאת אומרת בסופו של דבר הציבור החרדי גם משתמש בשירותים הללו. אז מה הפיתרון? להביא גוים? וכי גוים עובדים בחינם? זאת אומרת איך הציבור החרדי יכול להשתמש בשירותים הללו ולא לתרום בתחום הגשמי ואף לא לעודד שילמדו את המקצועות הללו? אז האם במקרה הזה החילונים עושים מצווה בזה שהם דואגים לצרכים הגשמיים של החברה? כי זה ברור הרי שחייבים ללמוד תורה. אבל נגיד מבחינה הלכתית אם המדינה הולכת לפי ההלכה. מי צריך ללמוד ומי צריך לעבוד ומי יעבוד במקצועות האלה שהזכרתי למעלה? כי זו הטענה העיקרית של החילונים שהעול הכלכלי נופל עליהם. ומכאן יוצא שזה מצוה לעבוד ולדאוג גם לצורכי הגוף של הזולת ועל אחת כמה וכמה אם מחזיקים תלמודי תורה ותלמידי חכמים. בכל מקרה אשמח אם תוכלו להעביר את השאלה לרב זמיר כהן. תודה רבה

תשובה

 
בס"ד
שלום וברכה,
בשונה ממה ששמעת, למעלה מ-50 אחוז מהציבור החרדי עובד ושותף בכלכלה הישראלית. יש גם אנשי עסקים ומיליונרים שהם חרדים. יש כיום אף מכללות לחרדים, וחרדים עובדים בכל המקצועות שציינת ויותר. נשים חרדיות לומדות מקצוע מגיל מוקדם מאוד, ורוב הנשים החרדיות הן בעלות מקצוע פורמלי, מלבד הוראה, עוסקים גם בגרפיקה ומיחשוב ופרסום ותקשורת. זו עובדה שכל החברות הגדולות בישראל מתאימות את עצמן לציבור החרדי רק בגלל כח הקנייה והמסחר הגודל שלו. ולמקרה שלא ידעת יש גם בית חולים חרדי לגמרי, הנקרא מעייני הישועה בבני ברק, המוכר כבית חולים מעולה.
אם תבקר בבני ברק, תוכל להבין סוף כל סוף כיצד תוכל המדינה להיות חרדית (ולא, לא "איראן" קיצונית, אלא דמוקרטיה חרדית מתונה ודואגת). זה לא צירוף מקרים שארגוני ההצלה והחסד הגדולים ביותר בארץ הינם חרדיים, והם עוזרים ברובם לחילונים מכל רחבי הארץ! אם תבקר בערים חרדיות אתה תגלה להפתעתך מסחר ופרסום ותקשורת חרדיים, ואפילו הצגות ומופעים לחרדים. עליך רק תכיר את הציבור החרדי מקרוב. איננו סגורים ובטח לא פרימיטיבים, ואף אחד לא יזרוק עליך אבנים... אפשר להשתמש בטכנולוגיה כל עוד היא נעשית טהרת הקודש ולכן יש כיום קו שלם של טלפונים סלולריים כשרים לחרדים. התורה לא אוסרת את הקידמה והיא גם לא אוסרת לעבוד, אך היא מעודדת לעסוק בתורה והמוסר ולתת את כל האמצעים והעזרה לצמיחה של תלמידי חכמים בכל עיר ועיר. זו הרי המטרה העיקרית!
עם ישראל קודם כל תלוי בתלמידי החכמים שלומדים את היהדות והתורה ומעבירים אותה לדורות הבאים. בלעדי הלומדים היינו מאבדים את זהותנו והופכים לעם ככל העמים. ולכן כל העבודות שציינת הן חשובות, אך אסור לשכוח את המטרה של הכלכלה - והיא עבודת השם והחוכמה האלוקית עבורם אנו חיים.
התשובה לשאלתך היא, שכאשר הציבור בישראל יתחרד ויגדל בע"ה, גם יתרבו המקצועות על טהרת הקודש, ויפתחו עוד ועוד מכללות ואוניברסיטאות המתאימות לציבור החרדי, עד שיהיה לנו גם צבא חרדי וכל המוסדות יהיו מותאמים לצניעות וההלכה היהודית בדרכי נועם ושלום. זה לא מסובך כמו שזה נשמע. בברכה, דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה