חברה והשקפה

אמונה או אלילות?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

1. הקב"ה הבטיח לאברהם שעמ"י יתרבה ויהיה ככוכבי השמים וכו´.. אחרי הרבה שנים, כיצד רואים את ההבטחה הזו מתקיימת? 2. אני לא מבינה איך בדיוק שמות נפוצים בתנ"ך וביהדות בכלל כגון ענת ושחר הם בכלל שמות של אלילים כנעניים? הרי יש סלידה מהתרבות הכנענית והתבדלות ממנה כל הזמן אז איך בדיוק שמות נפוצים של אלילים כנעניים משתרשים לתרבות היהודית? איך בדיוק שם של חודש בלוח השנה היהודי נקרא על שם אליל בבלי? איך ביטויים כמו גיא צלמוות ותיאור פיו של המוות מופיע בדיוק בתנ"ך כפי שהוא מופיע בשירה האוגרית של הכנענים במלחמות האלים שלהם? איך מפלצות כמו נחש הבריח ולויתן המתוארות בשירה האוגרית?! אני מאינה שהתורה קדמה לבריאת העולם. ובכ"ז מתקשה להסביר איך כ"כ הרבה אלמנטים חופפים. והרי ברור שהיהדות היא לא נגזרת של האלילות!! מקווה שהובנתי. תודה רבה! מוריה.

תשובה

 

שלום רב!

שאלות טובות;

הבטחת הקדוש ב"ה לאברהם מתקיימת כל זמן שישראל עושים רצונו של מקום, וככתוב בימי שלמה המלך: יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל רַבִּים כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל הַיָּם לָרֹב - אֹכְלִים וְשֹׁתִים וּשְׂמֵחִים: ולימות המשיח, בספר הושע: וְהָיָה מִסְפַּר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּחוֹל הַיָּם אֲשֶׁר לֹא יִמַּד וְלֹא יִסָּפֵר - וְהָיָה בִּמְקוֹם אֲשֶׁר יֵאָמֵר לָהֶם לֹא עַמִּי אַתֶּם יֵאָמֵר לָהֶם בְּנֵי אֵל חָי: וכיוצא בהם נמצא בפסוקים אחרים ובתקופות אחרות.

שם של ענת אינו נפוץ בתנ"ך, כי אם באדם אחד בלבד, הוא אבי שמגר בן ענת, שמוזכר כשופט, שהושיע את ישראל. כלל לא ברור מי הוא היה, ומהו מקור שמו, ויש אומרים למשל שכהן היה ומעיר ענתות, וא"כ אין השם נוגע לאלה הכנענית: ענת. שחר אינו מופיע בשום פעם בתנ"ך כשם יהודי, רק כינוי לנבוכדנצר מלך בבל.

במשך כל הדורות, לא השתמשו היהודים בשמות אלו, ורק בעקבות ריחוק יהודים מהתורה והמצוות במדינה החדשה, התחילו להשתמש בשמות של ענת ושחר וכדומה.

השמות של חודשי השנה, הם אמנם באו ועלו בידי אבותינו מהגלות הבבלי, שהרי התורה לא מזכירם בשום מקום, רק בספרי המקרא שמגלות בבל והלאה, והסיבה, הלכתית, שכתבו התאריכים בשטרות לפי שנות וחודשי מלכי הגויים, אשר גרנו במלכותם, והטעם משום שלום מלכות.     

לגבי הדמיון החופף בשירה האוגרית, יש לקחת בחשבון דווקא עתיקות התורה, והרבה לפני שנכתבה בימי משה ונביאי הדורות, כבר עסקו בה נח, שם ועבר, אברהם, יצחק, יעקב ויוסף וכו', ותלמידים רבים למדו מהם, ובהחלט יכול להיות שהעתיקו הגויים מהתורה הקדושה. 

הצלחה וברכה;

יעקב משה

 

 

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה