זוגיות

בינו לבינה

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, ברצוני לשאול בבקשה האם מותר לגבר נשוי להיות עם עוד אישה בנוסף לאשתו (פילגש) ואם היא טובלת במקווה בשבילו והוא הולך אר ורק איתה ? אני שואלת על מישהו שאם הוא לא הולך איתה באופן קבוע אז הןא הולך כל פעם עם מישהי אחרת . הרי פעם היה מותר לגבר שתהיה לו פילגש . וכמובן שהיה מותר כמה נשים . אם זה בטהרה מהו האיסור ? האם יש רב ככלשהו שיכול להתיר כזה דבר? חשוב לי מאוד לקבל תשובה מפורטת מהם האיסורים שעליהם עוברים ? ומהי דעת התורה על כך? זה יכול מאוד לעזור אני פשוט רק יודעת שזה אסור ולא יודעת לענות למה. תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

1. לפי מצב החיים בימים הקדמונים, היו יכולים להסתדר כמה נשים עם בעל אחד, אכן משראה רבינו גרשום מאור הגולה כי לפי הדורות האחרונים זה לא מתאים, ויש בזה הרס התא המשפחתי, וגורם לקנאה, עמד ואסר בכח תורתו בחרם חמור שלא ישאו רק אשה אחת.וגם הקהילות הספרדיות שלא קבלו ככלל את תקנת רבינו גרשום, מקבלים על עצמם בקבלה אישית בעת החופה את התקנה.

2. לקיחת פילגש הכוונה על יחוד אשה לאיש מסויים, אך ללא חופה וקידושין, אולם היא מיוחדת ומזומנת רק לו, ומיטהרת מטומאתה, כמו כל אשה אחרת, ונחלקו בזה גדולי ישראל בדורות הקודמים אם הדבר מותר לכל יהודי או רק למלך, וכשיטה האחרונה היא הכרעת רוב הפוסקים שלמעשה אין היתר בכך.

3. וכל זאת מלבד האיסור החמור ואי המוסריות שבעצם מעשה הבגידה באשה הנשואה, שעליה דיבר הנביא מלאכי [פרק ב]:

וְזֹאת שֵׁנִית תַּעֲשׂוּ, כַּסּוֹת דִּמְעָה אֶת מִזְבַּח ה´, בְּכִי וַאֲנָקָה, מֵאֵין עוֹד פְּנוֹת אֶל הַמִּנְחָה וְלָקַחַת רָצוֹן מִיֶּדְכֶם: וַאֲמַרְתֶּם עַל מָה? עַל כִּי ה´ הֵעִיד בֵּינְךָ וּבֵין אֵשֶׁת נְעוּרֶיךָ, אֲשֶׁר אַתָּה בָּגַדְתָּה בָּהּ, וְהִיא חֲבֶרְתְּךָ וְאֵשֶׁת בְּרִיתֶךָ!

וְלֹא אֶחָד עָשָׂה [- הקב"ה לאדם וחוה תחילה] וּשְׁאָר רוּחַ לוֹ וּמָה הָאֶחָד מְבַקֵּשׁ [- האחד שבזוג מבקש למצוא עלילות לאשתו שהיא בת זוגו שהיא] זֶרַע אֱלֹהִים [מה הוא תועבה שמבזה אותה] וְנִשְׁמַרְתֶּם בְּרוּחֲכֶם וּבְאֵשֶׁת נְעוּרֶיךָ אַל יִבְגֹּד.

...וְנִשְׁמַרְתֶּם בְּרוּחֲכֶם וְלֹא תִבְגֹּדוּ.

כל עוד האדם נשוי, הוא נקשר בברית אהבה עם אשתו, ועל ברית יש לשמור באדיקות, ולעשות כל השתדלות שהברית תחזיק מעמד, וכמובן לברוח בכל הכח מכל דבר שיכול לערער על הברית, ולהחליש חס ושלום את הקשר בה נקשרו שני בני הזוג ביום חתונתם

בהצלחה – מנשה ישראל

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה